Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Parádní thriller, avšak víc by mi sedělo, kdyby v popisku bylo psychologický, než mysteriózní :). Na to, že je 65 let starý fakt bomba. Naivní a snad i trošku přitroublá Ingrid Bergman, Charles Boyer parádní ve svém umění přetvářky a v neposlední řadě fiflena, protivná, vlezlá a úžasně oplzle nepříjemná Angela Lansbury. Ještě že se z toho dostala a teď je z ní sympatická babča-spisovatelka :o). ()
Z Boyera šel strach a to se většinou roli nepovede. To je první velké plus. Dalším je parádní herecký výkon Ingrid Bergman. A tím největším samozřejmě zůstává scénář, kde se jedna postava cíleně (a úspěšně) snaží zdeptat tu druhou, protože je zločinecká svině. Akorát mě tam srala mladá Fletcherová. 90% ()
Tak do takého domu s prekliatou minulosťou a temnou atmosférou ani na krok... Dusivý psychohoror, ktorý mi pripomenul z domácej tvorby Vlčí jámu a Neviditelného. Od prvého negatívneho momentu (vytrhnutie listu z ruky Pauly) som vytušil, kto sa za vinou strašidelnej histórie bytu na londýnskom námestí skrýva. Aj napriek tejto predvídateľnosti a pomerne optimistickému záveru to bola skvostná podívaná od viuzálu, hudbu cez herecké výkony až po scenár, ktorý vyvrcholil pomerne silným dialógom s výmenou "rolí" manipulujúceho šialenca a ovládaného medzi Gregorym a Paulou. Ďalšia špička amerického noiru 40. rokov spolu s The Lost Weekend od Billyho Wildera. (80%) (Challenge Tour: Rok s najväčšími svetovými režisérmi) ()
Dobré, ale bohužel, tento thriller dle mě postrádá jakoukoli atmosféru a jakékoli napětí. Čestnou výjimkou je samozřejmě opět překrásná Ingrid Bergman, jejíž zde kritizované přehrávání je naopak na místě - aspoň já tedy neznám moc odlišných způsobů vyjádření emocí. Když shrnu své představy o tom, jak by měl labilní člověk vypadat, musím uznat, že Ingrid je ve své roli doopravdy přesvědčivá. Postupný vývoj její postavy situaci zachraňuje (v závěru jsem se o ni opravdu bál), nicméně Cukor není Hitchcock a pokus o napětí mu zde nevyšel. A děj? Jednou z charakteristik filmu je, že v podstatě vše známe po chvíli, což by mi mohlo sednout, ale zde tomu tak není. Jenom průměrné hodnocení, které se dá ale vysvětlit tak, že film má svůj původ v divadle (podobně mi nesedla už Vražda na objednávku od samotného Hitche). ()
Už po pár minutách na mě vyskočila scénáristicky nucená dějová spojitost se starší paní jak na začátku ve vlaku, tak také na konci, ve správný okamžik vždy na správném místě. Naštěstí ji následná psychologická manipulace mezi ústřední dvojicí pohotově zachránila. Film má atmosféru, napětí, herecké výkony, jen škoda že je nám všechno polopatě na konci vysvětleno a vlastně celý příběh je velice jednoduchý. Konečná psychologická hra je scénáristicky velice vydařená, stejně jako recepční scéna s ukradenými hodinkami, která mě režijně ohromila. Celkově lepší než o více než půl století mladší psychologický thriller Shutter Island. [8/10] (MGM, Loew´s Inc.) (Čb. /// Produkce: Arthur Hornblow Jr. /// Scénář: John Van Druten, Walter Reisch, John L. Balderston podle divadelní hry Angel Street Patricka Hamiltona /// Kamera: Joseph Ruttenberg /// Hudba: Bronislau Kaper /// Oscar: Ingrid Bergman (herečka), Cedric Gibbons, William Ferrari, Edwin B. Willis, Paul Huldschinsky (výprava) /// Nominace na Oscara: Arthur Hornblow Jr. (nejlepší film), John L. Balderston, Walter Reisch, John Van Druten (scénář), Charles Boyer (herec), Angela Lansbury (herečka ve vedlejší roli), Joseph Ruttenberg (kamera)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Angele Lansbury (Nancy) bylo 19 let, když v tomto filmu debutovala. Předtím pracovala v obchodním domě za 27 dolarů na týden, za film dostávala 500 týdně. (ČSFD)
- Oscara, ktorého uchmatla za svoju rolu Ingrid Bergman, mala podľa všetkých predpokladov dostať Barbara Stanwyck, ktorá bola veľkou favoritkou za svoj výkon vo filme Poistka smrti (1944). Po prekvapujúcej porážke však Stanwyck vôbec nezávidela a novinárom povedala, že je „členkou Fan Clubu Ingrid Bergmanovej“ a že sa necíti vôbec zle, pretože cenu vyhrala jej obľúbená herečka, ktorá si ju zaslúžila všetkými svojimi výkonmi. (Arsenal83)
Reklama