VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (582)
Nemůžu si pomoct, ale přes veškerou propagovanou snahu o kritiku moderní společnosti, závislé na FB, Twitteru, chytrých telefonech a dalších udělátkách, mi to celé přišlo povchní, a co víc, často i politicky korektní - jako by se tvůrci báli skutečně zatnout sekeru do živého. Vylezl z toho polovičatý kýč, kde některé myšlenky jsou zajímavé a nosné (ačkoliv jen odrážejí a vykrádají spekulativní články z technologických časopisů - viz využití FB i po smrti dotyčného), ale většina jich je jen nadhozených, nedotažených a podivně pokroucených, kde se současný vývoj a jistá forma realita nerespektuje. Být ty povídky jen trochu na hraně reality a možného budoucího, kdy by se ta hranice stírala, byla nejasná, a o to víc matoucí a zneklidňující, pak by ten seriál měl svou výpovědní hodnotu. Takto ne, takto v podstatě popírá sám sebe využitím toho, co sám kritizuje. ()
Aby som sa u nejakého seriálu psychicky pripravoval pred každou epizódou, to sa mi veru moc často nestáva. U Black Mirror však nie je iná možnosť. Táto satirická séria na dnešnú modernú spoločnosť veľmi chytro, kuriózne a často dosť desivo zachytáva, kam vôbec to naše ľudstvo 21.storočia so svojou modernizáciou môže zájsť. Snáď každý diel je svojou bizarnou zápletkou a jej priebehom nesmierne zaujímavý, avšak nemožno opomenúť ten fakt, že je to takmer zakaždým dosť depresívne, temné a znepokojujúce. Silne nedoporučujem si púšťať viac než 2-3 epizódy za sebou, človek potom môže padnúť do menšej depky. Takéto kúzlo, ktoré má Black Mirror, sa naozaj len tak nevidí - po konci každej epizódy sa vám uľaví, ale zároveň chcete vidieť viac. ()
První epizoda mi byla puštěna s tím, že je to "film, kde se šukají prasata", což mě naladilo do naprosto špatného režimu vnímání. Až zpětně jsem pak zjistila, jak to vlastně bylo skvělé. Druhý díl vypadá dobře, ale straší věcmi, kterých se zas tolik nebojím. Zato ve třetím jsem se viděla i se svým zrnem. ()
1. séria. Aj to, čo začína ako totálna absurdita, je napokon hlboká sonda do našej (vo veľkej miere britskej) spoločnosti. Pri SF epizódach sa dá lepšie hrať s prostredím a vizuálom, ale stále je pointa skrytá v ľudskej psychike. Trojica filmov, ktorá ma donútila premýšľať dosť dlho aj po dopozeraní... ()
Po prvých dvoch dieloch dávam zatiaľ štyri. Mimoriadne zaujímavý projekt, ktorý si zobral za úlohu skutočne veľké sústo a darí sa mu spracovať ho vcelku obstojne. Alegorické poňatie je miestami vyhrotené síce až do extrémov, ale nazdávam sa, že tým chcú tvorcovia vysvetliť pointu aj menej chápavému obecenstvu, pretože niektoré scény vyznievajú príliš doslovne a vyhroteno, až je zaťažko uveriť, že by sa v danej chvíli jedinec daným štýlom zachoval, čo je aj trocha na škodu. Nedá sa ale určite uprieť, že Black Mirror je naozaj úprimný v tom čo predstavuje - odvrátenú stranu reality a v rámci nej ľudskú zlobu, ješitnosť, pretvárku, malichernosť (doplnte si všetko nepekné čo vás napadne) a nepriaznivé následky moderných technológií. Nejedná sa ale o ľahký seriál, je zaťažujúci jak na mozgové závity, z dôvodu konceptu, ktorý vyžaduje zamyslieť sa po každej jednej časti nad tým, čo nám chcel básnik vlastne povedať, no taktiež je náročný aj po stránke emotívnej, pretože vyvoláva v divákovi pocity, ktoré nepatria do kategórie radostných. A vzhľadom na to, že je každý diel odlišný od nového, čiže na seba nenaväzujú, rozhodol som sa ich hodnotiť jednotlivo a nie po sériách, ako to robievam pri iných seriáloch. P.S. posledná epizóda prvej sezóny vylepšila hodnotenie na piatu hviezdu. S01E01 (80%), S01E02 (90%), S01E03 (90%), S02E01 (85%) ()
Galerie (257)
Zajímavosti (180)
- Charlie Brooker v rozhovore uviedol, že pri rozhodovaní, s akým zvieraťom Callow (Rory Kinnear) bude mať sex, bola celá škála možností, ktorá nakoniec neprešla. Najprv sa uvažovalo len o bloku syra. Do úvahy prichádzala aj kačica, kura (boli odmietnuté, pretože pre ich malú veľkosť by situácia bola príliš absurdná), kôň alebo somár (boli odmietnutí, pretože sa považovalo za ťažké s nimi natáčať). Nakoniec bolo vybrané prasa, pretože sa považovalo za niečo, čo je „na hranici medzi komickým a strašným“. (Arsenal83)
- Herečka Bryce Dallas Howard (Lacie Pound) musela kvůli své roli přibrat 11 kilo. Epizoda se začala natáčet ve stejném roce, kdy byl uveden Jurský svět (2015), kde hrála hlavní roli, kvůli níž se musela udržovat v kondici. Když ji poté režisér epizody Joe Wright požádal, aby se pokusila přibrat na váze, odpověděla: „Consider it done“ („Jako by se stalo“). (imanicornyt)
- Hra, kterou dostane Danny (Anthony Mackie) jako dárek, je vyráběna společností TCKR. Jedná se o stejnou společnost, která stála za lékařským objevem umožňujícím cítit pacientovu bolest v epizodě Černé muzeum (2017). Stejná firma také vymyslela systém pro komatózní pacienty, který se používá v epizodě San Junipero (2016), kde se zkratka propašovala i do názvu baru Tucker's (bez samohlásek TCKR), ve kterém se dvě hlavní postavy pohybovaly. Firma se objevila také v epizodě Zkušební verze (2016), kde je zmíněna na obalu časopisu. (hansel97)
Reklama