Režie:
Edward DmytrykScénář:
Peter StoneKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Quincy JonesHrají:
Gregory Peck, Diane Baker, Walter Matthau, Kevin McCarthy, Jack Weston, Leif Erickson, Walter Abel, George Kennedy, Robert H. Harris, Anne Seymour (více)Obsahy(2)
Gregory Peck v hlavní roli mysteriózního thrilleru o muži, který záhadně ztratil paměť. Účetní David Stillwell (Gregory Peck) se ocitne na běžném firemním večírku, který se koná v prostředí nejvyššího patra newyorského mrakodrapu. Během večera ovšem dojde k výpadku elektrického proudu a David se vydává temnými poschodími směrem dolů k východu z mrakodrapu. Během svého sestupu potkává tajemnou ženu jménem Shela (Diane Bakerová). Ta ovšem náhle zmizí a David si postupně začíná uvědomovat, že trpí záhadnou ztrátou paměti. Nedokáže si vzpomenout na události posledních dvou let a marně se snaží zorientovat ve spletitých hádankách svého života. Brzy zjišťuje, že jsou mu v patách neznámí muži, kteří po něm cosi záhadného chtějí a nebojí se to dostat za každou cenu. David nemůže nikomu ze svého okolí věřit, proto se s nadějí obrací na soukromého detektiva Casella (Walter Matthau). Ten se domnívá, že Davidova amnézie může souviset se sebevraždou, k níž došlo v mrakodrapu téhož večera. Vedoucí představitel humanitární organizace a známý filantrop totiž za záhadných okolností vypadl z okna. Nebezpečí se stále stupňuje, začíná přibývat obětí a ukazuje se, že v pozadí veškerého dění patrně stojí tajemná osoba nazývaná „Major“. (Česká televize)
(více)Recenze (35)
První půlhodina vypadá velmi nadějně a pravděpodobně vás navnadí v očekávání temného konspiračního thrilleru, jenže s přibývajícími minutami, s tím, jak Edward Dmytryk odhaluje víc, než by bylo záhodno, a především jde směrem, který je příliš naivní, zjišťujete, že hvězdičky budete udělovat za přítomnost hvězdného Gregory Pecka a ze slušnosti. I když snímek vznikl v polovině 60. let, připadá mi, jako by byl nejméně o 15 let starší. Těžkopádnost a naivita padouchů je někdy až úsměvná. Není důvod dnes s Přeludem ztrácet čas a věnovat mu příliš velkou pozornost. Celkový dojem: 45 %. ()
Mám takový dojem, že první polovina filmu toho hodně naslibovala a druhá? Druhá toho moc nesplnila. Všechno se poskládalo dohromady poněkud naivně, zjednodušeně. Jsem ráda, že se film, v němž hrají dva moji oblíbení herci (Gregory Peck a Walter Matthau), jiným uživatelům líbil. Já jsem čekala víc a odcházím od obrazovky poněkud zklamaná. ()
Líbilo se mi to hodně. Mám rád filmy, které na úvod představí jakousi záhadu (zde v úvodu ještě ozvláštněnou výpadkem elektřiny v mrakodrapu), a hrdina si pak kousek po kousku skládá, co se vlastně děje, a přitom neví, komu může, a komu nemůže věřit. Vysvětlení mi přišlo také rozumné - nijak bombastické, ale zapadlo do děje, záhady uspokojivě vysvětlilo, věci se děly poměrně realisticky (na podobný žánr), ale hlavně mne to drželo od začátku do konce v napětí, jak to celé dopadne a co se tam v tom příběhu vlastně děje. Což se dá říct o málo filmech. A Gregory Peck hraje docela přesvědčivě, zvlášť když se snaží vzpomenout si. Nejlepší je ale asi scéna v tom pokoji, jak zhasne světlo, kdy se celý cuká a klepe, a náhle se zničehonic uklidní a vyjde v té tmě pokoje ven. A potěšil mne příjemně cynický detektiv v podání Waltera Matthau, když byli na place tihle dva (nebo se začátku i se Shelou), tak příjemně vtipkovali a dialogy byly pěkně vychytané. ()
Kličkování v paměti za tmy. Kdo vlastně jsi? Vzpomeň si. Kdo nebo co brání ti, být sám sebou. Tím, kým jsi. Vrať se ke včerejšímu dni. Tam se otazníky v tvé hlavě dočkají odpovědi... Zatímco horní cíp kapesníčku v klopě září běloskvoucí čistotou, tu spodní, neviditelnou část, plní, špiní barva zelená, vytlačuje ji pakl peněz. Ovšem Davidu Stilwellovi, klíčníkovi tajemných oken, kterého vedou nejisté směry jistého herectví Gregory Pecka, je třeba zvlášť vzdát hold za jiskrný /záb/lesk v mysli, ve vlasech, nez/a/tracený člověčí charakter. ()
Tak nakoniec z obdivu ku Gregorymu Peckovi hodnotenie zaokrúhlim smerom hore, i keď je to možno u mňa ešte pod 70%. Na Prelude sa mi páčilo, že až do konca nie je jasné, či vietor fúka skutočne odtiaľ, odkiaľ sa zdá, pričom prvú polhodinu som si myslel, že fúka odniekaľ úplne odinakiaľ. Alebo že ide o celovečernú verziu nejakej časti Twilight Zone, kde by ale aj tak Prelud kľudne zapadol. A ako tu viacerí spomínajú, Prelud je super materiál na analýzu svojej vo svojej dobe už zastaralej formy v kombinácii s prichádzajúcou konšpiračnou tématikou. Peck je opäť hypersympaťák, Matthau tiež a Diane Baker krásna femme fatalle, takže ak neočakávate revolúciu žánru, tak si film užijete. ()
Galerie (69)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (3)
- Gregory Peck bol s kvalitou filmu taký spokojný, že hneď po jeho uvedení dal scenáristovi Petrovi Stoneovi ako postprodukčný darček Rolls-Royce. (westerns)
- Do hlavnej úlohy bol zvažovaný aj Rock Hudson. (westerns)
Reklama