Režie:
Alex ProyasKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Trevor JonesHrají:
Rufus Sewell, William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly, Richard O'Brien, Ian Richardson, Bruce Spence, Colin Friels, John Bluthal, Melissa George (více)VOD (3)
Obsahy(1)
John Cooper se probudí sám v hotelovém pokoji a zjistí, že je hledán za několik brutálních vražd, na něž si ale vůbec nevzpomíná. Problém je v tom, že si nepamatuje vůbec nic. Je to muž bez minulosti, bez vzpomínek a bez budoucnosti. Při hledání identity objeví tajemné město ovládané záhadnými bytostmi. Mají neobyčejnou schopnost - umí zastavit čas a manipulovat s lidmi. S pomocí Dr. Schrebera je Cooper jediný, kdo se vymyká jejich kontrole. Skládá skládačku, která mu vrací minulost a odhaluje tajemství vražd. (Intersonic)
(více)Videa (1)
Recenze (603)
Smrtihlav vznikol o rok skôr než oveľa známejší sci-fi Matrix. Porovnanie oboch snímok ukáže, že transexuálni súrodeneckí úchyláci Wachowski okopírovali mnohé motívy aj celkovú štylizáciu Proyasovho diela. Vďaka fenomenálnym akčným sekvenciám sa však z Matrixu stal celosvetový hit, zatiaľ čo Smrtihlav skončil ako komerčný prepadák, ktorý neprávom upadol do zabudnutia. Už nie práve čerstvú snímku, ktorá nezapadá do mojich obľúbených žánrových skupín - vyložene nenudila, ale depresia, ktorá by sa mala dostaviť, neprichádzala, zo všetkého najviac mne príbeh mesta bez slnka pripomínal drsnejšiu rozprávku. Jednoducho sú filmy, ktoré sa musia vidieť v pravý čas, najlepšie v roku, v ktorom idú do kín. Pritom predstavuje intenzívnu žánrovú skratku z nemého expresionizmu cez tech-noir ku kyberpunkovým víziám budúcnosti. ()
Zhmotněné noční můry Alexe Proyase, kde v neproniknutelné tmě zůstává naděje v podobě krásné Jennifer. Ze Smrtihlava ční uvěřitelné a přitom dokonale typicky rozdělené charaktery charismatického hlavního hrdiny nebo Sutherlandova výtečně zahraného doktora. A ve chvíli, kdy se všechno začne brát až příliš vážně, dorazí zástup mimozemšťanů, kteří film rázně usadí zpátky do pozice příběhově lacinějšího sci-fi. Komu to ale vadí, když dokáže být tak bezelstně neodolatelné. ()
Musím priznať, že kedysi dávno ma film viac menej sklamal a už som ho nechcel vidieť znovu. Bola by to chyba. Proyas je na scifi macher a vie vhodne narábať aj s nižším rozpočtom. Je to výrazný autorský režisér s vlastným cítením, ktoré sa podľa mňa najviac prejavilo v tomto lahôdkovom scifi s myšlienkou. Ak ste fanúšikovia žánru a Davida Cronenberga zároveň, budete tento film milovať. Mierne mi Smrtihlav pripomenul aj Hellraisera. ()
Alex Proyas, ano, ten Proyas, při jehož natáčení filmu Vrána zvláštní shodou okolností přišel o život herec Brandon Lee, se po nějaké odmlce vrátit s vizuálně vypiplanou scifi záležitostí s temným vyzněním, ale prázdným dějem. Když to tak vezmu, film mohl být klidně němý, a vyšlo by to nastejno. Vizuál na tu dobu opravdu radost pohledět, ale o to horší děj, který třeba milovník scifi ocení a bude se nad ním tetelit blahem, ale pro srozumitelnost ostatních, ne až tak scifi diváků, je nutné film opatřit nějakým manuálem. Ztratit se v ději je maličkost, ale horší je opětovně se v něm najít. Proyas jako vypravěč selhával vlastně od počátku své režijní kariéry. Filmů netočí kvanta, objeví se většinou po několika letech, ale vždy mají jeho filmy jeden společný faktor. A tím je dokonalá vizuální stránka. Děj jeho filmů nestrhne, snad jen "prokletá" comicsová "Vrána" ukázala sílu jeho režijních schopností. Ostatní jeho filmy mě míjí, včetně podivně nedotaženého Smrtihlava. 40% ()
Proyasovo Dark City je v mnoha směrech fascinující a opět dokazuje režisérovu schopnost pojmout i relativně slabší látku (ano, mytologie je děravá) naprosto strhujícím a bombastickým způsobem. Kromě vypiplaného vizuálu (evidentní ateliérovost vzhledem k příběhu nevadí, naopak, je zcela na místě) a zcela bez debaty nadčasových triků (opět dokazujících, že hmotné miniatury a kulisy budou mít nad digitálem ještě dlouho navrch, digitální efekty se pak objevují v momentech, kdy jejich nedokonalost nevadí a jejich vizuální pojetí podrtrhuje nereálnost a fantasknost situací, v nichž jsou použity) ale bohužel filmu chybí něco, čím by se skutečně zaryl pod kůži. Uznávám, může to být tím, že už jsem před ním viděl mnoho jiných filmů, Dark City se mi ale nedokázalo zarýt pod kůži. Proto "pouhé" 4 hvězdy...PS.: Hodnocen Director's Cut, zajímalo by mě, čím se liší od kinoverze. Je mi divné, že by celý rozdíl spočíval v minutě navíc :)) kdyby někdo věděl, dejte mi vědět, dík... ()
Galerie (44)
Photo © 1998 New Line Cinema
![Smrtihlav - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/635/158635940_e41135.png)
Zajímavosti (19)
- Podle původního scénáře měl být Dr. Schreber (Kiefer Sutherland) na konci filmu stažen z kůže zaživa. (Chatterer)
- Téměř stejnou, ve filmu často se opakující scénu, ve které Emma (Jennifer Connelly) stojí na molu se zábradlím a výhledem na širé moře, si zahrála ve filmu Requiem za sen (2000). Rozdílem jsou jen její šaty a partneři přicházející k ní zezadu. (jelinet01)
- Hneď v úvode, keď John Murdoch (Rufus Sewell) leží vo vani, je vidno, že voda má ružové zafarbenie a nie je matná. Vaňu opustí a rozbije akvárium s rybičkou, ktorú dá do vane. Voda je vtedy zrazu dokonale číra a transparentná. Neskôr sa jeden z policajtov snaží vyloviť rybičku z vane a voda má jemný nádych ružovej, no je stále transparentná. (Lukoh)
Reklama