Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (438)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

V roce 1999 vznikly minimálně tři tématicky podobné filmy - eXistenZ, Třinácté patro a Matrix - z toho první dva mají tu smůlu, že byly a dodnes jsou ve stínu toho třetího. Tenhle Cronenbergův thriller je velice zajímavým filmem, ale děj je až moc zamotaný, plný věcí, které nedávají smysl (což někdy u filmu nevadí, ale tady to moc nefungovalo), a místy trochu nudný. Bohužel tahle sci-fi nedosahuje kvality jiných Cronenbergových děl, ale přesto kostěnou pistoly a živočišné herní konzole byly zajímavý a originální nápad, který jentak nikdo nezapomene. ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Vynikající námět. Po obsahové stránce film zaujme, po vizuální bohužel trochu zklame. Cronnenberg je sice šílenec (užijete si spousty skvělých úletů), ale bohužel nečekejte takovou atmosféru a vizuálnost jako třeba u 12 opic. Nevím, jaký byl rozpočet, ale šikovný tvůrce by si v tomto případě mohl vystačit s málem. ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to nadpriemerný akčný sci-fi thriller od Davida Cronenberga. Má dosť dobrý príbeh o úspešnej programátorke počítačových hier a zamestnancovi spoločnosti, ktorí pri prezentácii jej najnovšej hry, ktorá má byť úplnou revolúciou v odbore čelia atentátnikovi, ale podarí sa im uniknúť. Na ceste musia spojiť svoje sily a využiť hru, aby celú situáciu zachránili, no kvôli jej prepracovanosti majú postupne čím väčší problém uvedomovať si, čo je stále reálne a čo už len hra. Spracovanie nie je zlé, ale dalo sa to podať aj lepšie. Podobný typ zápletky mám rád, vždy ponúkajú slušný potenciál, či už ako dynamický akčný thriller, ale hlavne po stránke nápaditosti a prístupu k jednotlivým realitám, ale v tomto prípade mám z toho skôr také vlažnejšie pocity. Kladov je tu dosť, obe postavy mi sadli, takže som im fandil, tempo je po celý čas úplne ideálne, vďaka čomu sa na to po celý čas dá bez problémv pozerať, no hlavne oceňujem celý ten prístup ku konzolám, hrám a podobne, čo mi prišlo dosť originálne a vďaka tomu to pôsobí tak správne úchylne. Ale zároveň som mal pocit, akoby tvorcovia všetky svoje nápady použili len na túto oblasť, inak mi dej príde až moc jednotvárny, tu je tých lepších nápadov minimum a navyše som po celý čas neveril tej údajnej výnimočnosti hry, lebo takýto postup v hre mi príde až moc nezaujímavý. No záver mi celkom sadol, aj keď tiež nie je originálny. Takže pozerá sa na to celkom dobre, len jednoducho v priebehu ma omnoho viac zaujímalo, s akým prídu ďalším nápadom ohľadom konzol, než samotný dej a to je predsa len trochu problém. Inak o nejakej akcii sa tu moc hovoriť nedá, tu sa jedná skôr len o pár zanedbateľných maličkostí. Herecké obsadenie je na tom dobre, sympatické hlavné duo Jude Law a Jennifer Jason Leigh a z vedľajších postáv potešia hlavne Willem Dafoe a Ian Holm. S réžiou a technickou stránkou som dosť spokojný, David Cronenberg má svoj štýl, ktorý mi sedí, ale s týmto scenárom sa už z toho viac získať nedalo. Takže lepšie hodnotenie dať nemôžem, k tomu by som potreboval o niečo zaujímavejší dej, ale aj tak je eXistenZ dostatočne zaujímavý film, ktorý sa rozhodne pozrieť oplatí a hlavne fanúšikom tohto režiséra. 65% ()

anais 

všechny recenze uživatele

Celý film je založen na myšlence mísení různých realit, takže si divák během celého filmu nemůže být vůbec jistý, jestli to, co sleduje, je skutečnst, nebo další herní prostředí.Podobné schema nalezneme třeba i v Matrixu.Naše skutečná realita je zpochybněna na úkor jiného, paralelního světa, který je v mnoha ohledech lepší,pohodlnější a zábavnější než naš "skutečný". Zatímco v Matrixu jsou ale jasně daná pravidla, která sice působí dosti nezvykle, ale vycházejí z naší, řekl bych hmatatelné přítomnosti, v Existenz tento nový svět/světy stojí na pravidlech vycházejících spíš z lidského podvědomí. Ještě nikdy jsem asi ve filmu neviděl takovýto příběh. Příběh, který žije ve vlastním světě, který má s tím naším určité styčné body, ale přitom je pro nás na první pohled těžko pochopitelný... pistole střílející zuby.. biologické herní konzole... sloty, které se musí nalubrikovat než se do nich zastčí jack zakončující pupeční šňůru...To všechno jsou svým způsobem běžné atributy sci-fi. Tady se s nimi ale zachází naprosto běžně, aniž by se něco vysvětlovalo, tedy alespoň ze začátku. A právě v tom tkví největší problém tohoto filmu. Je to, jako by se mimozemšťan koukal třeba na Pobřežní hlídku. Nikdo mu v seriálu nevysvětlí, co je to oranžové, s čím Mitch běhá po pláži. Pomalu mu to sice začne docházet, ale bude se spíš nudit, protože se kouká na věci, které nikdy neviděl - u něj na planetě nemají vodu...A tak nějak vidím eXistenz. Na jednu stranu sympaticky neotřele pojatý film, na stranu druhou mě nebaví sledovat deprese hrdinů, když si nedokážu ani z části představit, co vlastně cítí... ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Cronenberg je nejen starý známý úchyl, ale i lišák, nebojící se prezentovat umělý virtuální svět skrze provokativně primitivní výpravu a jalové dialogy (první půlhodina, než jsem pochopil o co Cronenbergovi běží, mě vyloženě znechucovala), přičemž mu není ani trochu blbé nejprve donutit diváka ke konstrukci složitých teorií kolem spletitého příběhu, nímž se Ted a Allegra proplétají a záhy se snaze o nějaké hlubší pochopení vysmát, protože hru a realitu nelze rozlišit a tudíž jsou i skutečné cíle postav zahaleny mlhou... eXistenZ je film vyžadující (jako obvykle) dávku pochopení pro osobitou bizarnost Cronenbergovy filmové řeči, pokud je tato podmínka splněna, stává se jedinečným zážitkem. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)
  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama