Režie:
Chan-wook ParkKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (837)
Bohužel to nebylo, tak dobrý jak jsem doufal, možná jsem od toho příliš očekával, hlavně díky chvále, která se s timhle filmem nese, jenže mě to prostě nepřišlo až zas tak dobrý. Teď s odstupem času sice musim uznat, že dějově to je výborný a typická korejská brutalita nemá chybu, ale stejně mě to nedokázalo moc vtáhnout do děje a možná proto jsem si to nedokázal patřičně vychutnat. Ale i tak to je hodně nadprůměrný a fanoušci korejských filmů by si to neměli nechat ujít ()
Když vám někdo, bez vysvětlení, vezme 15 let života ...... a najednou, a stejně nečekaně, vás z té hnijící věčnosti vykopne ven a k tomu přidá naditou peněženkou. Tak vás asi bude zajímat, kdo s vaším životem manipuluje? A hlavně, proč? A Oh Dae-su to zajímá zatraceně! Dva muži, každý na své kruté cestě za svojí pomstou ve filmu, který je komplikovaným mixem snad všech možných žánrů. P.S. Nevzpomínám si, kdy naposledy mně tak mrazilo, a to při obyčejném listování ve fotoalbu, kdy se nádherná hudba s každým otočením stránky měnila v děsivou! ()
Oldboy je prostredným dielom Park Chan-wookovej voľnej trilógie o pomste. Podáva príbeh O Dae-su, priemerného muža v stredných rokov, ktorý je nedobrovoľne väznený pätnásť rokov v malej miestnosti. Čas si kráti tréningom boxu a a snovaním plánu pomsty. Keď sa dostane na slobodu za okolností rovnako záhadných, ako keď slobodu stratil snaží sa dopátrať odpovede na to, prečo bol väznený a pomstiť sa svojim väzniteľom. Bude však mať prečo žiť aj po vykonaní svojej pomsty ? A je vlastne O Dae su ten vykonávateľ alebo ten, na ktorom sa pomsta vykonáva ? Oldboy je jedna nádherná inovatívna hračka. Ako už napísal POMO je to jednoduchý príbeh sfilmovaný zložitým spôsobom, i keď na rozdiel od neho si nemyslím že tá zložitosť je zbytočná. Práve ona je dôvodom, že Oldboy pôsobí ako mnohovrstevnejšie dielo, než v skutočnosti je. Formálna stránka filmu je vypiplaná podobne ako u jeho súrodencov, avšak bez toho, aby po prvom opakovala a druhý predznamenávala. Miestami až videoklipový strih je kontrastne preložený dlhou sekvenciou bez strihu, spomienky sú sfilmované tak, že hlavná postava v staršej verzii chvíľu akoby s odstupom sledovala niečo čo sa už dávno stalo, chvíľu vidí seba v mladšej verzii a chvíľu sa mladšia verzia podieľa priamo na deji spomienok. Tradične výborný je aj výber hudby, či pôvodnej alebo prevzatej.. Pán režisér má asi dosť rád Vivaldiho a používa ho ešte radšej na obzvlášť brutálne scény, čo nádherne kontrastuje s optimistickou živelnosťou klasika. Oldboy je skrátka film, aký sa často nevidí. Je to film z kategórie „kladivom do hlavy“ a nikto by si ho nemal nechať ujsť. A i keď mám oboch jeho súrodencov o niečo radšej, nemôžem ho hodnotiť inak ako 10/10 Na záver ešte dve ponaučenia. Po prvé, ak Váš zubár počúva Vivaldiho, rýchlo ho vymeňte a po druhé, kto mi povie že Star wars sú najlepšia trilógia, toho ubijem obuvníckym kladivkom. ()
O tom, že Asiaté jsou trochu… zvláštní (a to je ještě mírný výraz) jsem věděl už nějakou dobu. Ale až po zhlédnutí Old Boye jsem pochopil, jak moc jsou zvláštní. Tenhle film vám totiž dává po většinu jeho délky otázky (co se tam děje, proč se to tam děje) a pak, během deseti minut vás přesvědčí, že i to málo, co jste měli šanci pochytit, bylo špatně a převrátí vyznění filmu vzhůru nohama. A musím přiznat, čekal jsem cokoliv, ale tohle ne. A i když mě film donutil přemýšlet, tak stejně nemám ten správný pětihvězdičkový pocit. Takže slušných 80 % je tak akorát, ale už teď vím, že jednou si tuhle šílenost musím dát znovu. ()
Druhé a vyzrálejší zhlédnutí tohoto filmu bylo ještě lepší než napoprvé. Jedná se o tak silnou dekonstrukci pomsty ve filmech, že s vámi rezonuje ještě dlouho po skončení filmu. Tohle je prostě filmová špička od režie, kamery, nasvícení, barev, přes hudbu, herectví, choreografii až po střih a scénář. To vše do sebe zapadá, což tvoří silný, podvratný a jedinečný film. V prvotních momentech a chvílích některá rozhodnutí a volby filmařů se mohou zdát jako neuspokojivé nebo prvoplánové, ale až po hlubším zamyšlení to začne celý dávat perfektní smysl, díky čemuž člověk odhalí skrytý význam, který je schovaný za správnou perspektivou. No a takto perfektní finální záběr filmu najdete jen málo kde. Ps.: Min-sik Choi je pan herec! ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Stejně tak bylo spontánní bušení hlavou Dae-su Oha, aby zastavil Mi-do ve čtení jeho diáře. (don corleone)
- Scéna na policejní stanici s opilým Dae-su Oh byla poslední, která se natáčela. Velká část této scény byla pak improvizací. (don corleone)
- V roce 2004 vyhrál režisér Chan-wook Park Velkou cenu poroty na Filmovém festivalu v Cannes. Dalších 5 ocenění snímek získal na jihokorejských Grand Bell Awards. (imro)
Reklama