Režie:
Ridley ScottScénář:
William MonahanKamera:
John MathiesonHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Orlando Bloom, Eva Green, Liam Neeson, Jeremy Irons, Márton Csókás, Nikolaj Coster-Waldau, Jon Finch, Brendan Gleeson, Kevin McKidd, Edward Norton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Prostý kovář Balian potká svého otce, kterého ani nezná, a ten mu nabídne, aby s ním jel do Jeruzaléma. Balian sice nejdřív nechce, ale pak zabije kněze, který odmítá dopřát klid duši jeho ženy, která spáchala sebevraždu. Rozhodne se tedy následovat svého otce do Jeruzaléma, aby smyl hříchy své i své ženy... Balianův otec umírá, ještě předtím ale pasuje svého syna na rytíře a žádá po něm, aby byl čestný. Balian má brzy příležitost vyzkoušet svou čest. Stávající král Jeruzaléma umírá a chce, aby mu dál vládl rozumný člověk. A takového vidí právě v Balianovi a nabízí mu ruku své sestry, ve které našel zalíbení. Jenže za cenu smrti jejího manžela, což nemůže čestný muž dopustit. Netrvá dlouho a neutuchající rozepře mezi muslimy a křesťany vyústí ve válku o Jeruzalém... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 196)
Producenti na čele s Ridleym Scottom by sa mali triasť, pretože Kingdom of Heaven je pre mainstreamového diváka iba o kúsok atraktívnejší počin než komerčný prepadák Alexander. Samotným dejom hýbu viacej vedľajšie postavy než tá hlavná. Tá sa dostane ku slovu až v závere. A ony vedľajšie nie sú dosť prepracované na to, aby film vyzdvihli z vôd dejepisnej rekonštrukcie historických udalostí. Táto rekonštrukcia je plná zaujímavých dialógových myšlienok, ktorým však chýba hlbší kontext s obrazom. Ten je sám o sebe krásny - obrázky majú atmosféru a poetiku v každej jednej lokácii a sú jednou z vecí, ktoré film robia o tú triedu lepším než bol Alexander. Čo sa dá povedať aj o prekvapivej politickej korektnosti a sentimentálne, t.j. pre masového diváka zrozumiteľne, podanom protivojnovom posolstve. Štyri hviezdy dávam tiež za soundtrack Harryho Gregsona-Williamsa, slušne zvládnutú záverečnú bitku na hradbách a Sibylline oči. Existuje na svete chlap, ktorý by jej odolal? ()
Na svoju stopáž plytká profilácia, bitky fajné, ale málo. Film si to vykročil všetkými možnými cestami kvalitného historického blockbusteru, ale ani jednu nedokončil. Vo výsledku teda ostávajú zmiešané pocity "no nebolo to zlé, ale ani dobré". Priemer šedučký šedivý, guláš planých chutí, ktorý má potenciál akurát byť čoskoro zabudnutý. Škoda. ()
Podařený historický velkofilm, kde jsou hezky vidět obě strany podniků křížových výprav, ta "křesťanská" i ta hrabivá a loupeživá – bojujeme za Boha, tzn. za poklady, území a moc. A je to hollywoodsky balený, ale zároveň řemeslně poctivý, místy impozantní a sympaticky krvavý (a Orlando to nijak nekazí). Pro herní pamětníky, velkolepý obléhací scenérie v závěru vyloženě evokují starý Stronghold. A jak napsal Collider: "The theatrical cut is a serviceable action movie, but the director's cut is the true historical epic." ()
