Režie:
Michael BayKamera:
Mauro FioreHudba:
Steve JablonskyHrají:
Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Djimon Hounsou, Sean Bean, Steve Buscemi, Michael Clarke Duncan, Ethan Phillips, Brian Stepanek, Siobhan Flynn (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V poslední době se stále více zajímáme o klony a už jen čekáme na jejich lidskou podobu. Na Zemi došlo k examinaci, přežilo jen pár stovek výjimečných lidí, vše bylo zničeno. Existuje jediné místo, které stále připomíná Zemi - Ostrov. Dostane se tam jen vylosovaný, ostatní musejí čekat na své štěstí dál. Ale co když to tak není? Co když k žádné examinaci nedošlo? Co když žádný Ostrov neexistuje? Takto začal přemýšlet Lincoln 6-Echo. Je v "Ráji" už 3 roky. Jeho život se mu zdá nenaplněný. Copak je jediným cílem života dostat se na Ostrov? Jeho kamarádku Jordan 2-Delta to však vůbec nezajímá, vždyť vyhrála v losování, jede na Ostrov! Jenže Lincoln své podezření potvrzuje a snaží se zachránit Jordan od jisté smrti. Nejsou lidé, jsou kloni a žádný Ostrov není. Země katastrofou zasažena nikdy nebyla. Utíkají tedy, a protože se nikdo nesmí dozvědět, kdo jsou zač, stíhá je jejich stvořitel všemi možnými prostředky. Na povrchu se pokusí kontaktovat "originál" Lincolna... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 313)
Že se film skládá ze dvou různých částí jsem víceméně věděl, přesto mě přechod z filosofičtější první poloviny do akce poněkud zarazil. První část není sice kdovíjak dokonalá, je ovšem celistvá s dobře podaným nápadem, vizuální stránka je tu ještě střízlivá a slouží vývoji příběhu. Ten sice není zas tak originální, místy člověk vzpomíná na Sexmisi, místy na Minority Report, v akčních sekvencích se připomíná Matrix (i když Bayův styl je jiný) a mohli bychom jmenovat dále, přece jen však nutí k zamyšlení. Ale jak se duo gerojů vymaní z podzemního zajetí a je tlakem okolností nuceno proměnit se na křížence Spidermana s Jamesem Bondem, končí veškerá legrace, soudruzi. Rázem tu máme starého "dobrého" Baye a řítíme se na vlně psychedelické kamery a epileptických střihů přes vrcholy mrakodrapů (honičky na létajících motorkách jak ze SW VI), mezi svodidly dálnic až k bolavému konci, kdy poznáme dobré od zlého, dozvíme se ža tytyty to se nedělá a pak si můžeme vydechnout v poklidné zátoce závěrečných titulků. Jen je přitom nutno nevystupovat, neměnit směr, neptat se hele, proč dělají tohle a ne tamhleto, proč ten jim pomáhá (typicky politicky korektní černá postava dosud nemilosrdného pronásledovatele se mění ve spasitele míru na Zemi), proč proboha vrtulník podlétává pod padající písmeno, proč policii nevadí, že jí dvakrát někdo vyfoukne dva podezřelé, proč na "produkty" nečekají na nejpravděpodobnějším místě, proč - ale, ono o to tu nakonec asi nejde, komu se tenhle styl líbí, bude hýkat blahem, komu ne, ten si stejně pustí třeba Gattacu. Proto taky asi nemá smysl srovnávat film třeba s Minority Report, kde alespoň pro mne byla akce zdrojem napětí a ne bolavých očí. ()
║Rozpočet $126miliónov║Tržby USA $35,818,913║Tržby Celosvetovo $162,949,164║ Režisér Michael Bay je ako odchovanec gigantického producenta Jerryho Bruckheimera, doteraz živený len na letných blockbastrov a v tomto prípade to nie je ináč aj keď tento film je konečne už skôr zo strany Baya prezretejší a nie vyznievajúci fatálnymi hláškami alebo efektamy naprázdno do vzduchu. Od výbornej nadupanej akčnej Skaly(1996) natočil filmy ako Armageddon, Pearl Harbor - tie sa ako tak dali ale ozaj len čisto ako popcornovky ale po Bad Boys II to už bola rana pod pás, a v mojich očiach bol už len ako rutinér živiaci sa na trápnych filmoch. Až prišla veľká zmena a to odchod od Bruckheimera (Buena Vista) k Spielbergovi teda DreamWorks a spravil dobre aj keď sa film Ostrov nestal plnohodnotný letný hit , ja som to tiež riskol a zúčastnil sa na ňom v kine a spravil som "Tak dobre , ako sa len dá!" , prekvapenie nasledovalo až po viacerých vzhliadnutiach toto strhujúce filmové divadielko už z hlavy nikdy nedostanem, uchvátilo ma a to som ho po 1. pozretí hodnotil "len" na 80%! Ja tento film beriem ako geniálnu sci-fi s výborným príbehom doplneným kvalitnou režisérskou obratnosťou, Bay je jednoducho vizuálny talent , v porovnaní režisérskom ho môžem radiť len medzi takých blockbástrových titánov ako sú Cameron a Spielberg, aj keď toho ešte toľko nepreskákal ale verím že odteraz bude jeho kariéra len napredovať. _Obsadenie je famózne, na projekte sa zúčastnilo veľa zvučných mien ale hlavnými ťahúňmi sa stávajú Ewan McGregor a Scarlett Johansson - ladí im to, pekný párik, popri tom im výborne ako náprotivok sekunduje "charizmatický" Djimon Hounsou jeho pohľad je taký ukľudňujúci aj keď hrá záporáka, Sean Bean je tiež fajn aj keď mal už lepšie herecké výstupy, ďalej z tých známych a Bayovích obľúbených sa ti mihnú aj Steve Buscemi a Michael Clarke-Duncan. A na koniec nesmiem opomenúť meno skladateľa ako Steve Jablonsky ten stvoril k filmu nadpozemskú melódiu a hudbu, ktorá filmu dotvára iný rozmer a výborne dotvárajúcu pompéznosť zbesilých scén, hlavne v miestach keď dej popúšta na príbehovej uzde a nabehne do nervydrásajúcej akčnej jazdy, čo sa z našej strany sleduje bez dychu. /videl v kine 2x: 100%/ ()
