Režie:
Wayne KramerScénář:
Wayne KramerKamera:
James WhitakerHudba:
Mark IshamHrají:
Paul Walker, Cameron Bright, Vera Farmiga, Chazz Palminteri, Karel Roden, Johnny Messner, Ivana Milicevic, Alex Neuberger, Michael Cudlitz, Bruce Altman (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Prvotřídní, krutě šokující, akční film, který s vámi otřese jako nic předtím. Zbraň, která zabila zkorumpovaného policistu se omylem stane nástrojem pomsty v rukou dvou desetiletých kluků. Otec jednoho z nich, malá gangsterská ryba Joey Gazelle (Paul Walker), se náhle ocitá v dosahu ruské mafie, která za každou cenu chce dopadnout a zlikvidovat toho, kdo připravil o život jednoho z jejich významných členů (Karel Roden). Začíná kolotoč omylů, podrazů a především velkých problémů. Pro Joeyho to bude hodně krušná noc a jestli nenajde tu zbraň včas, mohla by být i jeho poslední. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Zkurveně pekelná, temná a syrová jízda zprostředkovaná díky zkurveně dobrému režisérovi jménem Wayne Kramer. A taky si kurva myslím, že by se od Kramera měl něco přiučit ten druhej zkurv...jo Tonny Scott, protože Kramer ty své zkurveně rychlé střihy umí udělat tak kurevsky dobře, že z toho člověk nemá náběh na epilepťák, ale dobře, a tím myslím kurva době, se u toho naopak baví. Celé vyznění příběhu, stejně jako u zkurveného Scottova Man on fire , pokurvil ten mírně gay konec...ale jinak zkurveně pekelná, temná a syrová jízda...ale to už se kurva opakuju...tak se na to kurva koukněte, jasný?! ()
Sakra Paul Walker se nám teda pěkně vybarvil a Wayne Kramer mě od teď začal zajímat opravdu hodně. Tohle se totiž jen tak nevidí. Navíc výborný Karel Roden se výkonem co tady předvedl dostal na první místo ze všech mých oblíbených českých herců. Jen tak dál Karle. Režie je jak už jsem naznačil výborná, chvílemi připomíná Tonyho Scotta v Domino. Herci skvělí, scénář téměř perfektní (úplný konec to trochu zkazil), zvraty, přestřelky... paráda. těším se na další projekt Wayne. :-) ()
Formálně dokonalá strhující postmoderní variace na film noir, která odkazuje k mnoha jiným snímkům s obdobnou tématikou (základní dějovou kostrou k mafiánskému Krycímu jménu Donnie Brasco, významovou rovinou ke Scorseseho opusům reflektující svět západního velkoměsta jako naprostou džungli, kde existuje jen zlo realizované zločinem, drogami a prostitucí, jak je to vidět v Taxikáři či třeba v Počítání mrtvých, atmosférou se dotýká režijní práce jiného velikána Davida Finchera, co se týče akce, tak přebíjí téměř všechno...). Postmoderní filmové postupy ovlivnily film do té míry, že místy sledujeme nejen formální exhibici (dokonalé střihové přechody, zpomalované či zrychlované scény, práce s kamerou, geniálně připravená mizanscéna...), ale kaskáda novátorských filmových propriet je místy až samoúčelná, pro diváka jsou to ovšem doslova sekvence hojnosti... Duch filmu noir se tu realizuje výhradně v mužském světě a trochu jako v Peckinpahových Strašácích se tu analyzuje hlavně ona benevolence k hranici, kterou každý člověk ve svém vlastním vědomí odděluje akceptování násilí a jeho odmítání. Kde ji má hlavní hrdina, je velmi sporné, a pakliže přistoupíme na to, že jeho jednání je v boji se zločinem normální, otřese se v základech naše vnímání normality obecné. Jestli tenhle snímek má hledat a klást nám etické otázky, pak raději nechci slyšet odpovědi... Za zmínku rozhodně stojí herecké výkony, Karel Roden tu opět hraje jednu z hlavních rolí a jako již poněkolikáté, opět ruskojazyčného mafiána, a jde mu to o poznání lépe než třeba v 15 minutách. Paul Walker je strhující, role byla nejen fyzicky náročná, ale jeho postavu jsem mu bezvýhradně věřil. Zběsilý útěk je skutečně silný film, bere si to nejlepší ze současné mainstreamové kinematografie (a to dokonce i její klišé) a nebojí se to formálním experimentem přetransformovat v nějakou novou kvalitu, používá k tomu zvláštního druhu humoru (do scény popravy zakomponovaná aluze na globálně rozšířenou reklamu na kreditní karty) především vizuální prostředky. Jako dotvrzení kvalit doporučuji vytrvat do závěrečných titulků - jejich estetické ztvárnění je nevídané a utvrdilo mne v pocitu, že jsem viděl cosi neobvyklého... ()
Running Scared vesele dovádí na novodobé vlně lehce undergroundových akčňáků, které staví stejnou měrou na vidoklipové vizuální přitažlosti jako na originálních zápletkách... Nebojte se vstoupit, Wayne Kramer má na skladě vše, co si srdce (post)moderního diváka žádá - funkční formální exhibicionismus, svištivé tempo, drsné či ujeté postavy, krvavé přestřelky a adrenalinem napumpované situace v každé třetí minutě. A je tam i místo pro parafrázování televizní reklamy nebo odcitování proslulé hlášky Tonyho Montany... Prostě sakrametsky nakopávací smršť, u které rádi mávnete rukou nad typickými žánrovými nedostatky v podobě ideové plochosti, samoúčelné honbě za efektností a scénářem, pro nějž je náhoda nepostradatelnou berličkou. 85% ____P.S pro Veru Farmiga: Vem si mě za muže, miluju tě.... ()
Talentovaný tvůrce má hlavu plnou nápadů, což je svým způsobem i škoda, protože divák skoro nevěří, že si v dalším režijním počinu povede rovněž tak suverénně!! I přesto, že s přibývajícími minutami bylo těch zlomů, omylů, tajemství a náhod až až, jde o vizuální jízdu New Yersey/Prahou, s minimálním rozpočtem, jedněmi vykukujícími tangami a rafinovaným a notně komplikovaným dějem, který odstartuje jedna nenávist ruského chlapce k nevlastnímu otci!! Zvraty bude divák obdařen měrou vrchovatou (osobně na mě nejvíce zapůsobilo zcela neortodoxní řešení Very Farmigy s pedofilním manželským párem). Herecky pak potěší zejména Paul Walker, který se dokonale vysoukal ze škatulky hezouna v podprůměrných filmech, ve kterých neměl co hrát. A Karel Roden (feťák a největší fanoušek Johna Waynea)? Opět z východního bloku a opět umírá!! Škoda jen tolik diskutovaného závěrečného klišé.. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (20)
- Anzor Yugorsky (Karel Roden) sleduje film Malí kovbojové (1972). (Ignus.cz)
- Slovo "fuck" a jeho variace zazní ve filmu 328krát. (Satan)
- Lék, podle něhož najde Oleg (Cameron Bright) adresu bytu Deze a Adele, je Zovirax. Užívá se k léčbě oparů. (Othello)
Reklama