Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Jennifer Jason Leigh, Jude Law, Ian Holm, Willem Dafoe, Don McKellar, Callum Keith Rennie, Christopher Eccleston, Sarah Polley, Kris Lemche, Vik Sahay (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih.
(Česká televize)
Videa (2)
Recenze (436)
D.Cronenberga mám rád jako režiséra, celkově jeho filmový styl. Existenz zřetelně vybočuje z kolejí jeho filmů a celkově je snímek originální, zajímaví. Zapnutý mozek a bystrost je v tomto případě určitě plus. První, nejméně půlhodina je výrazně nudnější, předměty a různě situace mě spíše iritovaly…stejně mi přišly směšné „game_pody“ ;-D a pár dalších věcí. J.Law umí hrát, obzvlášť jeho herní charakter, který zahrává velice přesvědčivě. Lepších 6/10* ()
Cronenberg ve své největší parádě!! Film jsem viděl až po devíti letech od jeho vzniku, takže po všech dílech Matrixu a filmů podobných témat. Na Cronenberga jsem si nikdy nedokázal udělat nějaký ucelený názor, ovšem nejmíň polovina jeho známých filmů jsou prostě neuvěřitelné. eXistenZ patří rozhodně k nim, film mne vtáhl a dostal okamžitě od začátku. Atmosféra, prostředí, výtvarná stránka, úžasné herecké výkony dvojice hrdinů Leigh a Law!!! Prostě naprostý herecký a filmový scifi koncert, okořeněný tradičními Cronenbergovými nechutnostmi, brutalitkami a jeho snad i úchylkou zobrazovat propojení živých a mrtvých tkání a živočichů, tvorů a podobných potvor a metamorfóz ... Film mi přišel jako taková nová verze úžasného Cronenbergova Videodromu z roku 1982, kde se ovšem divák ke konci filmu již naprosto ztrácí. Tady tomu tak u mne právě nebylo, Cronenberg drží laťku svého halucinogenního světa a reality v podstatě dobře na uzdě. Celý film mi přišel někde v hranicích filmů "Total Reccal", "Videodrome" a "Matrix 1". Úžasný snímek, ale bohužel mne trochu zklamal závěr fillmu. Pro mne příliš předvídatelný (asi s ohledem na dobu shlédnutí) a málo šokující, během filmu jsem stále čekal větší pecku. Proto to není za plný počet. ()
Cronenbergův snímek EXISTENZ má velmi zajímavý námět, a to jakési ztracení se v množství virtuálních realit. Film klade řadu zajímavých otázek a vede diváka k přemýšlení. Snímek má však i své mouchy: vše je (na můj vkus) zahráno tak nějak nepřesvědčivě, "béčkově" - aspoň takový z toho mám pocit. Shrnuto a podtrženo: nelituji shlédnutí, ale na pustý ostrov bych si tento snímek nevzal. ()
eXistenZ je poměrně bizarní film, což by ale měl Cronenbergovy tvorby znalý divák tak trochu čekat. Chlapík se ocitne ve virtuální realitě, o níž si nemůže být ani na chvilku jistý, jestli vůbec virtuální realitou je..... Myšlenka to není špatná a většinu času má film docela drive, byť ho ke konci spíše ztrácí, navíc se imho dalo ze scénáře vytěžit víc. Co si zaslouží pochvalu je kamera a vizuální stránka věci jako celek (u Cronenberga klasika) i u některých detailů - třeba pistole z kostí a zubů je super. Celkově zajímavý film, kterému ale chybí nápaditější práce s dobrým námětem a trošku i peníze na výraznější efekty. ()
Inu, co na to rict. Namet bezpochyby zajimavy a slibny a ono stridani "realit" je zpracovano ze scenaristickeho hlediska dobre, vcetne uplne finalni sceny, ktera by nemohla byt lepsi. Jude Law vse navic zahral s bravurou sobe vlastni, navic v dobe kdy byl obsazovan pro svuj opravdu velky herecky talent a ne kvuli jeho roztomiloucke tvaricce. Mensi zapor bych ale videl v malem prokresleni postav, i kdyz chapu, ze teziste filmu je nekde jinde. Velmi me potesilo obsazeni nekterych mych oblibenych tvari, zejmena pak genialniho W.Dafoe a i vsechny ty nechutnosti, pro Cronenberga tak typicke, mi nevadily a docela jsem si je uzival ;) A i presto, ze film po prvnim shlednuti vyzniva jaksi plytce a ani nemam chut se na nej kouknout znova, nejaky dojem ve me zanechal a v me hlave si sve misto vydobyl, coz je nepochybne pozitivum. Celkove tak 3,5*. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (10)
- Film eXistenZ (1999) premiérovo produkovala britská filmovo - divadelná spoločnosť Natural Nylon. Tú oficiálne založili v roku 1997 Jude Law, Sadie Frost, Jonny Lee Miller, Ewan McGregor, Sean Pertwee, Damon Bryant, Bradley Adams a Geoff Deehan. (Anetulicek)
- Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)
- Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
Reklama