Reklama

Reklama

Racek Jonathan Livingston

  • USA Jonathan Livingston Seagull (více)

Obsahy(1)

Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (94)

topi 

všechny recenze uživatele

Poetické podobenství, meditativní, někdy až hypnotická snová terapie. Přírodní scenérie, záběry racků i ostatních zvířat jsou fantasticky nasnímány. Podbarveno hudbou, která je někdy úžasná a vznešená, jindy zase kýčovitě odrhovaná. Film o svobodě, učení se a lásce, promítnuto do racčího života. Mě osobně hodně vadil ten křesťanský podtón, který prostupuje celým příběhem. To samé v písních, nazpívaných americkým hudebníkem Neilem Diamondem. Ty skladby i s textem působily, jako by je skladatel zpíval přímo někde v chrámu Páně. V každém případě se jedná o nevšední filmový zážitek. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Až tady člověk plně docení (pochopí) význam slova (fráze) „Free as a bird“. Tenhle snímek (i s pomocí hudby N.Diamonda a kamery J. Couffera) má téměř meditativní charakter a "s trochou nadsázky" by se dal označit za „tak trochu“ jinou Odyseu než tu Vesmírnou S. Kubricka. Poselství snímku je více než jasné – osobní SVOBODA(nesvázanost pravidy a snaha o rozšíření si obzorů, vymanění se z průměrnosti, schopnost vlastních myšlenek a rozvíjení se a né pouze “stádovitost”) a tak si i dokážu živě představit, že v době totality, to musel být pro mnohé u nás balsám na duši a snad i jakýsi impuls. Alespoň bych tomu chtěl věřit. Člověk se zde za celou stopáž neobjeví a když už, tak pouze v odkazu sloužící jako memento (viz smetiště na pláži). Tady už pouze scházela ropná skvrna putující oceánem. K úplné spokojenosti mi scházelo méně slov a (teď budu možná za cynika) „orel skalní“, který by rozštípnul tuhle idylku-(ano i o tom je život), přesto jsem byl snímkem pohlcen a mou pozornost si udržel po celou stopáž, což samo o sobě je hodno ocenění. Zajímavý komentář (pro mě): uživ. triatlet p.s. bez mučení přiznávám, knižní předloha od R.D. Bacha mi až do dnešního dne zůstala utajena, což se (soudě podle místních komentářů) jeví jako nesporná výhoda. To ale ostatně platí o 99% VŠECH případů… ()

