VOD (3)
Obsahy(1)
SpongeBob je nejoblíbenější mořská houba na světě a to nejen proto, že dělá ty vůbec nejlepší krabí hambáče. Chválil by ho zejména jeho šnečí mazlík Gary, kdyby ho ovšem právě kdosi neušnekl. A protože SpongeBob je doopravdy velký správňák, všeho nechá a vyrazí za Garyho záchranou. (Cinemart)
Videa (4)
Recenze (66)
S opravdu těžkým srdcem musím říct, že navzdory velkým příslibům přináší třetí SpongeBobův celovečerák velké mrzení. Stejně jako u předchozího filmu spočívá hlavní problém v tom, že producenti zjevně nevěří kmenovým scenáristům seriálu. Angažování Jonathana Aibela a Glenna Bergera, kteří mají na kontě masové hitovky "Kung Fu Panda" a "Trolové", zavání snahou vsadit na jistotu, ale to právě SpongeBobovi podráží nohy. Aibel a Berger mají na svědomí i předchozí "Houbu na suchu" a tentokrát se ještě zřetelněji vyjevuje, že tohle duo možná dokáže udělat líbivý celovečerní animák, který nikoho neurazí a vydělá kupu peněz, ale rozhodně vůbec nechápou podstatu a kvality SpongeBoba (respektive jimi sami nedisponují). Seriál o žluté houbě sice oplývá bravurně expresivní animací, dadaistickou absurditou a meta humorem, ale to ho ještě v principu neodlišuje od ostatních seriálů konce 90. let uváděných na Nickelodeonu či Cartoon Networku. Jeho unikum naopak spočívalo v profilaci SpongeBoba a z ní vycházejícího celkového stylu seriálu, do kterého Stephen Hillenburg projektoval svou pověstnou dobrosrdečnost, která pak sálala z každého dílu. Aibel a Berger naproti tomu jsou jen cyniční kalkulátoři, kteří svůj úspěch staví na upjatém naplňování ozkoušené šablony a na stupidní doslovnosti. Proto pod jejich vedením SpongeBob a jeho přátelé o srdečnosti a empatii musejí žvanit v křečovitě sentimentálních pasážích namísto, aby se tak prostě projevovali. SpongeBob v jejich scénáři přišel o své klasické atributy v čele s nadsázkou, nevázaností, ale také přirozenou upřímností a nápaditostí. Film zásadním způsobem zachraňuje a povyšuje jeho špičkový vizuál, který v novátorském uchopení výtvarné i animační stylizace 3D figur a objektů vyloženě bere dech. Navíc zachovává expresivitu kreslené animace a současně disponuje fascinující plasticitou a texturami. Jenže enormní dřina animátorů se nemá pořádně o co opřít. Bezradnost scénáře se vyjevuje obzvláště v cameo rolích, které opět postrádají nadsázku a jsou natahované za hranu svého wow efektu a stávají se jen vyprázdněným a nenápaditým opáčkem toho, co fungovalo v úplně prvním filmu. Právě "The SpongeBob SquarePants Movie" nejen že nestárne, ale díky zapojení Hillenburga a předních seriálových talentů zůstává strhujícím a současně dojemným i nezřízeně zábavným dokladem, jak vypadá opravdový spongebobovský celovečerák na rozdíl od tohoto tuctového bijáku, ve kterém SpongeBob jen vystupuje. ()
Očekávání byla nulová a snímek měl posloužit jen coby kulisa při usínání, mou zvědavost vzbuzovalo snad jen to, jakým způsobem se tvůrci vypořádali s trojrozměrnou animací, kterážto v upoutávkách působila dosti nevzhledně a která mi k celkové estetice "mořského ementálu" vůbec neseděla - k mému velkému překvapení jsem si však na CGI animaci rychle zvykl a dokonce ji shledal i atraktivní, jelikož mi přišla odlišná (taková plastelínová) v porovnání s jinými animovanými filmy. Příběh neoslní a kvalitám seriálového "Spongeboba" se rozhodně nepřibližuje, nicméně i tak je kupodivu stravitelný a dobrodružné putování houby s hvězdou neuráží a rychle odsýpá - komediální sekvence navíc nejsou až tak trapné, Keanu Reeves potěší a flashbackové pasáže svou roztomilostí uzemnily i mě 🙂 "Houba na útěku" není sice dokonalá, nicméně pro děti je ideální a dospělé nenase*e, rozhodně jsem očekával mnohem větší zrůdnost 🙂 ()
