Obsahy(1)
Příběh čtyř mužů, kteří byli v době nacistické okupace zatčeni při náhodné razii v hotelu malého města a odvedeni do školní třídy. Ve strachu, že budou bez milosti postiženi, se snaží připravit na výslech. Strach působí i na jejich charaktery, a tak je nakonec inzultován člověk, který je z nich nejspravedlivější, ale nejměkčí... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (56)
Psychologické drama jako řemen, mýma očima to je film Rudolfa Hrušínského a Vlastimila Brodského, oni si to celé naložili na bedra a odtáhli prakticky sami, no a rozepisovat se o tom, že výborným způsobem, by bylo nošení dříví do lesa.. Scénář Jiřího Hubače se mi moc líbil, ten ponor do nitra strachu a v danou chvíli reálný strach o život a co to s lidmi udělá, mimořádně povedený a smutný zároveň.. ()
Tak nadčasové a univerzální, až z toho mrazí. Precizní studie lidských povah, kdy bojící se člověk je schopen snad všeho. Hrušínskému zlotřilci šli a ten jeho "gestapácký" Hanousek byl odporný, pokřivený charakter pak dokreslil v závěru. Otevřený konec je ponechán na divákovi, což je v pořádku. Je jasné, proč tenhle film jako řada jiných skončil v trezoru, páč soudruzi byli sice vesměs hloupí, ale zas až tak ne... ()
Jiří Hubač. To ani není možný, že cokoliv napsal, to byla záruka kvalitní podívané. A taky čtyřka herců Hrušínský, Brodský, Landovský a Husák. A je vystaráno! Peklo! Každý charakter, jednání, pohyby tělem, grimasy obličejů. Nikdo by to už teď nezahrál. A taky by to takhle nikdo obrazově nenasnímal. Juraj Šajmovič byl totiž originální inovátor a tak při sledování této komorní hry máte pocit, jako by jste byli v učebně školy, kde vše probíhá, se čtveřicí zatčených mužů zavřeni také. Jeho kamerové nájezdy a dokumentární styl zážitek totálně umocňuje. Podezření je vrcholná inscenace začínající normalizace a nejlepší dílo režiséra Jana Matějovského. ()
Za okupace jsou do školní třídy převezeni čtyři lidé. Nevědí proč ani na jak dlouho. Čekají, že budou vyslýcháni a tak se snaží připravit vzájemné alibi. Všichni čtyři bydleli v jednom hotelu a tak se znají od vidění. Něco se v hotelu stalo a oni mají být vyslýcháni a snad i potrestání. Charaktery se ve stresu kroutí a mění v jiné. To, co začalo jako teorie výslechu, končí jako obvinění. Po stresu se ti "hodní" lidé zase vrací do svých rolí. Padne velmi pravdivá poznámka: Lidé jsou hodní, jen když jsou k tomu nuceni ! ()
Fašismus za dveřmi, fašismus v NÁS. Doba a příležitost dělá...s lidmi to nejhorší, co může. Hrůzná doba i myšlení v kontrastu s dětskou nevinností měla mít o 180° jinou hudební dramaturgii. Jan Klusák dle mého pojal vše velmi jemně, v závěru až groteskně. Následkem toho se celá dramatická nevyzpytatelnost dalších minut i osudů poněkud vytratila. ()
Galerie (5)
Zajímavosti (2)
- Ač se snímek odehrává v protektorátu, byl záminkou proti scenáristovi Jiřímu Hubačovi a jeho protisocialistickým postojům, byl vyloučen z KSČ a jeho tvůrčí skupina v Československé televizi, které byl šéfem, byla rozprášena a jen stěží si udržel místo řadového dramaturga. (sator)
- Přestože inscenace zmizela na dlouhá léta do trezoru, podařilo se ji Jiřímu Hubačovi přepsat do podoby rozhlasové hry a v roce 1978 pod názvem „Situace“ byla odvysílána. (sator)
Reklama