Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (436)

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Cronenberg je nejen starý známý úchyl, ale i lišák, nebojící se prezentovat umělý virtuální svět skrze provokativně primitivní výpravu a jalové dialogy (první půlhodina, než jsem pochopil o co Cronenbergovi běží, mě vyloženě znechucovala), přičemž mu není ani trochu blbé nejprve donutit diváka ke konstrukci složitých teorií kolem spletitého příběhu, nímž se Ted a Allegra proplétají a záhy se snaze o nějaké hlubší pochopení vysmát, protože hru a realitu nelze rozlišit a tudíž jsou i skutečné cíle postav zahaleny mlhou... eXistenZ je film vyžadující (jako obvykle) dávku pochopení pro osobitou bizarnost Cronenbergovy filmové řeči, pokud je tato podmínka splněna, stává se jedinečným zážitkem. ()

Claw 

všechny recenze uživatele

Cronenberg ve své největší parádě!! Film jsem viděl až teď, takže po všech dílech Matrixu a filmů podobných témat. Na Cronenberga jsem si nikdy nedokázal udělat nějaký ucelený názor, ovšem nejmíň polovina jeho známých filmů jsou prostě neuvěřitelné. "eXistenZ" patří rozhodně k nim, film mě vtáhl a dostal okamžitě od začátku. Atmosféra, prostředí, výtvarná stránka, úžasné herecké výkony dvojice hrdinů Leigh a Law!!! Prostě naprostý herecký a filmový sci-fi koncert, okořeněný tradičními Cronenbergovými nechutnostmi, brutalitkami a jeho snad i úchylkou zobrazovat propojení živých a mrtvých tkání a živočichů, tvorů a podobných potvor a metamorfóz... Film mi přišel jako taková nová verze úžasného Cronenbergova "Videodromu", kde se ovšem divák ke konci filmu již naprosto ztrácí. Tady tomu tak u mě právě nebylo, Cronenberg drží laťku svého halucinogenního světa a reality v podstatě dobře na uzdě. Celý film mi přišel někde v hranicích filmů "Total Reccal", "Videodrome" a "Matrix 1". Úžasný snímek, ale bohužel mě trochu zklamal závěr filmu. Pro mě příliš předvídatelný (asi s ohledem na dobu shlédnutí) a málo šokující, během filmu jsem stále čekal větší pecku. Proto to není za plný počet. /80%/ ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Po prvním zhlédnutí jsem měl pocit, že vynikající námět nebyl plně vytěžen, střed filmu za atmosferickým začátkem a vygradovaným koncem očividně zaostával a ani celková béčková nátura filmu příliš nepomohla. Nicméně po bližším seznámením se s Cronenbergem jsem při druhé projekci procitnul a dokázal ocenit jeho bizarní nápady, "nechutné" zpracování i skrytý, podivně erotický náboj. eXistenZ jsou filmem typickým pro jeho styl, možná se nedočkáme podnětného filozofování nad pomíjivostí reality ani existencionálních myšlenek ala Matrix, ale zajímavého sci-fi filmu alespoň trochu si pohrávajícího s divákem, ano. 7/10 ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

"Everything is so dirty, absurd, grotesque." Esenciálny Cronenberg, ktorý strašne rýchlo ubehne, ako to už býva so všetkým dobrým. Virtualita nahrádza realitu, pudová posadnutosť hrou sex, herný charakter skutočné vlastnosti... V roku 1999 nebol natočený len jeden Matrix! Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň so sci-fi filmom). ()

Pumiiix 

všechny recenze uživatele

D.Cronenberga mám rád jako režiséra, celkově jeho filmový styl. Existenz zřetelně vybočuje z kolejí jeho filmů a celkově je snímek originální, zajímaví. Zapnutý mozek a bystrost je v tomto případě určitě plus. První, nejméně půlhodina je výrazně nudnější, předměty a různě situace mě spíše iritovaly…stejně mi přišly směšné „game_pody“ ;-D a pár dalších věcí. J.Law umí hrát, obzvlášť jeho herní charakter, který zahrává velice přesvědčivě. Lepších 6/10* ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama