Reklama

Reklama

V roku 1916 mladý pruský šľachtic Manfred von Richthofen odchádza, tak ako väčšina mladých mužov, do vojny. Vďaka svojej neohrozenosti, rytierskemu prístupu k leteckým súbojom a úcte k nepriateľovi, sa z neho už čoskoro stane obávané stíhacie eso a uctievaná ikona leteckej flotily Prvej svetovej vojny. Manfred lieta s priateľmi Wernerom Vossom, Sternbergom a Lehmannom, s ktorými ho spája rešpekt k vojenskému drilu a rytiersky spôsob súbojov. Svoj stroj, trojplošník Fokker Dr.1, si dá zafarbiť na červeno a stane  sa postrachom všetkých protivníkov a letcov Dohody. Francúzi ho prezývajú Červený diabol, Briti na jeho hlavu vypíšu odmenu. Počas vojny zostrelil najmenej 80 lietadiel, najviac zo všetkých pilotov na oboch stranách. Náhodné stretnutie so zdravotnou sestričkou Käte mu však otvorí oči a poznáva skutočné barbarstvo vojny. (TV JOJ)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (199)

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

60% - Neuvěřitelně nevyrovnaný film. Odbyté postavy, nedotažené epizody, chybějící logika sledu událostí. Mohla to být krásná stylová podívaná. Je to paskvil - díky scénáři, jež nebyl schopen vybalancovat akci s příběhem, z postav udělal statisty a celkově postrádal pointy. Nevkusná a neoriginální hudba pak umocní dojem, že se díla chopili lidé, jejichž nadšení asi převýšilo jejich schopnosti. Škoda skvělého tématu... ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Měla bych jedinou, a to zde často uváděnou výtku, a ta se skutečně týká důležitých leteckých soubojů, které ovlivnily Manfredovo, alias Rudého barona, přístup k válce. Jinak spokojenost, úžasná, dobře podtrhující hudba a Lena Headey ještě nebyla zchrtlá na kost a stržená jako důlní vozík, tudíž to šlo. Potěšilo mě obsazení Volkera Bruche, který obrovsky zaujal v dalším válečném dramatu Naše matky, naši otcové, a který mě doslova posadil na zadek. Co se týče Rudého barona, další potěšující dílkem je natáčení v České republice. A vzpomněla jsem si na dědečka, který jako legionář bojoval na ruské frontě, co všechno nám nikdy nechtěl říci. Každá válka je zvěrstvo. A tak dám čtyři hvězdy, i za snahu přiblížení první světové bez příkras. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Sledujeme jen okouzlené a technicky vypulírované obrázky leteckých soubojů, štábních porad a chlapských (či chlapeckých) radovánek v nevěstinci. Kdyby si někdo takto dovolil natočit film z druhé světové, bylo by to na soudní žalobu.Naštěstí jde o první světovou válku, a ta zdaleka není tolik poznamenaná ideologickou zátěží, jež by se s německých národem doposud táhla.Válka v Rudém baronovi každopádně vyznívá jako vznešená záležitost pro noblesní muže, jako hra a vzrušení, prostor pro frajeřinky a vybouření mladistvé energie. Všichni mají čest, nepřátelé jsou uctíváni a nezabíjejí se; letci si jen počítají zářezy sestřelených letadel. Von Richthofen jich sestřelil celkem přes osmdesát. Zkrátka Top Gun s dvouplošníky a šálami kolem krku. Hudba je chvílemi tak legračně pompézní a patetická, až to působí sebeparodicky, a letci se tváří tak zaťatě, jako by chroupali křídu a ze sezení za kokpitem se jim hluboce zařízly rajtky až kamsi. Životopis nejslavnějšího stíhacího letce Manfreda von Richthofena zvaného Rudý baron je celkově hodně plochý a nesnaží se jakkoli vysvětlit, proč je hlavní hrdina hrdinou, jak se mu daří být nejlepším pilotem, či nás alespoň přesvědčit o jeho vášni pro létání. Tomu nafrněnému blonďáčkovi jde prostě všechno snadno.V tom má film natáčený v Česku poněkud němečtější charakter; Hollywood by si nejspíš lépe ohlídal motivace postav, a hlavně by se snažil učinit hrdinu sympatickým. Ale tím je vlastně Rudý baron výjimečný. Všichni se tu chovají tak nabubřele, že je jedno, zda se s nosem nahoru špulí Matthias Scheighfer coby von Richthofen, Richard Krajčo coby britské eso Hawker, Josef Vinklář coby maršál von Hindeburg či Ladislav Frej jako císař Vilém II. Snad jen Til Schweiger nasazuje pózu a la Marek Vašut "mám všechno na háku".Jenomže výše napsané platí jen do určité části děje. Von Richthofena probudí a polidští krásná zdravotní sestřička Kate (velmi špatně německy nadabovaná Lena Headeyová), která mu ukáže, jak vypadají následky války dole na zemi. Rudý baron se konečně myšlenkami snese z oblak a zachová se statečně, když před nejvyšším velením navrhne stejnou strategii, jakou uplatňuje při leteckých soubojích: když nemůžeme vyhrát, stáhneme se.Těžko říct, jaký byl přesný záměr tvůrců filmu. Jistě chtěli překonat americký film béčkaře Rogera Cormana Red Baron z roku 1971, digitální efekty jim umožnily předvést komplikovanější bojové scény. Zřejmě se také chtěli vymezit vůči již příliš comicsovým Rytířům nebes a vnést do tématu 1. světové více realismu, byť jisté umělohmotnosti a "photoshopovému" vzhledu se nevyhnuli ani oni.Co ale zůstává nejasné, je poselství, s nímž autoři přicházejí. Jejich film tak dlouho razí "německy nadřazenou" linii, že náhlý, téměř pacifistický obrat zanechává pachuť dvojznačnosti. Snímek byl vyroben pro vyznavače military show, již ocení hlavně technické detaily, ale přitom se skrze hlavního hrdinu snaží zobrazit Němce jako antinacionalisty, kteří pouze plnili rozkazy tupého velení. Od "užívání si" bombastického spektáklu se tedy máme pohroužit až k jakémusi rozjímání ve stylu Na západní frontě klid. Vzhledem k tomu, jak vypadá většina filmu, a že hrdina pořád zůstává nevinným snílkem a gentlemanem, je finální poučení o nesmyslnosti války spíše pokryteckým gestem tvůrců, kteří vědí, že jednoznačná oslava německé armády by jim neprošla. () (méně) (více)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Hudební vykradení několika slavných snímků si Rudý baron opravdu mohl odpustit, ale jinak to taková hrůza není. Lena Headey je tu doslova jako hezká ozdoba a v příběhu nic moc nesehraje, ale to samé se dá říct i o dalším slavném jménu, Josephu Fiennesovi. Trochu mi to celé připomíná Rytíře nebes, ale v mnohém baron zaostává za svým kvalitnějším kolegou. Je ale dobře, že Rudý baron nesklouzl k žádnému obhajování, ani kritizování, ale spíše se snažil ukázat chronologicky stavy slavného letce a způsob jeho uvažování. Samotné rozřazení a časté skoky jsou možná kostrbaté, ale ve výsledku tak film zvládá pokrýt poměrně slušný úsek první světové války. Šlo to natočit výrazně hůře, ale i lépe, takže slušné 2*. ()

