Režie:
Isabel CoixetScénář:
Isabel CoixetKamera:
Jean-Claude LarrieuHrají:
Tim Robbins, Sarah Polley, Sverre Anker Ousdal, Javier Cámara, Eddie Marsan, Dean Lennox Kelly, Leonor Watling, Steven Mackintosh, Julie Christie (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vrtná stanice, místo izolované od civilizace, vzdoruje vlnám daleko na otevřeném moři. Na tomhle odlehlém místě obývaném pouze muži se jednoho dne objeví žena (S.Polley). Má se starat o pracovníka (T.Robbins), který při nehodě přišel o zrak. Časem mezi oběma vzniká pouto. Jako na pustém ostrově se stávají citově závislí jeden na druhém. Za pomocí slov vyplouvají na povrch jejich tajemství, bolest, naděje, láska, smutek..... Bezesporu největší filmová událost ve Španělsku za rok 2005. Na vzniku snímku režisérky Isabel Coixet se výrazně podílel Pedro Almodóvar a jeho produkční společnost ElDeseo, kterou řídí se svým bratrem Augustínem. Film Tajemství slov získal 4 španělské Oscary (ceny Goya) v hlavních kategoriích a deklasoval konkurenci jak u diváků, tak u kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (166)
Scénář: Isabel Coixet .. Jizvy na duši, jizvy na těle. Isabel Coixet opět boduje. Její scénář nepostrádá potřebnou hloubku a poselství. Režie je skvělá, bez laciných gest, velmi komorní a přesná. Herecké výkony ústřední dvojice jsou jen těžko označitelné za standardní, poněvač jsou bezvadné. Sarah Polley skutečně září a Tim Robbins, i když převážně jen leží, je velice přesvědčivý. Pochvalu lze vyjádřit i směrem ke kameře a hudbě, které je přítomna jen sporadicky, zato silněji vyzní. 90%. ()
Tajemný život slov (nikoli Tajemství slov), protože slova nejsou tajemná, ale protože žijí vlastním životem a pro každého mohou mít jiný význam. Tak jako ústřední slova tohoto filmu "čas" (který zabíjíme, aby nezabil nás, a "smrt", která se dají v některých jazycích (třeba sanskrt) odlišit pouze podle kontextu. Isabel Coixetová mavíc zúžila význam slova "svět" na pojem "ropná plošina", která je dosud obýváná pouze muži (sympatickými, i když každý svým zvláštním způsobem); rovněž tak každý (včetně mrtvého muže) je vybaven nějakou úchylku. Úchylku (izolovat se od všeho přesahujícího "pracovní den", symbolizovaného mýdly na jedno umytí) má i dívka, najatá pro ošetřování muže, těžce zraněného po požáru. Když pak pro něj svoje tajemství obleče do slov, změní to rázem jeho život; i když se jeho život už stejně začal měnit, jenže jen zvolna, postupně. ()
Po depresivně laděném komorním snímku Můj život beze mne přichází od stejné autorky křehká story o mladé, "neslyšící" dívce, která nechodí do společnosti (protože nemá s kým a ani za nikým) a která impulzivně přijímá nabídku ošetřovatelky na ropné plošině. Kdesi u břehů severního Irska se tak ujímá popáleného muže, který na čas přišel o zrak, navždy pak o přítele. Deprimovaná dvojice tak postupně odhazuje bariéry, žádný kýč však nečekejte. Psychologický laděný film až příliš brnká na posmutnělou strunu, až celý jakoby přestal dýchat. Naprosto uzavřená a nesdílná hrdinka si navíc říká o to, že o ní přestanete jevit zájem. Zbytečně tak jde proti divákovi, který sice jednoznačně ocení vynikající výkony Sarah Polley a (překvapivě obsazeného) Tima Robbinse, naopak ale bude litovat, že s poutem, které oba ztroskotance obklíčilo, šlo pracovat o poznání lépe!! Navíc jakoby se čas zastavoval a sama režisérka nevěděla, jak ho rozběhnout. Celé je to u mě s několika povzdechy.. ()
8/10 Co o to vlastně napsat? Těžko se o tm mluví. Snad bych mohl jednou větou říci, že to je o dvou popálených osobách, jedné na kůži a jedné na duši, které k sobě najdou cestu. Ale těch témat tam je mnohem víc. Dokáži si představit, že by se z Tajemství slov dalo vyždímat daleko víc. ()
Koukam, ze tady vsichni hekaj, jakej to je dojak a citlivej film, coz je sice mozna pravda, jenze tu je par problemu. Po uvodnim trochu zmatenym predstaveni hlavni hrdinky se dej presune na vrtnou stanici a z ni uz se az na uplnej konec nehne, takze prakticky celej film stoji jen na dialozich. Coz by sice nevadilo, jenze problem je, ze jsou ty dialogy kolikrat dost krecovity a nevim, jestli to byl zamer nebo ne, ale obcas je ze sebe herci ani nemuzou vymacknout. Navic uz od zacatku je jasny, jak se celej film bude vyvijet, takze si na sebe pomalicku osetrovatelka a pacient zvykaj. Pak me akorat trochu prekvapilo, ze po opravdu pomalym seznamovani na nej najednou z niceho nic vybali svuj zivotni pribeh a vyvali kozy. Ono to je vlastne to jediny, na co clovek ceka, ne na ty kozy, i kdyz jsou pekny samozrejme, ale na to, proc je vlastne hlavni hrdinka tak divna. Jinak herci jsou fajn, Robbins ve vetsine scen jen slepej lezi v posteli a neustale neco keca, ale je to docela sympatak a zahral slusne a Polley, ackoliv kuli scenari musi hrat fakt dost mimo zenskou, i kdyz postupne se to s ni zlepsuje, tak me svym hereckym projevem hodne mile prekvapila. Dalsi, s cim jsem mel trochu problem, je styl natoceni, cely to pusobi takovym dojmem, ze se clovek diva na realitu, ale zase ne vylozene dokumentarne. Sice to trochu i pres predvidatelnej a neoriginalni vyvoj pribehu pomaha filmu, takze nepusobi jako typicka hollywoodska romantika, ale stejne mi tenhle styl buhvijak nesed. Takze celkove docela povedeny drama, ktery sice dokaze zaujmout, ale na druhou stranu se moc nema kam vyvijet a co nabidnout. Lepsi 3*. ()
Galerie (32)
Photo © RCV Film Distribution
Zajímavosti (7)
-
Isabel Coixet napísala rolu Hannah so Sarah Polley v mysli. S inou herečkou nerátala.
(misterz)
- Pro natáčení byla použita vrtná plošina Borgholm Doplhin, která v tu dobu kotvila v Belfastu. (HellFire)
- Kontaktní čočky, které musel Tim Robbins kvůli roli nosit, mu téměř zničily oči. Při natáčení byl přítomen oční lékařař, protože Robbins se jich odmítal vzdát. (akisha)
Reklama