Hned na úvod napíšu, že Baye nemam vůbec rád, takže jsem čekal další totální sračku. O to víc mě překvapilo zhruba úvodních 45 minut, protože jsem měl strach, že budu muset tomu šaškovi dát minimálně tak 4 hvězdičky. Začátek mi sice připadal trochu přehnanej na to, že se film má odehrávat v roce 2019, ale potom se začalo všechno vysvětlovat a ukázalo se, že film má snad dokonce i nějakou myšlenku (u Bayova filmu věc nevídaná). Potom ovšem začala Bayova exhibice ve stylu čim větší výbuch, tim lepší film. Hlavní dvojice snad v každym záběru uniká jistý smrti a do toho se občas připlete nějakej ten pokus o vtip nebo nějaký "moudro". Ke konci už mi teda připadalo k smíchu úplně všechno, ale musim uznat, že celkově se mi Ostrov docela líbil a pro mě je to jednoznačně nejlepší Bayův film. Ale to nemyslim jako nějakou velkou lichotku, protože Bay jinak natočil samý sračky. Pro mě je Ostrov film se zajímavym námětem, kterej ovšem tak od poloviny ustupuje do pozadí, aby mohly vyniknout všechny ty exploze, zběsilý honičky, střílení, skákání a padání z mrakodrapu. Škoda, že film neni spíš třeba v duchu Uprchlíka, ale co chtít od Baye... ()
Jistě to znáte, přijdete na návštěvu, postaví před vás misku chipsů s příchutí, která nijak neláká, ale i přesto je neuvědoměle jíte a jíte, až je všechny sníte. Kamarád pro to razí odborný termín "zobací reflex". I já jsem onehdá přišel na návštěvu, ale místo chipsů jsem byl konfrontován s Bayovým Ostrovem. Jedl jsem, jedl, až jsem ho snědl... A při onom krmení, dospěl jsem k zjištění, že Bay stvořil zřejmě své vrcholné dílo, které v sobě dokonce obsahuje nějaké morální poselství, nějaké sdělení. Bayština je však jazyk degenerovaný, nezná tázací způsob a s nesmírnými obtížemi v něm poskládáte nemotorné oznamovací věty. Ovšem věty zvolací se v něm píšou jedna nepříliš rozsáhlá, epická báseň. Napsat bayštinou esej nebo úvahu jeví se zhola nemožným, ovšem heslo, ba dokonce celou sadu hesel... k tomu je jak dělaná. Když se to v ní umí, může to i krásně znít, ba i vytisklé vypadat. Dobří, čistí kloni v bílých slušivých oblečcích, zlí, nečistí kápové v černých oblečcích, ústav jako ze (sterilní) škatulky. Pěkné, líbivé, což nemyslím vůbec zle. Jazyk bayský také obsahuje tisíce citoslovcí a mnohé onomatopoie. Na druhou stranu mu zase chybí výrazivo pro popis lidské osobnosti. Ale to nevadí, vždyť Bay nemá vize hrdinů zdrcených šokujícími zjištěními, kteří jsou neschopni jednat, neboť nebyli k jednání nikdy vedeni. Má vize obrovských, padajících ventilátorů, které vše drtí, vize vybuchujících dopravních prostředků a tříštícího se skla, vize ohýbání plechu a dopadu kovu na kov. Není to mistr akce, ale demolic. Není to vada, leč... Nestačí mi to. Torzo krásné ženy prostě není krásná žena. A já jsem to měl vědět předem. Já to věděl předem. Ale to víte, zobací reflex. Neměl by mě omlouvat. Přidám tedy hvězdu za hloupost. Za svojí hloupost. V bayštině se to zve: "Skorem fujky," já říkám slabé ***. ()
Vynikající námět, který by si rozhodně zasloužil propracovanější a myšlenkově hlubší scenáristické zpracování. Již po nějaké půl hodině filmu začnou docházet nápady a dříve poutavé prostředí začíná být lehce vyčpělé. Zážitek sice oživí chytlavá, drahá a celkově perfektně zpracovaná akce, jenže k danému filmu se v podstatě vůbec nehodí. Ostrov přichází s hlubokou myšlenkou, ale odchází jen s velmi povrchním zpracováním. Plány protagonistů jsou neskutečně naivní a fakt, že i přes to fungují je do očí b(l)ijící. To je opravdu tak snadné dostat se dovnitř i ven (se zbraní) multimilionového a přísně utajeného zařízení? Tato demence naprosto podkopává jinak velmi příjemný film... 6/10 ()
Galerie (128)
Zajímavosti (38)
- Futuristická tlačítka, kterými v komplexu otevírají dveře, jsou ve skutečnosti ovladače hlasitosti pro počítače Mac. Konkrétně jde o Griffin PowerMate USB Volume Control. (don corleone)
- Zničené budovy, ktoré vo filme vidieť pri úteku Jordan (Scarlett Johansson) a Lincolna (Ewan McGregor), sú v meste Rhyolite, v Nevade. (Greenpeacak)
- Scény uprostřed filmu, které se odehrávají ve městě Los Angeles, se točily ve skutečnosti v Detroitu. (don corleone)
Reklama