Režie:
Roger CormanScénář:
Richard MathesonKamera:
Floyd CrosbyHudba:
Les BaxterHrají:
Vincent Price, John Kerr, Barbara Steele, Luana Anders, Antony Carbone, Lynette Bernay, Larry Turner, Mary Menzies, Patrick WestwoodObsahy(2)
Nicholas Medina je synem neblaze proslulého španělského inkvizitora. Nicholasova žena Elizabeth zemřela za velmi podivných okolností, což jejího bratra Francise přiměje k tomu, aby je jel na Medinův zámek prověřit. Zdrcený Medina věří, že byla Elizabeth pohřbena zaživa, a je přesvědčen, že slyší její hlas, který na něj volá. Elizabeth ve skutečnosti zosnovala se svým milencem, doktorem Leonem, plán, jak dohnat Medinu k šílenství, jehož součástí bylo předstírat vlastní smrt. Podaří se jí dosáhnout vytyčeného cíle (i když k vlastnímu zármutku, jak odhalí poslední záběr filmu), a Medina přijde o rozum. V domnění, že je svým vlastním otcem, si Medina oblékne inkvizitorské roucho, připoutá Francise ke stolu a spustí nad ním obrovské kyvadlo s ocelovou čepelí, které pomalu, pomaloučku klesá k jeho bezbranné oběti. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (183)
Nedokázala jsem se oprostit od srovnávání s povídkou Poea, proto tak nízké hodnocení. Knižní podoba Jámy a kyvadla má s tímhle společného pramálo. Minutový záběr na kyvadlo ve mně ani za nic nevyvolal takové pocity, jako když jsem se zatajeným dechem a mrazem v zádech louskala Poeovo veledílo. Snad kdybych nečetla dříve knižní předlohu, šla bych s hodnocením o trochu výš, ale i přesto, že jsem se na to snažila dívat jako na samostatný film, bohužel jsem v tom neviděla nic mistrovského. Snad jen herecký výkon Vincenta. ()
Že já vůl si to pustil v češtině:-) Nadabovaný Vincent Price jako brilantní rockový kytarista, kterému chybí 3 prsty na levé ruce :-) No ale jinak je tenhle film hodně dobrej. S příběhem stejnojmenné povídky to nemá moc společného (kromě úvodního motivu), ale zase se tam objevuje plno jiných pro E.A. Poea typických motivů - manželka, umírající na záhadnou nemoc, předčasný pohřeb atd. Obzvláště mě bavil dramatický a trochu hořce ironický konec. ()
Hmmmm, tak u tohodle filmu mi šel opravdu mráz po zádech. Je to takové hororo-drama, spíš bych se mírně přiklonil k hororu. Celý děj se odehráva ve strašidelném zámku, kterého obklopuje velice strašidelná krajina. Začátek byl hodně moc zajímavý a dramatický, středem se nabíralo napětí, pomalu přibývalo hororových scén a přišel naprosto dramatický a hororový konec, který byl nejlepší části filmu. Konec mě fakt dostal. Tady byla nadmíru vynikající atmosféra, která byla klidná, tajemná a strašidelná, strašně moc se hodila k filmu. Tady musím nejvíce vyzdvihnout hudbu, jež dělala tu pravou kvalitu filmu. Hudba byla velice poklidná, nedávala najevo, že se staně něco nečekaného a byla hlavní složkou filmu, za ní se nebojím dát 2*. Scény byly více hororovější než dramatičtější, ale některé byly opravdu hororové ( rakev ). Taky musím upozornit na herecké výkony, které byly zvládnuté nad míru skvěle. Film je o větší část rozvinutější než kapitola z knihy. Většinou knihy jsou lepší než film, ale tady v tomto přípaně rozhodně ne. Proč? Film měl rozvinutější děj a měl ho i lepší a hororovější, kniha ho neměla tak rozvinutý, protože má jen jednu kapitolu, ale měla ho za to dramatičtější. Film Jáma a Kyvadlo byl jedním z nejlepších dramat-hororů, co jsem doposud viděl. A musím taky poděkovat uživateli Dan9K, od kterého mám tento film. Tenhle drama-horor si nezaslouží nic jiného než 5*. Zde na konec si ještě dovolím zacitovat z kapitoly:" Dolů, neustále dolů se šinulo. Dolů, neodvratně, neúprosně dolů! Dolů, stále tak nepřestajně, stále nevyhnutelně dolů!" 94% ()
Poe stojí a padá s náladou, kterou ve svých prózách ve verších - jinak se jeho povídky charakterizovat nedají - vyvolává; to ostatní je buď triviální, nebo zcela nicotné (říkám s určitou nadsázkou). Filmař s touto výchozí výstrojí ducha nevystačí. Film naopak stojí a padá do značné míry s příběhem, jsa příběhem sám (opět řečeno s nadsázkou). Spojit dva takovéto "živly" do sourodého celku není snadné. Je to o to obtížnější, oč snadněji a samozřejměji působí dosažený výsledek. Metoda, zvolená Cormanem, je téměř virtuózním vrcholem takovýchto snah. Propracovaná fabule, scénograficky přeplněná rekvizitami gotického románu a doplněná celou sérií nečekaných zvratů, vyúsťuje do zážitku, jehož citové podhoubí se blíží k tomu, které nabízí literární předloha. Lichotivější kompliment pro takto nesnadný případ nelze použít. Nabídnu proto ještě jednu - neméně svůdnou - paralelu: české filmové a televizní - zejména zemanovské - adaptace francouzských verneovek. Řekl bych, že v obou případech je dosažená úroveň srovnatelná, ač oba tvůrčí přístupy vycházejí z odlišných, velmi různorodých zdrojů. ()
Asi vybočuji z řady, ale potom, co jsem viděla tento film na hodině Anglo-americké literatury, nechápu, co dělá v červených barvách. Zaprvé, s Poem tohle nemá co dočinění. Zadruhé, celý scénář je psán stylem "postavička A si všimne, že je něco v nepořádku, vyběhne na chodbu, běží hradem, připojují se k ní postavičky B, C a D, všichni doběhnou na druhý konec hradu, zjistí, že nic nevyřeší, a rozejdou se" opakovaného asi tak 10x za sebou. A konečně zatřetí, výkon Vincenta Price mi rozhodně nepřišel dokonalý, spíše tragikomický. Tenhle film má (minimálně dnes) prostě blíže ke komedii než hororu. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (10)
- Rozpočet filmu byl 300 000 dolarů. (Chatterer)
- !!!SPOILER!!! Když je Elizabeth uvězněna v železné panně a umlčena roubíkem, její ruce jsou očividně volné. Je tedy záhadou, proč si roubík nesundala a nevolala o pomoc, když Maxmilián a ostatní odcházeli ze sklepení. (liquido26)
- Film byl natočen za 15 dní. (Chatterer)
Reklama