Režie:
Andrzej BartkowiakKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Clint MansellHrají:
Karl Urban, Rosamund Pike, Dwayne Johnson, Ben Daniels, Razaaq Adoti, Dexter Fletcher, Barbara Nedeljáková, Brian Steele, Doug Jones, Richard Brake (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Vědecký tým pracující na odlehlé základně na planetě Mars začal na Zemi posílat zneklidňující zprávy. Výsledky experimentů nejsou dobré, řady vědců záhadně mizí a spojení se stanicí bylo náhle přerušeno. Vládě nezbývá než základnu izolovat do nejpřísnější karantény. Na Mars je vyslána jednotka rychlého nasazení, která má za úkol zjistit, co se stalo, a eliminovat jakoukoliv hrozbu. Jenže realita překonává nejhorší obavy. Výzkumnému týmu se totiž podařilo nekontrolovanými pokusy vytvořit hrůzostrašná monstra, ze kterých se vyklubou geneticky zmutovaní lidé. Ti slídí po chodbách základny a likvidují vše živé. Je vůbec v lidských silách tuhle strašlivou noční můru zastavit... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (751)
Vzhledem k tomu, že jsem čekal katastrofu (a nejsem valným fandou počítačové předlohy), jsem teď mile překvapen. Po celou dobu zábavný sci-fi horor trochu ve stylu Resident Evil, také nakonec s hordou zombíků a zmutovaných monster. Film má asi celkem štěstí na herecké obsazení, protože nebýt Rocka, Urbana a slečny Pikeové, těžko si ho dovedu představit. Nevím ale, jak moc je odlišná zkrácená kinoverze, mé hodnocení se týká té na DVD. ()
Myslím, že na téma Doomu, by se dal napsat mnohem zajímavější příběh. Tento stávající je nudný až běda. Tvrdí mariňáci kopírují osté hochy z Aliens, zde jsou však tak drsní, že to až hraničí s karikaturou. Na filmu se asi také podepsal nízký rozpočet, takže prostředí tam působí ještě hůře, než průměrné epizodě seriálu Stargate. The Rock je špatný herec a vlastně nikdoi kdo si zde štěkl není žádný Moliére. Taky mě iritovali předimentované a slabé zvukové efekty. No a onen pohled z 3D perspektivy, je zajímavý, ale dobrý zrovna taky není. ()
První hodinu, která je s lehkými pauzami více či méně nudná, jsem se uklidňoval tím, že je to pořád o úroveň lepší než AVP a o chlup zábavnější než druhý Resident Evil. Technicky kvalitnější podání bohužel neutralizuje dlouhé a nezáživné bloudění chodbami, kde se nestřílí, ale v podstatě jen pasivně čelí hrůze, která vystupuje z temných zákoutí (nějaká ta ruka před ječícím obličejem, monstrum pobíhající v potrubí apod.). Psychologie postav nepřesahuje rámec konverzačních klišé "v blbých akčních filmech". nadhozená traumata i motivace postav jsou k smíchu, ale díky bohu mariňáky vede charismatické a herecky "nad-kvalitní duo" Karl Urban a zkrabacené čelo The Rocka. Jenže ani oni by nestačili na víc jak smutné dvě hvězdičky nebýt výborného finále. Jakmile se z Urbana stane smrtonosný badass, jakmile Bartkowiak vytáhne pohled "z vlastních očí", vypustí do něj konečně plně funkční riffy a nechá efektně porcovat příšerky, je z Dooma jako zázrakem solidní akčňák. Navíc korunovaný velmi dobrým a do mrtě stylovým full-contact soubojem, s vychutnaným nástupem. O to víc ovšem zamrzí prázdnota rozlézající se všude před perfektní závěrečnou dvacetiminutovkou... ()
To víte, že i já jsem kdysi hrával Doom. Tak jsem byl jednoduše zvědav, jak vypadá film inspirovaný touto hrou. Upřednostnil jsem ho v nabídce mnohem lépe hodnocených filmů, a skrz vraždění zmutovaných neviňátek jsem se prozíval k dvouminutové pasáži, uschované až na samém sklonku filmu, která mi konečně hru připomněla. Ať už se však na Doom dívám z pohledu bývalého hráče nebo člověka, který neví, o co jde, napadá mě jen jediná otázka; co to hergot bylo? "Pane starosto, půjčte nám klíče od městské kanalizace. Vezmeme s klukama bambitky a půjdeme si tam něco natočit. Že tam je tma? To nevadí, oni kluci stejně nejsou moc hezcí, navíc mají baterky. Jé, pane starosto, vy zrovna hrajete Doom! Aha aha, zajímavé..." ()
Jakožto fanda prvních dvou dílů Důma prostě nemůžu být spokojen, protože to s ním nemá společného v podstatě nic kromě Béefgéčka a pár impů. Dokonce i samotná zápletka se vyvine jinak, a tak jsou ve filmu v podstatě jen nějací trapní zombíci namísto hrůzných nestvůr samotného pekla. Cacodemona, Spidera Masterminda ani Cyberdemona se nedočkáme (a kromě Impa bez fireballů a jakousi variací na klasického kousavého démona se nedočkáme ani nikoho jiného). Snad jen motorovka se tu trochu ukáže, ne už ale dvouhlavňovka. Vizuálně se film snaží připodobnit třetímu dílu a to zejména tím, že je po celou dobu kvůli tmě poměrně hovno vidět. Jednou z nejslabších stránek snímku je i hudba Clinta Mansella, která překvapivě vůbec nedokáže v divákovi vzbudit napětí, strach ani podpořit akci. Daleko lépe by vyzněla snad i stařičká midi hudba Bobby Prince z prvních dvou dílů (kterou bych v potřebné úpravě uvítal alespoň v závěrečných titulcích, namísto nepatřičných Nine Inch Nails, kteří jsou spojení spíše se sérii Quake, to už bych spíše chápal samotného Chrise Vrennu). Mimo jiné je filmový DOOM i neúměrně natahovaný a něco se začne dít až v poslední půlhodině, která přichystá dvě nejzajímavější věci celého snímku; Sargův kontroverzní rozkaz a krátce na to herní sekvenci z vlastního pohledu. Někoho jistě může v tu chvíli napadnout klasický syndrom herních adaptací: "koukám, jak někdo jiný hraje", ale myslím, že tahle část byla zvládnuta solidně a je to snad i relativně originální a docela uklidňující (žádné střihy). Celkově je filmový DOOM průměrná akce a podprůměrný film. Štěstí je, že nepříjemné postavy umřou dřív než ty méně nepříjemné, neštěstí je, že je to jen jedna z mála věcí, která se dá na scénáři pochválit... (proč ta bitka na závěr?) ()
Galerie (82)
Photo © Universal Pictures Home Entertainment
Reklama