Obsahy(1)
Téma je výsostně aktuální, týká se ženské obřízky, která se dosud praktikuje u některých afrických kmenů. Ve filmu se střetávají dvě základní historické hodnoty: Moolaadé, což je respektování práva na azyl a Salindé - odvěká tradice ženské obřízky, jakési očištění. Hlavní hrdinka filmu Collé Ardo žije v jedné africké vesnici. Před sedmi lety odmítla obřízku své dcery, protože považuje tento zvyk za barbarský. Nyní se k ní uchýlilo sedm dívek, které odmítají podstoupit tento ponižující rituál a žádají jí o azyl. Mají na něj právo. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (24)
Dost zajímavý a novátorský pohled na dnešní Burkinu Faso, Senegal či co. Hlavním problémem tady nejsou ekonomické a vlastně ani politické obtíže, nýbrž kulturní přerod a srážka tradice a proklamovaně moderních evropských přínosů. O objektivitě se ale rozhodně nedá mluvit, protože profeministický přístup je z toho jasně cítit. Jako film je to díky na africké poměry známému Ousmane Sembeneovi docela slušné o zvláštních hereckých výkonech se ale mluvit nedá. ()
Není mnoho filmů, které mě kdy beze zbytku a do posledního atomu DOSTALY - a tento patří mezi ně. O co menší jsem měla pocit, že filmový materiál hodlá kalkulovaně natřásat rutinní umělecká peříčka, o to fascinovaněji jsem podlehla síle a čistotě vyprávění, kterými tvůrce s takovou přirozeností a samozřejmostí disponuje. Příběh pro mě tak silný a velký, že psát o něm jsem schopná až s několikaletým odstupem - přitom husí kůže, zatajený dech, pokora a pocit respektu zůstávají. Někdy jsou prostě všechna slova krátká. ()
Velice zajímavý film o ženách, které se vzepřou barbarským tradicím, které už stály příliš mnoho lidských životů. Muži, kteří na nich lpějí, pak vypadají jako přežilý anachronismus, který se brání pokroku jakýmkoli způsobem (občas i směšným). Silný příběh sice občas scénáristicky trochu zaskřípe, ale naštěstí je to poměrně zručně natočené a rozhodně to stojí za vidění. ()
Moolaadé je dokladem vzestupu afrického filmu, kdy ty nejlepší snímky už jsou plně přijatelné pro náročného diváka kdekoli ve světě. Scénář, režie, kamera i střih jsou profesionální, naopak zaostává herecký projev, kdy z pohledu diváka odchovaného profesionální euroamerickou tvorbou přinejmenším někteří herci jen deklamují svůj text. Ve snímku se najdou i scény a dialogy s příliš osvětovým nádechem, který je ale z hlediska tvůrců plně pochopitelný a filmu na kvalitě neubírá. Z emocionálního hlediska silná podívaná, kdy námětem je problém ženské obřízky, která si v Africe vybírá krutou daň v podobě zmrzačených nebo zemřelých dívek. Snímek sice využívá moderních postupů evropského filmu, ale jde o ryze africkou záležitost. Není to film o Africe z pohledu evropského intelektuála, ale film natočený Afričanem pro africké obyvatelstvo. Film je zajímavý i z hlediska posunu myšlení afrických elit - ještě před nějakými 15-20 lety byl hlavním tématem afrických filmů boj proti kolonialismu a euroamerickému kulturnímu vlivu; v Moolaadé jde o boj proti kulturní zaostalosti a nositeli nových myšlenek jsou lidé se zkušenostmi z vyspělého světa, jmenovitě vysloužilý žoldnéř, který působil u mírových jednotek OSN, a mladík z kmenové elity, kterého otec vyslal na studie do Evropy. Celkový dojem: 75 %. ()
Velice zvláštní film, který působí chvílema tak trochu amatérsky pokud jde o herecké výkony, statickou kameru a režijní rozpačitost, a taky naivně, vzhledem k závažnosti tématu. Co ale na tom, když jsem od něj celou dobu nemohla odtrhnout oči! Plno barev, nádherné tradiční oblečení, téměř pohádková vesnice a v jejím centru mešita jako architektonický skvost. Pokrok ale dorazil i zde - plastové nádoby na vodu jsou praktičtější než těžké hliněné džbány a rádio je pro místní ženy nepostradatelným zdrojem zábavy i osvěty. Pro mě bylo zajímavé hlavně setkání s odlišnou kulturou, jejími zvyky a zákony. Přesto mám obavu, že staleté tradice, jakkoliv hloupé, se budou měnit jen velmi zvolna. Viděno v rámci Challenge tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. ()
Galerie (17)
Photo © Golem Distribución
Reklama