Po smrti duchovního otce SpongeBoba Stephen Hillenburga v roce 2018 byla otázka, jestli si film zachová to kouzlo původního seriálu, které už bylo částečně pryč v druhém celovečerním filmu z roku 2015. Navíc nový SpongeBob v režii Tima Hilla (Děda, postrach rodiny (2020)) má úplně novou animaci proti původnímu seriálu. A jaký je nový film s populární mořskou houbou? Je ok, bohužel tolik milované postavy pan Krabs a Sépiák hrají trochu druhé housle, protože film je o hledání Garyho. To je další mínus, že se děj odehrává v podstatě buď na cestě do nebo přímo v Atlantic City a Zátiší Bikin si divák moc neužije. Keanu Reeves je díky popularitě Johna Wicka všude a scéna s Danny Trejem mi přišla v rámci příběhu úplně zbytečná. Studio Paramount, vlastnící Nickelodeon udělal deal s Netflixem a vlastně jim film prodal na jejich platformu, protože kina byla v tu dobu celosvětově zatížená Covidem. 3* ()
V současnosti je fakt minimum nových filmů, na které se opravdu těším. Problémem je, že to moje těšení většinou skončí strašným zklamáním. A u třetího Spongebobova filmu to dopadlo, no...Hele, asi takhle - není to dehonestace jako u Scooba, ale povedený ten film taky není. Bavil jsem se docela dobře (někdo tady píše, že humor je založený jen na padání postav - tím pádem jsem buď viděl něco úplně jiného já nebo on(a)), potěšilo mě, že u většiny postav zůstali zachování dabéři (což ale v hodnocení nemá moc význam), některé scény jsou velmi povedené (hlavně ty se skutečnými herci - Machette a Keanu Reeves, akorát ten Snoop Dogg mi přijde mimo, ale čemu se divím, když se zaprodal Nickelodenu, čímý mu hráblo podobně jako The Rockovi... až na to, že u něj mi to nedává smysl). a v některých částech se mi na to dobře koukalo. Navíc to prostě je Spongebob a k žádným změnám charakteru nebo humoru (tam to teda mohlo být bizarnější, ale co už) nedošlo. Jenže pak tu máme ten divný nápad udělat celý film ve 3D animaci, což se u některých postav povedlo (Gary, Poseidon, Patrick...), ale u většiny ne a naprosto křiklavé je to u ryb, co tam dělají křoví. Ty totiž vypadají jak nějací opakovaně divně se vlnící maňásci či loutky - a rozhodně to nepůsobí přirozeně. Příběh je slabý a vystačil by na nějaký speciální 2x20 minut dvojdíl v seriálu, ale tady je natažený na hodinu a půl skrze naprosto zbytečnou (ale zase do jisté míry vtipnou) scénou ve westernovém saloonu se zombie kovboji a jejich vůdcem, kterého tu hraje Mačeta. Tahle vatoidní scéna mi tolik nevadí, o něco horší je pak to (asi) patnáctiminutové citové vydírání, kde se Spongebobovi kamarádi snaží Spongeboba zachránit před velkým špatným (abych nespoileroval). A zachraňují ho tak, že vypráví, jak se Spongebobem potkali na nějakém Korálovém táboře, kde všem strašně pomohl a od té doby pro všechny strašně znamená, atd... No paráda prostě. Navíc tahle slzopudná část je dost úmorná a protahuje už tak vleklý film. I ten konec šlo podat míň vyděračsky. Kvůli tomu je pro mě trojka Spongeboba zklamání, ačkoli se o vyložený průser nejedná (v porovnání s druhým filmem a většinou nových dílů). On celkově Spongebob po smrti Stephena Hillenburga dost upadá a hlavně díky němu je první film tak skvělý. Tohle už je celkem slabota. Škoda, já se fakt těšil, ale jak to moje těšení dopadá, už jsem psal v druhé větě svého komentáře. Slabé 3* ()
Čím víc má člověk Spongeboba nakoukaného, tím je lepší a lepší. Sice po dvou dnech už ani nevím, o čem film byl, ale vím, že jsem se dobře bavil. Jen jednou jsem se začínal za tvůrce cítit trapně, když zombí piráti začali zpívat a tančit, ale potom se na scéně objevil Snoop Dog a pěvecké číslo dostalo svůj význam. Když potom Dany Trejo pokáral piráty, že zpívají a oni na to, že v pátek se může, byl vtípek kompletní a v mých očích i tanec samotný plně ospravedlněn. A stejně přemýšlím, jestli nedat i tu pátou hvězdičku, když jsem konečně viděl Sépiáka pět na Spongeboba chválu. ()
Galerie (101)
Photo © Netflix
![SpongeBob ve filmu: Houba na útěku - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/165/010/165010148_52bc9c.jpg)
Zajímavosti (28)
- Originalní scénař filmu byl o invazi vesmírných koček z planety Purra. (petr.koca)
- Příběh filmu byl pozměněn kvůli seriálu Kamp Koral: SpongeBob's Under Years (od r. 2021). (petr.koca)
Reklama