Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (250)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Príbeh o Oliverovi Twistovi nepoznám a neviem do akej miery je toto reálna podoba známeho príbehu, ale môžem vyjadriť svoje pocity k tomuto. Podľa mňa sa jedná o veľmi pokazený film, zničený film s veľkým potenciálom, potešilo ma prostredie, detaily, ale netešia ma zásadné veci. Veci, ktoré sú obtiažne a zásadné, ako uvedenie Olivera do Londýna, uvedenie do života, kde už bude čisto ošatený, vždy najedený, či smrť zlého muža na konci boli proste jednoducho odbité, naopak izbových scén bolo priveľa a pôsobili nudne, nehovoriac o privolaní davov psom, to bol scénarský trapas. Postava Fagina, ktorú hral Ben Kingsley nepôsobila strašidelne, skôr rozpačito. Film sa dosť tiahol a skôr som čakal kedy skončí, akoby som si ho užíval. Počasie zas príliš zvýrazňovalo situácie, bolo predvídateľné. Ak by som mal v krátkosti zhodnotiť tento film, príde mi ako nevýrazný, nudný a premárnený film so zaujímavým motívom ohľadom sirôt v minulosti a v chudobe. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Už podruhé mám pocit, že Roman Polanski natočil výborný film. Už podruhé mám pocit, že tomu filmu přece jen něco chybí. Tím prvním filmem, u kterého jsem měl nejistý pocit, byl snímek "Bůh masakru". Polanski ho naprosto mistrně zvládl, režisérsky mu není co vytknout, ale mám pocit, že prostě jenom dobře převedl na plátno to, co skvěle fungovalo na divadelní scéně. Jeho vlastní přínos mi tolik zásadní nepřišel. Podobně je to se snímkem "Oliver Twist", který se mimochodem natáčel i v Praze. O předloze je možné říct, že je světově proslulá a velmi známá. Polanski dokonale zachytil dobu, špínu Londýna, ale přesně takový má člověk pocit i z románu. Opět se mi tedy zdá, že přínos samotného Polanského není tak velký. Jako kdyby se nejednalo o film, který by měl mít autorský rukopis, ale pouze o výborné převedení klasiky do filmového žánru. "Oliveru Twistovi" nic nechybí, ale také mu nic nepřebývá. Hlavní hrdina je přesně takový, jakého očekáváme. Jako špinavý je to lotřík, ale když se dá trochu do pucu, je až roztomilý. Není to kluk, kterého by divák měl nesnášet, ale přesně ten typ, kterého může mít rád. Ben Kingsley zde vůbec není jako hlavní zloduch, ale je smutnou postavičkou, což jen podtrhává závěr celého snímku. Není laskavý, není příjemný, i když zde zůstává naděje, ta není pro všechny. Jenže tohle je prostě něco, co člověku dá i kniha samotná. Více: http://www.filmovy-denik.cz/2012/09/jeden-den-jak-porodit-oliver-twist-wall.html ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Na IMDb jsem nalezl celkem patnáct filmů nazvaných Oliver Twist. Po zhlédnutí toho nejnovějšího se nabízí otázka, jestli by čtrnáct nestačilo. Dickensův román je velice kvalitním materiálem, ne příliš obtížným ke zfilmování a divácky stále atraktivním. Roman Polanski je jistě velice talentovaným režisérem, člověkem, který toho v životě hodně prožil a mnohokrát to jistě nebyly zážitky kdovíjak veselé, což je na některých scénách znát. Na druhou stranu příliš často přivírá před krutou realitou oči a v okamžicích, kdy jde nejvíc „do tuhého“ rychle přehodí výhybku a působivost celé scény rázem pohřbí únikem ke grotesce (např. prosba o přídavek jídla, co si pamatuji na knihu, velice drsný okamžik, zde se záhy změní ve „srandovní“ honičku). Vzhledem k závažnosti tématu a přesvědčivostí Dickensem zvolených slov hraničí pojetí tohoto Twista místy až s parodií. Je to kýčovité, prázdné a povrchní. Chybí „zlidšťující“ hloubka a v podstatě jakékoliv emoce. (České) kulisy jsou věrohodné, digitální panorama Londýna zahaleného do mlhy nikoliv. Závěr vyznívá přehnaně optimisticky a dává vědět, co jsme to vlastně celou dobu sledovali – obyčejnou pohádku pro malé caparty. I nějaká ta baba jaga by se našla. Než naběhly závěrečné titulky, čekal jsem, že zpoza stromu vyskočí nějaký kretén v růžové kombinéze a své následné zamávání doprovodí třikrát zopakovaným „je čas udělat dětem pá, pá“. Abych Polanskému tolik nekřivdil, pár scén má slušnou atmosféru a skoro se přibližuje duchu románové předlohy, jedná se však o „nárazovky“ patřící svým pojetím spíše do nějakého hororu (Twist v zrcadle, smrt Nancy a následný střih na krkavce). Za velké fiasko bych označil casting pro hlavní roli; Barney Clark nejenže nemá dostatečně výraznou tvář (během prvních minut jsem měl problém jej najít mezi tlupou ostatních sirotků), ale vlastně jakoby ani nebyl. Tak zoufale nudné dítě filmové plátno dlouho nepamatuje. 50% Zajímavé komentáře: Faye, PALINO, Indy ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Po pár shlédnutích musím říct, že tahle adaptace sice není špatná, ale příběh je odvyprávěn tak nějak studeně, bez zájmu o ostatní postavy a celé prostředí a dobu. Když si porovnám Kingsleyho Fagina s Faginem G. C. Scotta v tomto podle mě nejlepším zpracování, druhý u mě vyhrává, a to právě díky mnohem většímu prostoru. Pohled Polanského filmu je velmi úzký, jeho středobodem je Oliverova touha po svobodě, takové té dnešní imaginární, ve které mu pár lidí pomáhá, protože to mají ve scénáři (Nancy). Škoda, čekal jsem víc. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Místama velká nuda, místama docela dost dobré. Knížku jsem nečetl, ale myslím že takhle nudný nebyl hlavní hrdina ani v knížce. Výprava filmu je ovšem parádní a Londýn je zde vylíčen velice dobře. Ben Kingsley taky září a ostatní herci (až na toho Olivera) jsou taky dobří. Takže vcelku nic výjimečného. Polanski měl rozhodně na víc. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)
  • Aby děti vydržely natáčení, snažil se Ben Kingsley udržet chování své postavy i mimo záběry. (don corleone)
  • Lokace na pražském Barrandově byly tak velké, že se mezi nimi režisér Roman Polanski přemisťoval na skútru. Dále se natáčelo v Berouně a Žatci. (don corleone)

Reklama

Reklama