Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Viděno v kině, kde mohly na velkém plátně vyniknout všechny kvality tohoto skvělého snímku. Výtečná je kamera, scénář i herecké obsazení: Ingrid Bergman je tady kouzelná a Charles Boyer - který mi mimochodem strašně připomínal Michaela Caina za mlada - zcela famózní. Vysvětlení Gregoryho motivace mi ovšem přišlo poněkud překomplikované a moje mírná rozladěnost s celkovým rozuzlením je hlavním důvodem, proč nakonec nehodnotím plným počtem. ()
Tohle je snímek, který má neskutečně dobrou atmosféru, která graduje od něčeho, co bylo velmi pozvolné, lehké, se skoro až komediálním nádechem k něčemu, co bylo skutečně pořádné drama, kdy ani nevíte vy sami, co je vlastně pravda. Výborně herecky zvládnuté, a to primárně na mužských partech, ale Ingrid nezklame asi nikdy. ()
Výborný film s perfektními herci. Černobílé filmy měli vždycky jistý nádech historie a často i kvality a tento snímek si barevný neumím představit. Psychologická hra muže, který chce zničit svou manželku. Perfektní atmosféra starého londýňského domu a naivně a dokonale zahraná postava Pauly Alquistové skvělou Ingrid Bergman. ()
Film, u ktereho si prejete, aby nikdy neskoncil. Jeden z nejlepsich filmu, ktere jsem kdy videl. Padouch Gregory (excelujici Charles Boyer) me neuveritelne vytacel od sameho zacatku, jeho psychicky teror na manzelku Paulu je desivy a Ingrid Bergman predvadi herecky galakoncert. Dochazeji mi slova chvaly, genialni pocin George Cukora! ()
Neobyčejně silný zážitek i při opakovaném vidění. Psychothrillerů o ženách ohrožovaných manžely jsou mraky, ale tento má tak mimořádné herecké výkony, že na něj nezapomenete do smrti. Charles Boyer trýzní Ingrid Bergmanovou tak rafinovaně, že si to ta nebožačka ani neuvědomuje. Když jsou otočeni směrem od sebe, vidíme Boyerovu pravou tvář, ale když se střetnou pohledy, je to úplně jiný člověk. Změna, jaké dosáhl pouhým pohledem, jako když přeblikne semafor. No a když vidíte, jak nehne brvou a metodicky Bergmanové lže, sugeruje jí, že se zbláznila a každé její doutnající podezření típne hned v zárodku protiútokem, působí vlastně sadističtěji, než kdyby ji například zavřel ve sklepě a chodil ji tam mlátit pohrabáčem. Spolu s Psychem absolutní špička žánru. 100% ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Film obsahuje množstvo odchýlok od pôvodnej divadelnej hry Patricka Hamiltona, hoci ústrednou drámou zostáva dráma manžela, ktorý sa snaží priviesť svoju ženu do šialenstva. (Arsenal83)
- Režisér George Cukor použil metódu rozprávania, aby v priebehu natáčania dostal Ingrid Bergman do správneho nastavenia. Každý deň Cukor rozprával Bergmanovej celú zápletku filmu až po tie scény, ktoré mali v ten deň natočiť. Cukor cítil, že táto metóda je potrebná, pretože film sa nenatáčal sekvenčne a Bergmanovej postava sa mala časom meniť. Bergmanovej sa to však prestávalo páčiť a jedného dňa mu povedala: "Už si mi to predsa hovoril, nie som blbá Švédka." Cukor potom na niekoľko dní prestal rozprávať príbeh, kým producent neupozornil Cukora na prudký pokles hereckých kvalít. Cukor teda znova zaviedol svoju metódu rozprávania príbehov a čoskoro to ocenila aj samotná Bergman. (Arsenal83)
- Irene Dunne a Hedy Lamarr odmietli rolu Pauly (Ingrid Bergman). (TheRoller)
Reklama