Arachneuss 

všechny recenze uživatele

Flyboys bez popkornu, Letec s krásnými akčními sekvencemi a Bratrstvo neohrožených ve vzduchu. Rudý Baron má pár chybek, jako hlavní bych viděl anglický dabing, na který se zpočátku špatně zvyká. Dále stopáž, jenž nutí režiséra nacpat příběh neslavnějšího pilota WW1 do pouhých dvou hodin, čímž se tvoří momenty "něco se stalo, ale je ukázán pouze důsledek a konec". I přesto jsem si lehce poetického, válečně originálního a herecky příjemného Barona oblíbil a večer v jeho společnosti si nemohu vynachválit. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (29)

  • Podle seznamu letadel v knize "Rudý letec" letěl Manfred von Richthofen na celkem 5 Fokkerech Dr. I. Stroj 425/17 je v knize popsán jako celý červený, ale na některých kresbách se objevuje s bílou svislou ocasní plochou. Létal na něm v dubnu 1918. Podle chronologického řazení výrobních čísel to ale byl třetí/čtvrtý stroj, na kterém létal. Jeden Dr. I patřil Jasta 6 a měl černobíle pruhované ocasní plochy. Žádný z Albatrosů, na kterých von Richthofen létal, nebyl celý červený. Minimálně spodní strana křídel měla jinou barvu. Nejčastěji byl červený celý trup a ocasní plochy. Nebo ocas, horní křídlo a příď. (Michel24)
  • Představitel hlavní role Matthias Schweighöfer při natáčení nestrávil ve vzduchu ani minutu. "Nenávidím létání," přiznal deníku Der Tagesspiegel. (hippyman)
  • Werner Voss byl v době své smrti dvacetiletý hubený mladík menšího vzrůstu, Til Schweiger tak svému předobrazu příliš neodpovídá. Z postavy má divák dojem ostříleného stíhače věku kolem 30 let, který zbytečně neriskuje. Skutečný Voss byl povahou pravý opak. Létal sám a na hranici možností svých fyzických sil i letových vlastností svých letadel. Po jednom vítězství přistál vedle své oběti a odmontoval z letadla všechno ještě použitelné, hlavně kulomety. Místo přistání se nacházelo v tzv. pásmu nikoho, tedy mezi frontovými liniemi. Když odstartoval, na místo nouzového přistání jeho oběti se sbíhali britští vojáci, kteří postupovali během svého útoku na německé pozice. (Zdroj: valka.cz) (Michel24)

Reklama

Reklama