Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (254)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Prešpekulovaná satira na tému "Kto má relevantný motív stať sa brutálnym vrahom?" Nad brutálnosťou by sme mohli polemizovať do budúceho rána, pretože táto perfektná komédia vám nedá odpoveď ani po dvadsiatom pozretí. Gotické prostredie ohraničené morbídnym zámkom ( tieto doplnky ma vo filmoch vždy fascinovali ), slepý sluha, šialený vyznávač detektívok, neuveriteľné príhody sprevádzané nevtieravým sarkazmom. Tento film si vyžaduje viacero pozretí, hoci už teraz viem, že úmyslom scenáristu bolo, aby sme si neustále kládli tú istú otázku: ,,Ako to vlastne bolo??" A viem si predstaviť, ako sa na vyjavených tvárach divákov vynikajúco zabával. :-) ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Hvězdně obsazená parodie detektivek utahující si z žánrových klišé i konkrétních velkých detektivů, u které jsem se pobavil o to víc, že jsem si těsně předtím přečetl Škvoreckého Nápady čtenáře detektivek (doporučuju). Falkovy tvrďácké hlášky detektiva z drsné školy neměly chybu, stejně tak karikatura slečny Marplové vitálnější než její sešlá ošetřovatelka, nebo čínský detektiv Petera Sellerse využívající svého adoptovaného syna ("ON TY ZAVAZADLA ODNESE. PROTO JSEM HO ADOPTOVAL.") a mající vždy po ruce břitké přirovnání ("TAHLE KONVERZACE JE JAKO TELEVIZOR NA LÍBÁNKÁCH. ZBYTEČNÁ."). ()

PKD 

všechny recenze uživatele

Totální a neskutečná (byť velmi reálná ve smyslu, v jakém to myslím, hehe) bžunda, která jest tak nehorázně narvaná vtipy, hláškami a situačním a jiným humorem, který by jiným neumětelům (zvláště těm v 21.st.), stačil na 30 filmů. Je ovšem fakt, že právě proto, když máte tolik narvanou komediální 90minutovku, tak to organismus a fyzicky se opravdu nedá smáti (pokud nechcete zemřít) hodinu a půl, nevydrží. Proto mysl po asi hodině, poněkud otupí, a tak považuji (jsem si jist, že je to má vina, nikoli filmu) závěrečnou půlhodinku, za trochu slabší, než (dejme tomu) 1. pol. Ale toho Sherlocka Holmese tam dáti měli. Když jsem to viďál po 1., celý film jsem hartusil, že tam není. No, on tam je. Tu scénu máte na jutubku a ne ve filmu. Krutibrko! To ho tam fakt nemohli dáti, když tam je tak minutu a ještě na konci???? I když je z jiného století;-) Přesvědčte se sami: https://www.youtube.com/watch?v=7vAwH2VEyeg bohužel, bez cz.:( ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Parodie strefující se do detektivního žánru, kterému zároveň vzdává stylovou poctu (,,Udělal to sluha!"). Jediná výtka ode mě směřuje k postavě slečny Marblesové, která mi přišla nevyužitá a byla takovým pátým kolem u vozu. Jinak ovšem bez výhrad, hlavní čtyřka detektivů je parádní, a těžko vybrat toho nejlepšího. U mě vítězí jeden ze slavných Peterů... ()

Galerie (54)

Zajímavosti (14)

  • Zvuk křičící ženy používaný jako zvonek je křik Fay Wray z filmu King Kong (1933). (MrCreosote)
  • Filmový debut Jamese Cromwella. (Kulmon)
  • Pro roli inspektora Wanga byl původně zvažován Orson Welles, ale nemohl ji přijmout, protože zrovna hrál v jedné divadelní hře v Itálii. Wanga nakonec hraje Peter Sellers. (MrCreosote)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno