Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Yul Vazquez, Lisa Ann Walter, Ann Robinson, Gene Barry, Peter Gerety (více)Obsahy(1)
Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 436)
Nejvíce mi vadí, že mnoho recenzentů a možná i diváků, píší, že poprvé máme možnost sledovat mimozemskou ivanzi "zezdola" či "očima obyčejné, běžné rodiny". To všechno už tady bylo. To se však týká spíše přístupu ke snímku, ne kvalit. To, co je mezi prologem a epilogem je tak úchvatné, dechberoucí a neuvěřitelné, že to vše ostatní přebilo. Pár nelogičností se najde, nejsou jich však tuny. A autor knižní předlohy by se měl ctít v dobrém. Což je tady dodrženo. Ten závěr by se také dal nazvat "starosvětským v novém kabátu." JSME JEŠTĚ NAŽIVU? ()
Spielberg nám nějak zdrsněl. Žádná Blízká setkání třetího druhu, ale tvrdá brutalitka, někdy vážně velmi depresivní a beznadějná ( lidé vypařující se na prach, zoufalý dv prahnoucí po pojízdném vozidle ), kde nám emzáci jdou nemilosrdně po krku. Po technické stránce nemám co vytknout, po herecké v podstatě taky. Žádný vyloženě neskousnutelný sentiment jsem nenašel. Líbil se mi oldschool voiceoverový počátek a pěkně neholywoodsky utnutý konec ( obojí ve stylu původní Války světů ). Ovšem logické chyby by se určitě našly. Jinak označení komorní velkofilm ( vím, že se to zdánlivě vylučuje ) je trefné. dočkáte se velkolepých trikových scén, ale taky dlouhých minimalistických založených na výkonech herců. Spielberg se snaží poměrně často běsnění emzáků neukazovat, vystačí si se záběry na vyděšené obličeje postav a je to velmi působivé. ()
Třicet let po tom co Spielberg de facto založil žánr blockbusteru se k němu vrací v plné parádě. Jeho Válka světů představuje velkolepou mimozemskou invazi nečekaně skromným způsobem, celou dobu totiž sledujeme jen tři obyčejné lidičky a jejich cestičku za rodinou (bez přehnaného heroismu). Co však skromné není, jsou naprosto onanné (to není překlep) vizuální efekty a příjemné je, že Spielberg se jimi vyloženě nechlubí, téměř všechny eye-candy výbuchy probíhají jakoby mimochodem na pozadí. Ovšem scénář už není taková extáze, pár nelogičností se dá najít poměrně snadno a zejména ukvapený závěr dost vrže... Jakože Spielberg komponuje své obrazy mistrovsky, tak obsahem mě tentokrát trochu zklamal. 7/10 ()
Čistý, technicky dobře zvládnutý filmový přepis - či spíše přepodstatnění - klasického, v mnohém zakladatelského literáního Wellsova díla. Kritika filmu je kritikou jeho předlohy, v níž vlastně také "o nic" nejde. Pozdější Wyndhamův DEN TRIFIDŮ ve svém dystopickém záběru výrazně pokročil a dále pronikavě rozpracoval toto klasické téma fantastiky. Spielberg naopak v mnohém literárním předlohu posunul a aktualizoval (rozpad moderní rodiny, nesnadný úděl rodičů, generační střety, americká nekázeň vydávaná za individuální svobodu apod.). Druhová "předekologicky" bezstarostná "humanistická" sebestřednost ze světa určitě nezmizela a její připomenutí nikdy není od věci. Porovnáváme-li tento film v rámci vývoje i obvyklé kvality žánru, zjišťujeme, že máme co dělat i s invenční, i s pietní, i aktuální filmovou podobou špičkové kvality. Nemusíme být za každou cenu fanoušky tohoto z větší části pohádkového žánru, v jehož produkci je řada nepopiratelných hlušin; na druhé straně by nám však nemělo být proti mysli, dostává-li se mu toho, což jeho jest. Budoucnost a její divácký i kritický ohlas hodnotu tohoto Spelbergova výkonu ještě důkladně prověří. ()
Spielberg se jaksepatří nadechl a z plic vypustil opravdový masterpiece. Spielberg není prognostik, ani skeptik; chová se jako dokumentarista - dává lidstvu lekci, ale nedomýšlí důsledky, natož příčiny. Přitvrdil, jako by chtěl dát najevo, že vedle naivních blahosklonných báchorek v čele s E. T. zvládá i tmu, utrpení a samotu a že je schopný natočit cokoliv, přičemž je na divákovi, co si z jeho portfolia vybere. Válka světů je staromódní scifi mezi Half-Lifem 2 a Potomky lidí, která veškeré konexe s Dnem nezávislosti odmítá. A scéna s hořícím vlakem? Omračující. A nejen ta; sám film je takovou scénou. ()
Galerie (135)
Photo © 2005 Paramount Pictures, DreamWorks
Zajímavosti (75)
- Armáda, která se ve filmu objeví, byla složena ze skutečných vojáků. (Chrustyn)
- Když celá rodina prchá po útoku z města a najíždí na dálnici, je po chvíli zřetelné, že dálnice je neprůjezdně ucpaná auty stojícími uprostřed a auto s rodinou směřuje do přibližně 20 metrů vzdálené úzké mezery mezi stojícími auty. Je dobře vidět, že bez kolize by to určitě projet nešlo. Ihned po střihu je ale dálnice bez problémů průjezdná a auta stojí většinou při straně. (Patrik256)
- Ve scéně, kdy se na křižovatce objevuje první tripod, usměrňuje policista dav slovy: "Běžte všichni na Van Burenovu.“ Van Buren bylo příjmení postavy Anny Robinson v knižní předloze filmu of H.G. Wellse. (kenny.h)
Reklama