Kinoverze poprvé - 60%: Otřesně dlouhá stopáž v níž nijak charismatický Orlando maká na titulu "Největší masér v Jeruzalémě" a to za asistente skvělého, leč brzy mrtvého Liama Neesona, naprosto perfektního Edwarda Norton, jehož výkon, byť za maskou, je opravdu dokonalý. Bohužel vrazit tolik peněz do tohohle... nechápu. Klasický příběh, kde od začátku víte i bez učebnice dějepisu co se stane, divný Bloom co kouká jak blůma a já vím že se stále opakuji, ale ta délka! Gladiátor byl i přes svou délku chytlavý a dokázal připoutat. Tady jsem usínal. I když jsem na to vzal do kina babičku, která byla uchvácena, já sám jsem z toho nic neměl, akorát si pamatuji na líbaní zmrzačený ruky a kecy o tom, jak i sedlák s hemeroidama může být "velkej rytíř". Ridley tentokrát propadl. Škoda. Kinoverze po 4 letech - 75%: Po druhém shlédnutí zvyšuji hodnocení. Je to možná faktem, že film vidím po čtyřech letech. Přeci jen v 14ti jsem se na tento epos díval jiným pohledem a v té době jsem u něj usínal. Krásná hudba, přenádherné scenérie, zajímavé bitvy, brilantní Edward Norton, skvělé ztvárnění "rozdílů" mezi světy křesťanů / muslimů a relativně dobrý příběh mne mnohem více nadchly. Bohužel zůstaly i negativy v podobě z 50% nepříjemného Orlanda, na věky proklínanou scénu s děláním rytířů ze sedláků a občasně klišovité dialogy. I tak se jednalo o nadprůměrný historický velkofilm, který bohužel padal na hlavní postavě a nezachránil to ani prvotřídní malomocný král. Kinoverze po třetí - 65%: Třetí shlédnutí a jde to opět do kytek. Režisérská verze - 90%: DOKONALÉ. 45 minut navíc, tolik Scott potřeboval ke změně mého názoru. Film je díky nim mnohem celistvější, děj se dá lépe uchopit a postavy nyní působí věrohodněji, hlavně Orlando Bloom a Eva Green. Paradoxně díky tomu snímek ubíhá mnohem lépe. Obrazová stránka je navíc tak precizní, že mnohé scény vypadají jak umělecká díla renesančních mistrů. Pravděpodobně si to nikdy nepřiznám, ale tam hluboko uvnitř cítím, že Království nebeské (DC) je nejosobitější a nejpropracovanější dílo z režisérovy filmografie. Režisérská verze (10 let od premiéry) - 100%: A je dokonáno. Po 10ti letech od svého vzniku jsem si konečně našel naplno cestu do Scottova středověkého opus magnum. Velká lítost, že už nikdy (minimálně za mého života) podobný historický velkofilm s tak hlubokým obsahem nevznikne - tržby a divácký zájem o Exodus budiž důkazem. Přesto mě nepřestává hlodat svědomí, že pokud mi docenění Království nebeského trvalo celou dekádu, tak co ty stovky dalších, již před lety viděných kousků? ()
Začátek se nese v duchu "už abychom byli v té Svaté zemi a mlátili bezvěrce po hlavách", ale pak se to rozhýbe a... je to pecka! Doufám, že se co nejdříve dostanu k Director's cutu, který jiště zalátal několik dějově prázdějších míst. Podstatnou výtku bych měl ovšem k hudbě. HGW splnil svou povinnost na jedničku, ale použití hudby ze starších snímků je dost sporné (plný výčet hledejte u Meridia:)). Ridley a filmová hudba - to nejde moc k sobě. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (75)
- Scéna zasadnutia kráľovskej rady Balduina IV. (Edward Norton) sa nakrúcala na nádvorí Patio de las Doncellas v sevillskom Alcázare. Tesne pred príchodom filmového štábu sa mramorová podlaha v súlade s historickou dokumentáciou zmenila na maurskú záhradu s bazénom. Ridley Scott však presvedčil stavebné úrady, aby povolili po dobu nakrúcania nádvorie vydláždiť mramorom. Po premiére filmu získalo nádvorie opäť svoju podobu so záhradou a bazénmi. (Arsenal83)
Reklama