Režie:
James McTeigueKamera:
Adrian BiddleHudba:
Dario MarianelliHrají:
Natalie Portman, Hugo Weaving, Stephen Fry, Sinéad Cusack, Rupert Graves, Stephen Rea, John Hurt, Tim Pigott-Smith, Roger Allam, Ben Miles, Eamon Geoghegan (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Kdo je muž skrývající svou zjizvenou tvář pod maskou? Hrdina nebo šílenec? Osvoboditel nebo tyran? Kdo je V? A kdo se k němu přidá ve snaze zlikvidovat totalitní režim, který ovládl jeho národ? Od tvůrců Matrixu přichází V jako Vendeta, napínavá a nekompromisní vize budoucnosti podle komiksu Alana Moorea. Natalie Portman v roli Evey, obyčejné dívky, která musí rozhodnout, jestli se její hrdina nestal vetší hrozbou, než jsou ti, proti kterým vede válku. Hugo Weaving jako V – silný, charismatický bojovník za svobodu, hnaný touhou po pomstě na těch, kteří ho znetvořili. Stephen Rea v roli detektiva, který se zoufale pokouší V dopadnout dřív než rozpoutá revoluci. Sázky na vítěze rostou. Napětí stoupá a doutnák byl zapálen. Kterou ze stran zvolíte? Ve světě V neexistují střední cesty. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 318)
Nehodlám se nijak zaobírat oprávněností boje proti diktátorskému režimu vyhazováním budov do vzduchu. Každopádně obecně "boj proti totalitě" patří k mým oblíbeným tématům. Film přináší dost zajímavých myšlenek, fašistická Anglie je vykreslena zajímavě - i když by přeci jen ještě stálo za to více propracovat atmosféru bezvýchodnosti a zrůdnosti tohoto systému. Velice se mi líbily herecké výkony, obzvláště bych vyzdvihl ve vedlejších rolích dva Stepheny - Fry a Rea. V náročné roli obstála Natalie Portman a s gesty a hlasem si na výbornou vyhrál Hugo Weaving. Celkem se snad povedlo vyvážení osobní a "politické" roviny snímku. Uřvaný John Hurt a jeho nohsledi vs osudy konkrétních lidí (nejvíce zaujme osud pronásledované lesbické ženy). ()
Komerční variace na Brasil nakonec docela příjemně překvapila. Ačkoli jde o hodně zjednodušený pohled, tak to není blbé. Téměř žádná akce, televizní vizuální stránka, herci mají nevděčné role (zvláště chudák John Hurt; jeho part by těžko někdo uhrál). A o to více překvapí, že to dohromady docela funguje. Za největší klady lze považovat hlavně hlasový výkon Huga Weavinga, hudební složku a celkem odvážné naroubování děje na současnou politickou situaci s myšlenkami, které aktuálně nejsou v módě. Tedy v rámci komerčního amerického proudu. Co naopak snímku velmi ubírá je, že se nepodařilo ani zdaleka navodit atmosféru národa pod diktaturou, která přivedla pojem "velký bratr" ve skutečnost. Nakonec tedy "Véčko" zůstává ve škatulce zábavného hollywoodského spektáklu. ()
ACHTUNG - SPOILERS! Přesně to, co píše Cival - "lepší prokreslení totality." A tahle VELKÁ chyba u mě zapříčiňuje nemožnost dát vyšší hodnocení. V tom už bylo fakt lepší Equilibrium. Jinak scénář bří Wachowských, plný patetických proslovů či dovysvětlujících flashbacků mě nenadchl už vůbec. A to se už více nerozepisuji o vyloženě trapné explozi parlamentu. Rádobyšokující mainstreamový průůůměr! ()
