Režie:
Costa-GavrasScénář:
Tom MatthewsKamera:
Patrick BlossierHudba:
Thomas NewmanHrají:
John Travolta, Dustin Hoffman, Mia Kirshner, Alan Alda, Robert Prosky, Blythe Danner, William Atherton, Ted Levine, Tammy Lauren, Raymond J. Barry (více)Obsahy(1)
Psychologické drama Město šílenců (1997) rozvíjí vděčné téma hollywoodských filmařů, a sice manipulaci veřejného mínění prostřednictvím sdělovacích prostředků. Propuštěný hlídač v muzeu malého kalifornského města Sam Baily (John Travolta) se zoufale snaží dostat zpět svou práci a když nepochodí u ředitelky, stane se řízením různých shod okolností zločincem se skupinou dětských rukojmí. Protřelý reportér, pracující pro místní televizní kanál, Max Brackett (Dustin Hoffman), který je náhodou na místě činu, neváhá a celou situaci začne živě pouštět do éteru. Senzace, jejíž průběh může sám ovlivňovat, a která mu jistě pomůže oživit poněkud skomírající kariéru, je na světě. Prostoduchý hlídač si totiž vůbec neuvědomuje dosah svého počínání a navíc ani neví, jak se má v podobné situaci vlastně chovat... Snímek, jehož děj nápadně připomíná cynickou komedii Billyho Wildera Ace in the Hole (1951, Eso v rukávu), těží ze souhry hereckých hvězd Dustina Hoffmana a Johna Travolty, kteří se spolu v jednom filmu objevují poprvé. V dalších rolích zaujmou Alan Alda (prominentní reportér velké televizní společnosti, který nelibě sleduje sólokapra bývalého kolegy, jehož se zbavil) a Blythe Dannerová (ředitelka muzea), která dnes už většinou stojí ve stínu své známější dcery Gwyneth Paltrowové. Jako režisér je pod snímkem podepsán režisér řeckého původu Costa-Gavras. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (128)
Príšerná nuda, videl som to raz a po repríze túžim asi ako po kastrácii dvoma veľkými ploskými kameňmi. Hoffman s Travoltom sa môžu snažiť ako len chcú, všetko ničí príšerne nudný scenár, nepresvedčivá réžia... a nič iné MESTO ŠIALENCOV vlastne ani nemá. Možno ešte tak Alana Aldu a nejakú chabú myšlienku o sile médií, ale stále je to nechutne málo. ()
Travolta v téhle falešné story hraje, až se z něho práší, ale spíš ke škodě věci, být na jeho místě někdo jiný, možná by to bylo i za čtyři... Ach jo, ta nezměrná touha po komerčním úspěchu... Celé je to hollywoodsky ukoptěné a vpodstatě zpackané. Zajímavý námět, zoufale průměrný film. Skoro dobrý. Za tři. ()
U mě jeden z mála filmů, kde sedí označení drama. Docela je překvapující (a zvláštní), že žádná ze dvou hlavních postav nebyla dotažena do extrému, což jsem každou chvíli čekal (vlastně nedošlo k ničemu, co by jasně ukázalo na jednoho nebo druhého způsobem "to je ta záporná/kladná postava). Celkově to hezky ukazuje na mediální žumpy. 75% ()
John Travolta vedle Dustina Hoffmana přesvědčuje, že je přece jenom vynikajícím hercem. Hlavní předností tohoto filmu je ovšem nosný námět a především elitní scénář. Charakterizovat film jako „drama/thriller“ je popkulturní šidítko, je to moralistní drama jako hrom. I když, pravda, pěkně akčně odsýpá. --- Amatér (Travolta) se rozhodne bojovat o záchranu svého pracovního místa s pomocí pohrůžky násilím, jenže si to špatně promyslí a je z toho teroristický útok. Náhodou se k tomu nachomýtne špičkový novinář. A máme skvělý příběh! --- Manipulace a cynismus médií jsme už viděli mnohokrát (a není vůbec špatné si to připomínat znova a znova!), ale tady jde ještě o něco víc. Novinář (Hoffman) totiž právě není pouze cynický. Zajisté chce zachránit rukojmí, a vcelku věříme, že je ochoten se přičinit o co nejmírnější potrestání břídilského teroristy. Současně však věci řídí - ano, ne terorista, ale novinář má situaci pod kontrolou! - tak, aby si média přišla na své, a v tom i on sám, jako mediální hvězda. --- Mám rád příběhy, které nedávají jasné odpovědi. Odpověď znamená zjednodušení. Dobrá otázka je mnohem cennější. A tento film je právě z těch nemnohých, které kladou řadu dobrých, důležitých otázek. Jediná chyba filmu nastane v jeho samotném závěru, vnucuje „sociálně kritickou“ odpověď. Zajisté, když novináři za zády vybuchne bomba, jeho hysterická reakce je věrohodná a přirozená. Jenže se neměla stát závěrečným komuniké celého filmu. ()
Toto drama patří mezi sociální dramata, která jsou napsána lidmi, kteří mají snahu a potřebu ukázat na jakousi nespravedlnost kapitalistického světa. Tím ale neříkám, že se jedná o kritiku kapitalismu jako takového. Spíše se jedná o tragická dramata lidí, kteří se díky ztráty práce dostanou do velmi svízelné, někdy snad až neúnosné situace. Potom se jen jedná o to, jak se svým osudem naloží, tedy jak se s touto velmi těžkou situací vypřádají. V tomto případě to zaměstnanec muzea řešil až za hranicí únosnosti, byť neměl v úmyslu svou zbraní někomu ublížit. Zajímavá a vcelku prokletá je jiná nosná stránka filmu. A tou je manipulace veřejným míněním. Opravdu je to tak, že média dokážou zázraky a ze slušného člověka jsou schopni udělat zločince a naopak. Já jsem křesťan, takže věřím, že naše činy bude soudit Bůh. Myslím si, že i pro ateisty je lepší, než být vydán napospas médiím, tato varianta. ()
Galerie (35)
Zajímavosti (1)
- Tržby v USA za první víkend: 4 649 742 dolarů (2194 kin). Náklady na výrobu: 50 milionů dolarů. (CrypzzXD)
Reklama