Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Provokativní a komický snímek podle námětu spisovatele Jerzy Kosinski vypráví příběh zahradníka Chance, který je po celý svůj život uzavřený v domě ve Washingtonu DC. a svět zná jen z televize. Když se náhle ocitne ve skutečném světě, zaplete se do úzkého kruhu protřelých vládních poradců, kteří touží po "moudrosti mudrců." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (372)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Rád se dívám“ Fascinující příběh o muži bez emocí, bezmoci ostatních z jeho „nezaškatulkovatelnosti“ a politické impotenci. „Je takový jiný… opravdovější“, podotýká jedna z postav k osobě titulního hrdiny, a „čistší“, chce se dodat. Celý svůj život dělil mezi zahradu a rádio, později televizi. Právě televize, přesněji neschopnost rozlišovat mezi děním v ní a realitou, zásadním způsobem naruší Chauceyho poklidnou existenci. Chaucey, neboli Chance – zahradník s velkým Z a zhmotnění šance, které se zatím nikdo nestačil ujmout a něco z ní vytřískat. Opravdu jenom člověk jeho typu dokáže navzdory všem vnějším tlakům zůstat sám sebou? Co to vlastně znamená zůstat sám sebou? A vyplatí se to? Peter Sellers přijal s touto rolí obrovskou výzvu, odhodil všechny masky a nestylizuje se do žádné pózy. Je tohle on? Věčně nepopsaný list papíru? Snad… takže zapomeňte na inspektora Clouseau, na pana Bakshiho, na doktora Divnolásku, nejsellerovatějšího Sellerse najdete zde, v roli muže, který o sobě dává vědět výhradně stroze pronášenými větami o obsahu, jenž udivuje nehranou upřímností. Především portrétem nádoby bez obsahu, teprve ve druhém plánu politickou satirou vyplývající z jejího střetu se světem zaneřáděným přetvářkou, je tento nostalgický snímek, nedokonalý v mnoha ohledech. Není jeho poselství až příliš obecné, univerzální? Každý si v něm něco najde, kus sebe sama, a každý jej bude mít rád, nemožno jinak. Kalkul? Vyčítat filmu nulový vývoj titulní postavy, základ každého dramatu, z principu nelze, některé přízemnější vtipy (milostná scéna postavená na hlavu) ano. K vyřešení mého bazírování na pomezí čtyř a pěti hvězdiček malou měrou přispěla herecká účast Shirley MacLaine a měrou nepoměrně větší (nic osobního, paní Kubeliková) úplně poslední scéna. Tak jednoduchá, tak jasná, tak upřímná… jako Chauncey sám. Po delší době opět film, díky němuž jsem rád, že jsem.___ Dodatek (duben 2018): Adaptaci knihy o muži bez vlastností lze sledovat jako cyničtější, dobové společenské atmosféře uzpůsobenou variaci caprovských komedií o obyčejných lidech, kteří přicházejí do velkého města (a světa velké politiky) a díky pevným morálním zásadám dokážou napravit chyby systému. Příhoda, člověk televizní, nic napravovat nechce. Není aktivním hrdinou. Nečiní zázraky. Jen reaguje na své okolí, jehož je zároveň zrcadlem. Upřímnost a jasnost jeho vyjadřování vzbuzuje důvěru. Každé jeho slovo, jakkoli málo sděluje, je bráno s naprostou vážností. Nikdo si jej nechce znepřátelit, neboť jej považují za mnohem významnějšího a mocnějšího. Ostatní postavy (až na pár výjimek) nejednají v souladu s tím, kdo Příhoda doopravdy je, ale podle své vlastní představy, kterou si o něm vytvořili. Skutečnost, že prezident, Rand, jeho manželka a většina americké veřejnosti přijímá Příhodovo vyprávění o kořenech a změnách ročních období jako alegorii ekonomického plánování, satirizuje přesvědčení, podle kterého jsou bohatí a známí lidé zároveň lidmi moudrými (pro důkaz, že tomu tak být nemusí, se stačí podívat, kdo dneska sedí v Bílém domě). Příhoda v životě ničeho nedosáhnul, pouze byl ve správnou chvíli na správném místě a seznámil se díky tomu s mocnými. V roce 1970, kdy vyšla kniha, ještě mohla být jeho spřízněnost s přírodou a neschopnost porozumět přetechnizované společnosti vnímána jako oslava ideálů květinových dětí, hlásajících právě návrat k jednoduchosti, přírodě a lidské přirozenosti. O devět let později však nahradil víru v ideály pocit zklamání a pesimismu ohledně směřování americké společnosti. Byl jsem při tom kromě nadčasové politické a společenské satiry nabízí vrcholný herecký výkon Petera Sellerse, který celou svou kariéru založil na úplném popření vlastní individuality. Příhoda byl jeho vysněnou rolí a hlavně jeho zásluhou mohl film vzniknout. 90% Zajímavé komentáře: Oskar, Radek99 () (méně) (více)

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Prvních deset minut jsem si říkal „Do prdele, to bude asi těžká nuda!“, jenže vzápětí už jsem Sellersovu zahradníkovi fandil až mi červenaly uši. Vždycky jsem měl rád tyhle situace, kdy obyčejný člověk absolutně mimo mísu říká a dělá něco, z čeho si ti zasvecení sedají na prdel. Speciálně, když je to takovej jeliman, kterej stojí na hlavě a kouká na telku, zatímco se vedle něj ukájí Shirley. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Tak toto bola paráda. Nezvyknem na úvod chváliť herecké výkony, ale to, čo predviedol Sellers je neopakovateľné. Jeho všetky panterovské role dokopy sú nič, proti tomuto. Scenár bol už od začiatku načrtnutý znamenite a vlastne s jednou myšlienkou v pomerne nezmenenom tvare sa udržiava počas vyše dvoch hodím v malebne pestrom tempe. Satira na spoločnosť v tomto prevedení je platná stále. Neviem či účinne, ale zato bez pochýb trefne. Veď vedzte, že stojí za to pozrieť si príbeh o obyčajnom záhradníkovi, ktorý nevie čítať, ani písať a pritom spôsobí Prezidentovi USA potenciu. 100%. ()

anais 

všechny recenze uživatele

(SPOILER) Z počátku podobný motiv jako u Forresta Gumpa směřuje trochu jinam. Zatímco Gump působí v reálném světě jako mimoň, který díky svému nedostatku budí v lidech buď nenávist, soucit, nebo pochopení vlastní situace, Sellersův Chance proplouvá světem nepoznán. Ve světě, který je už tak komplikovaný, že ho jeho samotní aktéři nechápou, jsou zahradnické proslovy hlavního hrdiny tím nejsrozumitelnějším, čeho se jim může dostat. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Uf, ako tento nesmierne zaujímavý film hodnotiť stručne a jasne? Ťažko, preťažko...Hal Ashby mal čuch na originálne a nekonvenčné, ľahko provokatívne námety, každopádne Harold and Maude stále pre mňa ostáva neprekonaný! Being There má fantastický námet a famózneho Sellersa (nikdy ma nenapadlo, že to niekedy o tomto hereckom exhibicionistovi napíšem). Už dlho sa mi nestalo, že by som počas filmu pravidelne zažíval stavy absolútneho nastavenia, angažovanosti, inteligentného humoru, perfektných myšlienok, scény o ktorej si hovorím, že je geniálna ... a o chvíľu bol "nútený" pozerať naivné, simplexné a triviálne scény, ktoré síce chceli mať výpovednú hodnotu, ale výsledok bol rozpačitý. Ach jaj! Celkovo je Being There dobrým a hodnotným filmom, v ktorom však bohužiaľ myšlienka niekoľkonásobne predbehla formu...Je to nedotiahnutým scenárom, réžiou,...? Každopádne obrovská škoda, mohlo to mať oveľa väčšiu silu!!! Skôr 3,5*/5, aj za nezabudnuteľnú poslednú scénu... ()

Galerie (95)

Zajímavosti (13)

  • Téměř devět let trvalo Peteru Sellersovi (Chance), než se mu podařilo nějaké studio přesvědčit k natáčení – hlavně proto, že v 70. letech byla jeho kariéra na dně. Až po úspěšném vzkříšení Růžového pantera se do projektu pustilo studio Lorimar Pictures. (džanik)

Reklama

Reklama