Režie:
Delmer DavesScénář:
Delmer DavesKamera:
Sidney HickoxHudba:
Franz WaxmanHrají:
Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Bruce Bennett, Agnes Moorehead, Tom D'Andrea, Clifton Young, Leonard Bremen, Vince Edwards, Houseley Stevenson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Bogart je na útěku po boku s Lauren Bacallovou ve stylovém film-noir thrilleru Delmera Davese, který je třetím ze čtyř filmů společných filmů Humphreyho Bogarta a Lauren Bacallové. Bogie hraje Vincenta Parryho, muže prchajícího z vězení, který si odpykával trest za vraždu. Díky plastické operaci mění svou identitu. Bacallová hraje Irenu Jansen, jeho osamělou spojenkyni. Herecký ansámbl doplňuje Agnes Mooreheadová, skvěle hrající jedovatou ženu, nacházející potěšení v neštěstí druhých. Chemie mezi hlavními aktéry je evidentní, avšak zahraná s mimořádnou citlivostí. Výjimečné jsou také lokace San Franciska a neobvyklá práce kamery, která ukazuje Vincentův úhel pohledu – ale ne jeho tvář – dokud nejsou odstraněny obvazy z jeho obličeje. Aby se Irene nepustila do podobného nápadu s operací, Vincent jí říká: „Neměň se. Líbíš se mi taková, jaká jsi." (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (49)
Poctivý temný triler, ktorý sa vyznačuje jednak tradičnými a netradičnými rozprávačskými konvenciami (odďaľovanie kľúčovej zápletky ako jej vraha, subjektívne snímanie, vynikanie atmosféricky tichšieho mesta...). Naprieč celou minutážou, roztiahnutie niektorých dôležitých a sekvenčne kľúčových bodov mozaiky, ktoré napriek nepravdepodobnom chovaní vedľajších postáv privodia divákovi podobné pocity, aké môžu zažívať v niektorých filmoch Alfreda Hitchcocka (prenasledovaný hrdina) i Coppolovom Rozhovore (šokujúca scéna okna). Je to niečo podobné ako v prípade slušného filmu, ktorý nenarába s momentami prekvapenia a po celý čas si drží vysoký štandard. Dark Passage má aj slabšie, zato zapamätania hodné. A nikto iný sa do role Vincenta Parryho nehodí viac než Bogart, ktorý sa pre tento subžáner narodil. A kto iný by s ním mal zdielať spoločný osud než Lauren Bacall? ()
Slabý noir bez napätia, bez atmosféry a s prekvapivo nevýrazným Bogiem. Príbeh nemá čím zaujať, očakával som napínavé pátranie po skutočnom vrahovi, no to je vyriešené veľmi rýchlo a tak trochu náhodou. A tak jediné, čím je tento film zaujímavý, je 1st person kamera v prvej polovici filmu, no už to rovno v tomto štýle mohli dotiahnuť až do konca, ušetrili by na Bogartovom honorári. A druhým plusom filmu je Lauren Bacall. ()
První půlka filmu je velmi dobrá, netradičně působící scény z pohledu první osoby, které vyplňují její značnou část, jsou slušně zvládnuté. Mnoho scén v druhé půli filmu však překvapuje svou naivitou, některé občas působí až amatérsky a nechtěně vtipně. Film by si také zasloužil lepší konec, takovýhle se mi k filmu noir nějak moc nezamlouvá. ()
Jen sladká hloupost hrající si na film noir. Bacallová se na plátně spíš jen mihne. Děj je lineární až hamba. Chybí tomu dobrý scénář a dobrý režisér. Jediným opravdovým kladem filmu je sledování point of view hrdiny v první polovině, kdy se těšíme, až nahlédneme do tváře muže, o němž si myslíme, že ho hraje Bogart. Tou dobou to ale není pravda, protože Bogartův obličej přijde až po plastice. A mimochodem, alternativní název Slepá ulička je mnohem přesnější. S temnotou ani pasáží to nemá co dělat. ()
Možná se to mohlo jmenovat Světlo na konci temného tunelu - ani jeden z českých názvů nevystihuje podstatu věci. A přitom je to právě atypický způsob, jakým se světlo na konci tohoto stále zoufaleji se zužujícího a stále temnějšího tunelu, vyloupne, který z Dark Passage činí výlučný a originální film (a který mě rozjařil a očaroval). U případů vraždy jsme zvyklí, že se nakonec vyřeší, i kdyby si kvůli tomu x vyšetřovatelů a y hrdinů mělo zničit osobní život, a všem se dostane alespoň nějaké veřejné satisfakce, včetně pokyvujících diváků, spokojených, že spravedlnosti bylo učiněno zadost. Tady je to jinak, a byť se leckdo může cítit rozčarován, já mám radost jak z vyústění příběhu, tak z žertovného poboření detektivních stereotypů - a přitom, pokud má noir být pohádkou pro dospělé, pak filmu nelze upřít, že v tomhle smyslu dostál žánru na celé čáře.*~ ()
Reklama