Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (251)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení. ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Spojení Polanského s Dickensem se po shlédnutí tohoto filmu zdá být samozřejmé a zcela logické. Dickensův Oliver Twist je pro Polanského dokonalou látkou k adaptaci (kombinace jisté hravosti s takřka všudypřítomnými temnými podtóny u obou jmenovaných; navíc v historických kulisách mohou naplno vyniknout Polanským toliko milované "Rembrandtovské" barvy) a Polanski je zase tím nejpovolanějším pro transformaci díla Charlese Dickense na filmový pás - oba jsou totiž precizními vypravěči, každý v rámci jiného média.___Samotný film je precizní ve všech ohledech a sympaticky umírněný (věřím, že třeba takový Spielberg by v nemálo momentech sklouzával k silnému patosu...) a jeho postavy jsou ve fikčním světě něčím víc než jen pohyblivými ilustracemi těch z literárního textu. S klidným svědomím mohu prohlásit, že lépe to natočit už nešlo. ()

Reklama

Campbell 

všechny recenze uživatele

Ale jo šlo to ale je to asi nejslabší Polanskiho film v mých očích. První ale co musím hlavně pochválit je atmosféra 19 století a šikovnej představitel Twista. Ostatní už je poněkud slabší, ne ani tak příběh který každý zná ale jako spíše strašně zdlouhavýmy záběry a dost velkou nudou. Kingsley mi snad porpvé v jeho kariéře neuvěřitelně vadil. No aspon soundtrack stojí zato, a první hodina je radost pohledět, ale víc jak 3* opravdu nedám. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Knížku jsem nečetl, tak nevím jak ta je podrobná, ale z filmu jsem měl neustálý dojem, že se jedná o rychlého stručného průvodce knihou Oliver Twist. Zejména se to projevuje v nepropracovanosti a nepochopitelnosti jednotlivých postav. Jejich motivy jsou neznámé, jejich činy špatně pochopitelné. Zvolnění tempa filmu a větší důraz na psychologii (včetně té hlavní, která žádnou ani nemá) by filmu prospěl. Jinak film vypadá vizuálně dobře, i když i přes vysoký rozpočet vypadá jako by se vše odehrávalo na jediné ulici . Herecké výkony dětí jsou hodně dobré, ale nejvíce to s rolí vyhál Ben Kingsley, který stvořil opravud démonickou postavu a scény s ním jsou to nejlepší, co film nabízí. Až někdy ale budu mít chuť na tuto klasiku, raději dám přednost verzi Davida Leana. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Po pár shlédnutích musím říct, že tahle adaptace sice není špatná, ale příběh je odvyprávěn tak nějak studeně, bez zájmu o ostatní postavy a celé prostředí a dobu. Když si porovnám Kingsleyho Fagina s Faginem G. C. Scotta v tomto podle mě nejlepším zpracování, druhý u mě vyhrává, a to právě díky mnohem většímu prostoru. Pohled Polanského filmu je velmi úzký, jeho středobodem je Oliverova touha po svobodě, takové té dnešní imaginární, ve které mu pár lidí pomáhá, protože to mají ve scénáři (Nancy). Škoda, čekal jsem víc. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Na Barrandově vyrostly kulisy Londýna 19.století, v jehož ulicích korzovalo osm set komparistů a prohánělo se dvacet kočárů. (EMMY)
  • Románová předloha k filmu vyšla poprvé v letech 1837 – 1838 v časopisu Bentley‘s Miscellany. Autor, celým jménem Charles John Huffam Dickens, napsal také Kroniku Pickwickova klubu, Malou Dorotku či autobiografického Davida Copperfielda. (imro)
  • Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)

Reklama

Reklama