Reklama

ripo 

všechny recenze uživatele

To najlepšie, čo som od Neila Diamonda kedy počul. Onehdy, za čias kazetových magnetofónov a walkmanov sa mi dostala do rúk neznámym spôsobom hudba z filmu Jonatham Livingston Seagull. O filme som nemal ani potuchy. Sediac v izbe na intráku a počúvajúc už asi stý krát tú nádhernú hudbu som si ja sám predstavoval, čo asi v ten ktorý moment sledujeme na plátne a veru, vtedy dom bol dosť odvážnym "režisérom" .. Neskôr, po tom, čo som videl i film, som zistil, že som nebol až tak ďaleko od skutočnosti ... ))) Dlhé pasáže letu, boj s vetrom, morom, príbojom i Kŕdľom, to všetko tak krásne pasovalo k tej hudbe , že až ....))) ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Dychberúci vizuál, nádherná hudba a strhujúci príbeh - metafora - o vymanení sa z okovov bežného života, zrúcania hradby tradícií a šedého priemeru, súboji s nepochopením a hľadaním pravdy a dokonalosti v hĺbkovej psychológii myslenia a filozofie, ktoré v podobenstve rozpytváva večné a nemenné otázky o živote, šťastí či viere a láske. To všetko za mávania krídel čajky vznášajúcej sa nad šírym oceánom, zasneženými vrcholcami hôr, vyprahlou púšťou a zelenými údoliami. Bartlett previedol úžasné Bachove rozprávanie plné živých a farebných opisov do filmovej formy s dokonalou eleganciou. 90% ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Celá první polovina má syžet jak z nějakého animáku pro děti. Byl jednou jeden racek Jonathan, který nechtěl jako zbytek hejna žrát a prát se o odpadky a místo toho chtěl doletět co nejvýš a letět co nejrychleji. Jeho snahu, touhu jít si za svým snem však rodiče nechápali, hejno odsuzovalo a jelikož Jonathan nechtěl být svůj a nechtěl být jen člen hejna, byl z něj vyhoštěn a vydal se na cestu světem. Když trochu zapátrám, určitě najdu něco dějově a myšlenkově hodně podobného (Jak vycvičit draka, Smallfoot, Khumba... a na to jsem si vzpomněl jen teďka). Každopádně to je první polovina. Sice jsem v té chvíli moc nechápal, v čem že to má být tak geniální podobenství, ale teď už to vím. V druhé polovině se totiž rozjede obrovský kolotoč New Age myšlenek, který chvílemi spadá až k agitce. No a v tom přesahu je Racek úplně stejný, jako celé New Age hnutí - něco je dost chytré a hluboké, něco totální blábol. Problém je ale v tom, že New Age si ze všech náboženství bere jen to, co zní nejlíp, nejvelkolepěji a nejkrásněji, slepuje dohromady něco z křesťanství, něco z buddhismu apod. a vzniká z toho takový zvláštní mix. Tady to třeba mixuje život Ježíše a minulé životy, například. Je to mix, který sice hezky zní a lehko se jeho slovům o dosahování naprosté dokonalosti, Lásce/Nebi/Bohu pouze v nás a učení z minulých životů podléhá, ale všechno to zní hezky jen teoreticky. V praxi mnoho z toho fungovat moc nemůže a tak ani myšlenky Racka (a New Age) nemůžu brát úplně vážně. Nechci se tu rozpitvávat v té ideologii, to už by k hodnocení filmu moc nepatřilo, nicméně pro mě z toho nakonec je krapet naivní podobenství, které se sice zdá bohaté, ale jít skutečně do hloubky se bojí. Můj názor, nemusíte mě za to ukamenovat, já zase nechci urážet ty, kteří v tom našli něco neskutečně hlubokého. Nicméně kvůli té úžasné kameře, překvapivě hodně povedeného vedení děje (jako tady fakt klobouk dolů, sestavit tohle všechno jen ze záběrů na racky, to podle mě chce dost práce), jisté poetické (avšak ne zrovna podmanivé atmosféře a podle mě dost zajímavého nápadu s Racky minimálně slabé tři hvězdy dát musím. A vlastně se mi i líbí, jak se ten děj dá interpretovat spousty způsoby, které všechny pochopitelně vedou k tomu stejnému, ale každá docela jinak. Ona by se dala natočit i česká verze, jmenovala by se Jak Ivo Benda Vesmírné lidi poznal, akorát to nezní tak vznešeně, spíš směšně. Jelikož ale tuhle sektu mám docela nastudovanou, občas jsem se prostě nemohl ubránit tomu, že jsem to v tom prostě viděl. Obzvlášť v té části, kdy se Jonathan seznámí se svým Učitelem... Btw, svým způsobem to i podporuje anarchii (když z toho vlastně plyne, že by každý měl začít "rebelovat"), ale ta nefunguje už z principu a opět to nezachází dál v tom, co by se stalo, kdyby takto začali rebelovat všichni. Láskyplná společnost a světový mír v tomhle světě nastat nemůže, protože vždycky se objeví někdo nenávistný a navíc každý člověk má své špatné vlastnosti... Slabé 3* ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Tento film byl zařazen mezi "50 nejhorších filmů všech dob (a jak se tam dostali)" dle Harryho Medveda a Randyho Lowella. (Cheeker)
  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)
  • Jedná se o jeden z mála filmů, který filmový kritik Roger Ebert nedodíval. (Cheeker)

Reklama

Reklama