Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Eric SaarinenHudba:
Don PeakeHrají:
Suze Lanier-Bramlett, Robert Houston, Martin Speer, Dee Wallace, Russ Grieve, John Steadman, Virginia Vincent, Michael Berryman, Lance Gordon, Peter Locke (více)Obsahy(1)
Tuctová americká rodina s novorodeniatkom a dvoma psami si to hasí skrz vyprahnutú púšť do Kalifornie. Naskytnú sa problémy, minivan musí zaparkovať a naši hrdinovia sa ocitajú mimo civilizáciu, v zapadnutej plošine, pripomínajúcej mesačnú krajinu. Ide o priestor pre vzdušné cvičenia vojenských stíhačiek. A hlavne... brúsi si na nich zuby rodina domorodých kanibalov, žijúca v poblízkej jaskyni. Nízkorozpočtový horor, natočený za 230 tisíc amerických dolárov sa stal prekvapivým hitom. (POMO)
(více)Videa (1)
Recenze (134)
Ajův remake je tak dobrý, že jsem si vzhledem k nikterak valnému hodnocení nechával původní Cravenovy Hory docela dlouho utéct. Což byla chyba, protože je to překvapivě dobrý hororový film. Pokud bych měl něco vyzdvihnout nad remake, tak určitě postavy buranských kanibalů, které tu jsou od sebe charakterově/vizuálně odlišitelné, tedy jedná se opravdu o postavy, nikoli o nástroj vraždění jako v moderní verzi. A působí tak pěkně pravěce, jako neandrtálci, to se mi líbilo. Hodinu je ten film v podstatě výborný - atmosférický, drsný, děsivý. Škoda jen, že třetí akt zklouzne k poměrně nudnému vybíjení, ještě ke všemu za denního světla. Tehdy jde výsledný dojem trochu dolů, ale celkově až nečekaná spokojenost. ()
V roku keď som sa narodil, natočil americký režisér Wes Craven svoj tretí celovečerný film. Bol to nízkorozpočtový horror "Hory majú oči". Ja som ho prvý krát videl ako žiak prvého stupňa základnej školy a bol som z neho celý posratý. Mám taký pocit, že to bol vôbec môj prvý horrorový film, ktorý som mal odvahu si pozrieť. Dá sa preto povedať, že práve tento snímok vo mne prebudil vášeň pre horrorovú tvorbu, ktorá ma drží dodnes. Som rád, že sa mi po dlhých rokoch podarilo znova zhliadnúť tento kultový hixploitation. **** ()
Craven stále ututláva inteligenčnú nízkosť tam, kde začal a neprináša okrem naturalizmu veľké možnosti uplatnenia strachu. Teda jeho teleportné stelesnenie sťa hôr a samoty využíva celá rada béčkových tvorcov a šibrinkovanie s rôznymi kamerovými uhlami je účelné. Hory majú oči je preto ekvivalentom bláznivých psychopatov, ktorý svoju hlúposť a sexuálnu frustráciu odbavujú na nevinnosti zaseklých turistov uprostred sveta nikoho. A protipólom, ktorý pre temné hory predstavuje neistota teritória, ktorá labilnejšieho jedinca obklopuje. Lenže on ju združil a zakčnil, čoho výsledkom je brutálny nárez, miestami ťažko neprístupný. Keď si ale predstavím, čo všetko sa natáča dnes, prižmúrim. ()
Pět let trvalo, než Wes Craven po dodnes znepokojujícím The Last House on the Left natočil druhý film. Stejně jako svůj debut, i Hory mající oči nejen režíroval, ale také k nim napsal scénář a sám si je sestříhal. Fabule by nemohla být jednodušší: americká střední třída je uprostřed pouště konfrontována s něčím, čeho existenci si v bezpečí svých domů nepřipouští. Rodinu republikánů (což se projevuje jejich vřelým vztahem ke zbraním a pokryteckou vírou v Boha) čeká intimní seznámení s rodinou zdegenerovaných kanibalů. Film je o poznání méně šťavnatý a zneklidňující než námětově podobný Texaský masakr motorovou pilou. Chybí mu zejména ošuntělost Hooperova kultovního hixploitation, dokonce i kanibalové zde vypadají v nejlepším případě jako banda loupežníků z české televizní pohádky. Nejde z nich strach a z jimi konaného násilí toho tolik nevidíme. Není důvod se bát, v důsledku čeho Hory fungují lépe v „nastavování zrcadla“ společnosti než v navozování pocitu hrůzy. Za pozornost stojí, že Craven neužil tradiční rozdělení na společnost technologickou a před-technologickou, neboť moderní technologie používají i divoši. Jednoduše se naučili ovládat civilizační vymoženosti, jakkoli sami civilizovaní nejsou. V užívání technologií navíc dosahují lepších výsledků než hrdinové, jež jindy spolehlivé hračky opakovaně zrazují, nejvíce v okamžiku, kdy jimi chtějí někoho zabít. To se jim podaří až s použitím barbarštějších prostředků vyžadujících bezprostřední fyzický boj tělo na tělo (sekera, dýka). Jinými slovy, chceš-li přežít v divočině, musíš se sám stát divochem. Právě v okamžiku odhalení tohoto monstra uvnitř nás, v okamžiku přímého útoku na kameru, psychoanalyticky hutný (ztráta otce, matčin strach z hadů, Plutova frustrace po odepření sexu) snímek končí. Žádný doslov, který by navrátil status quo. Poper se s tím, jak umíš, milý diváku. Hlavní obětí, zbaveno stejně jako celá filmová rodina pocitu bezpečí, jsme nakonec mi. Velmi zneklidňující, velmi cravenovské. 65% Zajímavé komentáře: tron, Mr.Apache ()
Naozaj som nevedel, že Hory majú oči z rokov 2006 a 2007 sú iba remaky starších filmov. Až vďaka tipu od kamaráta som sa rozhodol, že si pozriem nielen pôvodné verzie, ale pre porovnanie hneď pozriem aj novšiu verziu. Takže hodnotenie Hory majú oči 1 (1977) je nasledovné. Výborne zvolené prostredie, ktoré pôsobí rovnako pochmúrne ako v druhom pokračovaní Mad Maxa , herci svoje úlohy celkom dobre zvládli, horšie to však už je zo samotným príbehom. Niektoré rozhodnutia postáv sú viac ako nepochopiteľné a dej občas pôsobí dosť nesúrodo. Ak k tomu prirátam hysterické vrieskanie žien pri útoku na karavan a zvláštny koniec tak filmu viac ako 65% dať nemôžem. Na horor je to však stále pomerne slušné číslo. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (27)
- Robert Houston byl původně až druhá volba pro roli Bobbyho Cartera. (Chatterer)
- Při castingu na roli Ruby pořádal Wes Craven mezi ucházejícími se herečkami běžecký závod. Janus Blythe závod vyhrála. (Chatterer)
- Dvaja nemeckí ovčiaci, ktorí sa objavujú vo filme, sa v skutočnosti volali Striker a Flora. (Jello Biafra)
Reklama