Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Mark IrwinHudba:
Howard ShoreHrají:
Stephen Lack, Patrick McGoohan, Jennifer O'Neill, Lawrence Dane, Michael Ironside, Robert A. Silverman, Géza Kovács, Fred Doederlein, William Hope (více)Obsahy(2)
Darryl Revok má nevídanou moc a neukojitelnou touhu po kontrole. Jako vůdce podzemní aliance vede válku s "normálními lidmi", aby ovládl svět pomocí telekineze, pasivně agresivní zbraně toho nejnebezpečnějšího a nejsmrtelnějšího druhu. Samozvaný "empatik" Cameron Vale je na pokraji šílenství a bojuje se silami, které určují jeho existenci. Vale je naverbován doktorem Paulem Ruthem a pověřen úkolem vypátrat Revoka dříve, než stihne napáchat další škody. Revok, který má neuvěřitelnou schopnost číst myšlenky a blokovat lidský nervový systém, se však rozhodne dokázat, že je mocným tvorem... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (182)
Myšlenkově nadupaný námět drží u zemi přehnaně užvaněný scénář a Cronenbergovo nepochopitelné držení uzdy v explicitních scénách. Skenování před publikem a velkolepý závěr jak z epické báje ještě nestačí na to, abych po skončení suše nekonstatoval, že to prostě byla prachobyčejná nuda. Ukázkový příklad filmu, kdy zvěsti o vybuchujících hlavách, vytvořili fenomén, který však v reálu notně pokulhává. ()
Exploze hlavy. Scéna, která mi utkvěla v hlavě, když jsem film viděl poprvé někdy v polovině devadesátých let. Za tu dobu se nic nezměnilo, ta scéna je dokonalá a žádný počítačový trik nikdy nenahradí poctivou maskérskou práci! Scanners jsou jedním z těch "normálnějších" Cronenbergových počinů, ve kterém místo mutací dostávají prostor telepatické schopnosti. Nezapomenutelný je démonický Michael Ironside v roli vůdce zlých scannerů Darryla Revoka. Taktéž mě absolutně usadila hudba Howarda Shore, která míchá orchestrální části s elektronickými prvky, jenž dohromady souzní v jednou celistvém fantastickém celku. Nejednou mě připomněla pozdější Cronenbergův mistrovský kousek The Fly, ke kterému Shore hudbu dělal také. Oko lačnící po ženské kráse jistě potěší Jennifer O´Neil, hrající telepatku Kim. Další z pokračováních scannerů laťku kvality původního dílu již nikdy nezdolalo. ()
Malo to svoju atmosféru a výbornú hudbu a po filme sa budete obávať kúpiť si skener. Našťastie je už skoro v každom mobile. Na rok výroby vcelku vkusné dielo s legendárnou vybuchnutou hlavou. Toto sci-fi prináša ten smrádok starého dobrého VHS a klímu pamätných osemdesiatych rokov, z ktorej sála realizmus, ale aj fantázia. Príbeh síce nie je skvelý, ale tie staré efekty mali niečo do seba. ()
"Říkal jsem vám to - žádnej ohňostroj." Cronenberg (respektive Burroughs v Naked lunch) přišel s námětem stejně revolučním jako Romerovy zombies a ačkoliv ho zpracoval docela efektně, zůstal jen na půli cesty (a nemyslím si, že by to byla otázka peněz). Neupírám mu řadu opravdu povedených scén a chuťovek (explodující hlava, skenování počítače po telefonu připomínající Matrix, závěrečný telepatický souboj), ale nemůžu mu odpustit, že při skenování zůstává vždy na povrchu a ukazuje nám jen xichtící se a deformující se scannery namísto toho, aby nás vzal dovnitř do jejich mysli. Taky jsem nepochopil proč Revok pořád posílá na kladné scannery svoje poskoky s puškama, aby je postříleli - scanneři snad mají zabíjet pomocí telepatie, ne? I když je fakt, že Cameron z nich měl být nejsilnější... ()
Je to pořád Cronenberg a jeho fascinace proměnou člověka v něco ne-úplně-standardně-lidského. Telepati jsou fajn, dusivá atmosféra je fajn, jen pár věcí ve scénáři mi nedávalo smysl (ale možná jsem jenom nedával pozor). V porovnání třeba s Mouchou je to slabší kousek. I tak ale dobrý a stojí to za sledování. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (19)
- Scanners mal premiéru v januári 1981 za vlažných recenzií kritikov, ale stal sa jedným z prvých filmov vyrobených v Kanade, ktorý úspešne konkuroval americkým filmom v medzinárodných pokladniach. (Arsenal83)
- Natáčení probíhalo převážně v Kanadě ve městě Montreal. (Terva)
- Film sa síce natáčal v Kanade, ale keďže Spojené štáty dominovali vo filmovom priemysle a kanadské filmy sa predávali pre medzinárodné publikum, film bagatelizuje svoj kanadský pôvod v prospech generického „severoamerického“ prostredia. Jedinými ukazovateľmi jeho reálneho umiestnenia v Kanade sú scéna stretnutia Revoka (Michael Ironside) a Kellera (Lawrence Dane) na stanici metra Yorkdale v Toronte a niektoré viditeľné dvojjazyčné nápisy. (Arsenal83)
Reklama