Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Vřískot od mistra hrůzy Wese Cravena byl kritikou pasován na nejlepší hororový thriller 90. let. Obyvatelé malebného městečka (mezi nimi Drew Barrymore, Courteney Cox a Neve Campbell) se postupně stávají obětmi lstivého psychopata s pokřivenou láskou k hororovým filmům. Když maskovaný vrah pokračuje v napodobování filmových masakrů v opravdovém životě, začne byt jasné, že rozluštit tuto záhadu znamená být zavražděn. Vřískot je stále velmi populární u širokého publika zvláště pro svůj jedinečný styl a morbidní humor. Rozesměje vás, dokud nezačnete... vřískat. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (725)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Baf! Lekli jste se? Pokud ano, tak pro vás bude Vřískot horrorem minimálně desetiletí. Pokud ne, tak víte co je horror... No a teď vážně. Vřískotu jde spíše o zábavu stavěnou na uvědomělém pošťuchování tradičních vyvražďovacích klišé než o vzbuzování pocitů děsu. A to je ve výsledku problém, jelikož nakonec se sám v těch nejstandardnějších klišé utopí. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Kevin Williamson | Hudba: Marco Beltrami | Produkcia: Cathy Konrad, Cary Woods | Distribúcia: Dimension Films | Štúdio: Woods Entertainment | Rozpočet: 15 miliónov $ | Tržby: 173,046,663 $ || Grupa Wes Craven / Kevin Williamson svojím dielom dali prácu a živobytie stovkám ľudí na ďaľších 20 rokov týmto bláznivým, no celkom obyčajným počinom skrze parodickej série Scary Movie. A práve to je najväčším prínosom diela, ajkeď film nepopierateľne obsahuje faktor napätia a prekvapenia, jeho význam na dlhú trať tkví omnoho viac skôr v tom, že od tej doby sa teen strašiačky vyrábajú akoby na bežiacom páse. Vždy je to o nápadu. Tento bol z masového hľadiska, sa zdá, viac, než nadpriemerný. Stačí maska, ktorá v sebe skrývá faktor kultu. 65% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

"MYSLELA JSEM, ŽE JSI MRTVÝ." - "ASI BYCH UŽ BYL. NIKDY BYCH SI NEPOMYSLEL, ŽE BUDU TAK RÁD, ŽE JSEM PANNA." Telefon, bílá maska a tuny filmových odkazů. Oč potupněji byly v první polovině 90. let teenagerovské vyvražďovačky pohřbeny hlavně zásluhou New Line Cinema (LAST FRIDAY: JASON GOES TO THE HELL, FREDDYHO SMRT: POSLEDNÍ NOČNÍ MůRA), s o to větší parádou se v druhé polovině 90. let zase vrátily zásluhou dvou mužů - filmového maniaka, scenáristy Kevina Williamsona (dále scénáře k TAJEMSTVÍ LOŇSKÉHO LÉTA a VŘÍSKOTU 2) a hororového guru Wese Cravena. Williamson napsal scénář rozverně si pohrávající se subžánrovými klišé, s bezchybnými dialogy a skvělými hláškami, kde postavy nejsou jen maso na rozkrájení, který Craven s jasně patrným nadšením velmi zručně a dynamicky natočil. Následovala nová vlna vyvražďovaček (včetně tří pokračování VŘISKOTU), kterou zastavila až vlna remaků japonských hororů, po kterých přišla vlna remaků hororových klasik a vlna exploitation... Takže abych to shrnul: fanoušci budou nadšeni - a na těch ostatních nezáleží. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Snad prvni hohor, ktery jsem videl, protoze tohle nevyhledavam. To jsem jeste chodil do pujcovny a prodavali ho za 40,- tak jsem to vzal a jeste ten den si to hodil do sveho "starovekeho" videoprehravace. Film se prehupuje mezi dobrym a kvalitnim hororem a stupidnim filmem ktery jakoby parodoval sam sebe lepe, nez scary movie jednicka. 5/10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Wes Craven sice opustil svět v roce 2015, rozhodně se ovšem postaral o to, že na něj svět jen tak nezapomene. Nejdříve v roce 1984 v první Noční můře v Elm Street představil Craven svět s Freddy Kruegerem, který se stal později s Michaelem Myersem a Jasonem Voorheesem jedním ze tří svatých zástupců slasherového žánru. Craven by už tak mohl být brán jako stěžejní figura slasher žánru, důležité je ovšem, že to byl právě Craven, který později slasheru vdechl nový život v roce 1996. Tehdy se Craven chopil scénáře Kevina Williamsona a původním Vřískotem v podstatě odstartoval novou vlnu slasherových hororů, kdy těmto filmům definitivně došlo, že se nemají brát tak úplně vážně a došlo k tomu, že se většina slasherů vydala směrem metahumoru a parodování sama sebe. Vřískot je tak rozhodně zásadním filmem.   Slasherové filmy byli už od pradávna víceméně brány jako brak a pokleslá díla, i když se našli vyjímky jako původní Halloween Johna Carpentera či právě zmíněná Cravenova Noční můra v Elm Street. Slashery přitom většinou sázeli na to, že v jejich průběhu umře spoustu mladých (většinou hezkých a víceméně hloupých lidí), kdy za tím vším většinou stojí zabiják s nadpřirozenými schopnostmi. Vřískot ovšem zahájil novou kapitolu z mnoha důvodů. Právě zmíněný Ghostface byl obyčejný člověk s nožem a především hlavní hrdinové mají povědomí o hororových klišé, kdy vědí, že sex či alkohol většinou vedou k rychle smrti. A i když jim toto povědomí v boji o jejich život zase tolik nepomáhá, právě utahování si z hororových klišé ovšem Vřískot přeneslo na zcela novou úroveň.   Šikovný scénář Kevina Williamsona čerpal ze starších slasherů, aby odstartoval zcela novou kapitolu tohoto hororového subžánru. Ten byl v 90. letech prakticky pokládán za mrtvý z důvodu vzniku mnoha pokračování, které ve finále šli rovnou na videokazety a celkově se stal slasher jako takový vyčerpaný. Někdo si ovšem přeci jen uvědomil, že jediná cesta ven je cesta sebeuvědomění. Na první pohled v rámci žánru klasický příběh o vraždícím maniakovi tak dostal nadhled, kdy součástí zabijákových her je hororový kvíz, cituje se Norman Bates a dojde i na diskuze na téma, že filmy psychopaty nevytváří, ale pouze je obohacují v oblasti kreativity.   Williamson přitom nejen s nadhledem pracoval se známými klišé, ale zároveň jistá zavedená pravidla pozměnil a skutečně dokázal slasher jako takový posunout o kus dál. Angažování zkušeného Wese Cravena poté vedlo k tomu, že se látky chopil někdo, kdo již uměl pracovat s atmosférou a napětím. I s tím (především v rámci očekávání) Vřískot pracoval poměrně svěže a za pochodu pořád dokazoval, jak chytrou a nad věcí záležitostí je.   U prvního Vřískotu znali navíc Craven a spol. míru, což se u navazujících pokračování úplně říct nedá. Je přitom zázrak, že se ve Vřískotu nachází jeden zvrat za druhým a ve finále přesto dohromady fungují. I když poté po prvním zhlédnutí logicky člověk zná identitu vraha, je stejně zajímavě vidět Vřískot znova a tentokrát analyzovat, co vše vlastně vede k onu odhalení. Přitom všem je pravděpodobné, že dojde k myšlence, že už je toho přeci jen tak trochu moc a že to celé působí, že chce být Vřískot víc a víc přehnaný. Jenže právě to Vřískot být chce a zkušený Craven dokáže natočit poctivou slasherovou podívanou a přitom si z ní adekvátně utahovat.   Vřískot tak skutečně posunul slasher o kus dál, kdy dokázal být zábavný, víceméně provokativní a zároveň pořád temný a brutální. Craven uměl udržet balanc na obou stranách váhy a dokázat, aby jeden směr neodporoval tomu druhému. I to je ukázka, že za Vřískotem stal někdo, kdo měl pravidla slasherového žánru v paži a dokázal ho zároveň ctít i dekonstruovat.   Williamson zároveň dokázal vymyslet plnokrevné postavy, kdy se dá o každé ze stěžejních postav alespoň něco říct. Taková Neve Campbell sice v navazujících pokračováních již prakticky neměla co hrát, ve své první ústřední roli se jí ovšem skutečně podařilo se vydat ve stopách Jamie Lee Curtis a v roli Sidney Prescott se též stát novou ikonickou tváří slasherového žánru. Za zmínku pochopitelně stojí též Courteney Cox ve své 2. nejslavnější roli Gale Weathers, David Arquette jako Dewey Riley či Drew Berrymore ve své malé roli, která i svým výkonem pomohla k tomu, že Vřískot již v úvodu dokázal nahnat tu ideální husinu, která následně nezmizí i právě přes to překrucování filmových klišé.   Mohlo být ono utahování si z hororových klišé přeci jen ještě rafinovanější? S odstupem času se dá možná říct, že ano. Zásadnost Vřískotu to ovšem přesto nesnižuje a Wes Craven si po Noční můře v Elm Street definitivně zajistil, že se na něj v rámci hororového žánru jen tak nezapomene. Což dokazuje, že i z Vřískotu stala populární franšíza, která se čerstvě dočká již pátého filmu. Stačí jen doufat, že dvojice Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett s Cravenovým odkazem naložila se ctí..... () (méně) (více)

Galerie (45)

Zajímavosti (149)

  • Ve scéně na školních toaletách se náramek na ruce Sidney (Neve Campbell) mezi záběry neustále stěhuje z jednoho zápěstí na druhé. (Alfréda)

Související novinky

Šestý Vřískot oficiálně potvrzen

Šestý Vřískot oficiálně potvrzen

03.02.2022

Následující zpráva by asi jen málokoho překvapila. Novému Vřískotu se v kinech velmi daří - snímek s rozpočtem 24 milionů dolarů má momentálně díky světovým tržbám na kontě už 107 milionů a částka… (více)

Paramount odkládá své hity

Paramount odkládá své hity

02.09.2021

Tak jsme zase zpátky. Zkraje léta se ještě zdálo, že by se třeba koronavirová situace z loňského roku nemusela úplně opakovat, nyní to ale vypadá, že dřívější katastrofické předpovědi, že se filmový… (více)

V novém Vřískotu se vrátí starý šerif

V novém Vřískotu se vrátí starý šerif

20.05.2020

Herec David Arquette se vrátí coby šerif Dewey Riley v chystaném filmovém rebootu kultovní hororové série Vřískot. Série se dočká podobné péče jako pár let starý Halloween, jinými slovy se budou… (více)

Pátý Vřískot od tvůrců Krvavé nevěsty

Pátý Vřískot od tvůrců Krvavé nevěsty

13.03.2020

Už jste si taky mysleli, že se nedočkáte? Kultovní hororová série Vřískot se nakonec ale přece jen vrátí do kin s pátým dílem. Natočí ho režiséři Krvavé nevěsty Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett… (více)

Reklama

Reklama