Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Eric SaarinenHudba:
Don PeakeHrají:
Suze Lanier-Bramlett, Robert Houston, Martin Speer, Dee Wallace, Russ Grieve, John Steadman, Virginia Vincent, Michael Berryman, Lance Gordon, Peter Locke (více)Obsahy(1)
Tuctová americká rodina s novorodeniatkom a dvoma psami si to hasí skrz vyprahnutú púšť do Kalifornie. Naskytnú sa problémy, minivan musí zaparkovať a naši hrdinovia sa ocitajú mimo civilizáciu, v zapadnutej plošine, pripomínajúcej mesačnú krajinu. Ide o priestor pre vzdušné cvičenia vojenských stíhačiek. A hlavne... brúsi si na nich zuby rodina domorodých kanibalov, žijúca v poblízkej jaskyni. Nízkorozpočtový horor, natočený za 230 tisíc amerických dolárov sa stal prekvapivým hitom. (POMO)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Kdyby Craven udělal lépe jedinou věc a nastavil komunikativnost filmu výhradně na úroveň obětí, mohlo jít o jeden z nejlepších hororů sedmdesátých let. Takhle zůstává zážitek z beznadějného prostředí a různorodých mordů, avšak degradovaný častým znázorňováním směšné kanibalské rodinky a jejích dementních dialogů. Naštěstí alespoň remake Alexandra Aji takřka všechny zdejší slabiny úspěšně odstranil... ()
Wes Craven je tak trochu packal, ale nutno uznat, že občas má výborné nápady. V každém z uplynulých desetiletí měl alespoň jednu světlou chvilku, kdy se mu podařilo výrazně zaujmout vskutku široký okruh publika. V 90. letech to byl Vřískot, v 80's Noční můry z Elm Street, a v 70tých právě Hory mají oči. Ty disponují výborným námětem, což ostatně potvrdil i úspěšný Ajův remake, v němž bylo znovu dobře zúročeno hned několik silných scén. Např. působivé přepadení karavanu je v obou zpracováních takřka totožné (a v žádném z nich nechybí papoušek :-). Hory byly jedním z největších horrorových kasaštyků amerických kin druhé poloviny 70.let, a lebkoun Michael Berryman se stal díky nim nadlouho velice populárním maskotem. (Zvláště mezi rockery se Berryman těší dodnes mimořádné oblibě: Mötley Crüe ho prostě nemohli nemít ve videoklipu Smokin' In The Boys Room, a shock-rockový šílenec Rob Zombie zase ve svém filmu Devil's Rejects.) Na Horách, co mají oči, jsou pěkně vidět Cravenovy hlavní neduhy i klady: Ochotnická topornost a diletanství, které je současně přebíjeno obrovským nadšením pro věc, a nesmírnou odvahou vyhýbat se zaběhaným postupům, u podobných snímků běžným. Nejlepší filmy Wese Cravena totiž disponují jedním velkým kladem: Uměním nepředvídatelnosti. Jak ve Vřískotu, tak v Nočních můrách, ani tady nikdy dopředu nevíte, co vás v následujících chvílích čeká, a jakými podivnými zákruty se bude příběh ubírat. Víte, že něco se dít určitě bude, to ano. Ale kdy, jak a co, kdo přežije, a kdo zemře, to vskutku nelze spolehlivě předpovídat. Jsou horrory které nestárnou. Cravenovy Hills Have Eyes k nim bohužel nepatří. Jak ale ukázal úspěch Wrong Turn (jedné z novějších variací stejného tématu), příčina tohoto zestárnutí určitě nespočívá v samotném námětu. Ajova nová (mnohem bombastičtější) verze zase dokazuje, že problém není ani ve scénáři. Problémem je určitá levnost podání filmu, a jeho nechtěné diletanství. Tyto mouchy však rozhodně nevadily tisícovkám spokojených diváků, které v 70. letech udělaly z tohoto snímku hit, jenž se stal kultem. Jak už bylo řečeno, geniální diletant Wes Craven později ještě několikrát prokázal, že úspěch Hor nebyl náhoda, a že dobré (i když ne úplně originální) nápady obvykle dojdou ocenění. A to přesto, že jejich zpracování může být všelijakých (klidně i pochybných) kvalit. ()
Tobemu to vyslo, zmaknu to taky.....Bohuzel, ne kazdy je Hooper a ne vzdy staci skupinka kanibalu na skvely film. Hills Have Eyes maji pomerne slusnou atmosferu, ale az na uchylneho Michaela Berrymana jim chybi vyraznejsi herec nebo scena, kterou byste si opravdu pamatovali. Myslim neco jako vecere v TCM, to tady proste chybi a nezachrani to ani pekne pretrzena achilovka. Pro me osobne spise zklamani - neni to nuda, ale doufal jsem, ze to bude mnohem lepsi. ()
Tady byl Craven ještě ve výborné formě a natočil mix explotation a slasheru. Klasické téma teroru nic netušící a nechápající nevinné skupinky lidí primitivními, agresivními domorodci je v rámci žánru vyloženě typický. Máme tu násilí, znásilnění, vraždy, napětí, akci. Ale je to vyloženě béčková záležitost, která si své místo na slunci vydobila zřejmě celkovou nenáročností na diváka a u nás v ČR ve své době docela značným "VHS-rozšířením". Prostředí je neokoukané a Craven docela ještě drsný. Ovšem Aja z tohoto starého grindhousového flicku udělal kult ... ()
V tomto případě fakt platí, že remake předčil originál (já vím, stávají se i horší věci), protože tam kde jsou Ajovi Hory, co mají oči děsivé, brutální a hlavně prostě zábavné, jsou ty od páně Cravena takové... nijaké, bez šťávy, bez krve... Navíc ti degeni, co tam po těch horách běhají, tu vypadali jak nějací členové motorkářskýho gangu ( jen s o něco mastnějšíma vlasama... no i když :-), takže moc strachu taky nahnat nedokázali (no i když :-). Ale na Halloween jako když najdeš, o to spíš, když se na tebe z knihovny šklebí tebou vyřezaná tykev, che :-) ()
Galerie (18)
Zajímavosti (27)
- Film je volně založen na skotské legendě z patnáctého století o Sawney Beaneovi a jeho rodině (manželka, osm synů a šest dcer). Tato rodinka žila v horách nedaleko Edinburghu, kde přepadávala a mučila pocestné. (Chatterer)
- Dvaja nemeckí ovčiaci, ktorí sa objavujú vo filme, sa v skutočnosti volali Striker a Flora. (Jello Biafra)
Reklama