Stejnojmenný komiks, jehož autorem je Alan Moore, je považovaný za jedno z nejslavnějších komiksových děl stojící na pomezí mezi klasickým superhrdinským a alternativním komiksem. Svého času jsem neodolal a zakoupil ho do své knihovničky, abych byl následně pořádně zklamaný, přestože z výtvarného hlediska jde o zdařilou věc a řada postav nebo motivů je rovněž zajímavá. Komiksová Vendeta ale u mě selhává ve dvou velmi významných bodech, a to je především nevěrohodné zobrazení autoritářského státu, jeho vznik, opory, celý systém a konečně i jeho pád. Na příběhu je zkrátka znát, že tuto distopii psal příslušník národa, který už někdy od první poloviny 17. století nepoznal skutečnou tyranii. Ten svět je prostě neživotný a nevěrohodný. Druhé negativum pak spočívá v romantickém hrdinovi, který uprostřed města prošpikovaného špicly a kamerami nosí divadelní kostým a masku, díky kterým vypadá jako uniformovaný policista, který chce inkognito proniknout do zločineckého gangu. Filmová verze je, aspoň pokud jde o o první problém, daleko lepší, protože film stojí nemalé náklady, a tak je potřeba z komerčního hlediska divákovi mnohé usnadnit a scénář je tedy více vysvětlující a logičtější než jeho literární předloha. Zůstává ale druhý problém, tedy onen tajemný hrdina schopný sám porazit diktaturu. Komiksová předloha umožnuje pojmout snímek jako akční nářez, ale naštěstí se tvůrci vydali druhou cestou - ostatně i ty dvě akční scény, zvlášť ta finální, kde do sebe mstitel nechá nejprve napumpovat zásobníky 15-členného policejního komanda, aby je poté rozsekal noži, vyznívá hodně hloupě, jako z těch nejtupějších akčních snímků. Slabiny filmu jsou vlastně slabinami svojí komiksové předlohy. Natalie Portman v hlavní roli je po herecké stránce jen průměrná, ale pochopitelně stále hezká a se slušnou dávkou osobního kouzla. No a Hugo Weavinga pod maskou nikdo ani nepozná. Celkový dojem: 55 %. Mimochodem, komiks i film se přes základní dějovou linku v mnoha ohledech přece jen liší. Postava šéfinspektora Finche je sice i v komiksu zásadní, ale více mnohavrstevná a ve svém důsledku tragičtější. Je to člověk, který sice pochopí, že sloužil mizernému systému a špatné věci, ale nedokáže překročit vlastní stín. ()
Problémem filmového zpracování Mooreova komiksu není to, že je příběh zasazen z Británie 80. let do Ameriky současnosti, ale v myšlenkovém posunu, kdy se z jednoznačně anarchistického teroristy stal v podstatě "pouhý" liberál. Proto mám radši filmové Watchmen, prostě proto, že se více drží originálu. Proč měnit něco, co funguje. ()
Galerie (121)
Zajímavosti (64)
- Niektoré anarchistické skupiny využívajú film ako prostriedok na podporu svojej filozofie. (Greenpeacak)
- Maska Guye Fawkese (Clive Ashborn) byla inspirací anonymního nehierarchického hnutí Anonymous. (x_silver)
- Izraelská rodačka Natalie Portman (Evey) byla dotázána, zda jí drastické chvíle ve filmu nepřipomněly, co mohli prožít její příbuzní během druhé světové války. Odpověděla, že "moji prarodiče za války utekli dřív, než začali doopravdy masakrovat Židy, ale celá jejich rodina během holocaustu zmizela. U nás doma se o tom nikdy moc nemluvilo. Občas se objevila nějaká historka, ale nikdy jsme o tom doopravdy nediskutovali. Musela jsem najít webovou stránku, kde byly vzpomínky mého dědy, protože přímo by mi to nikdy neřekl. Rodině to připomínat nechtěl. Ale to je mimochodem další věc, díky které se mi líbí, že je tenhle příběh abstraktní a ne konkrétní. Lidé říkají, že jsme se z holocaustu poučili a že se nic podobného už nikdy nebude opakovat. Jenže pak se podíváte do Rwandy, do Súdánu, do Bosny... děje se to pořád, v nejrůznějších částech světa. Je třeba si připomínat, že útlaku a despotismu se musí čelit neustále." (NIRO)
Reklama