VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (582)
Britský seriál s poměrně zajímavým námětem. Trochu mi to připomíná krajní meze. Každý díl je o něčem jiném a má trochu jiný žánr. Všechno se to odehrává ve stejném světe, akorát v jiné době. Objevují se tu jak britští, tak později i američtí herci. Seriál má poměrně málo dílů a od 3. série ho vlastní Netflix. Kvalita jednotlivých dílů je dost rozdílná. Některé jsou výtečné, jiné slabší. Každý přichází s určitou filozofickou otázkou, kam až nás může dovést naše technologie. Většina ale končí špatně. Herecké obsazení většiny dílů je vskutku výtečné. Teď zas jen čekat na další sérii. "Volte Walda!" ()
5. hviezdu pridávam za vizionárstvo a autenticitu sci-fi žánru (čo je v podstate paradox), nakoľko je tento miniseriál takmer dokonalou ukážkou toho, ako by to mohlo v blízkej budúcnosti fungovať. A k čomu sa celkom jednoducho môže súčasná spoločnosť dopracovať. Sedem častí - sedem originálnych nápadov. Dúfam, že v tom budú tvorcovia pokračovať a udržia si tento štandard. ()
Občas možná chtělo mít někoho do party, kdo by svým pohledem pohlídal stopáž a dohlédl na rozpracování zajímavého námětu. Celkově ale velká spokojenost. Chápání reality se posouvá, máme informace hned, jak si usmyslíme. Každá z černohumorných sérií nabídla několik zajímavých dílů a pokaždé lehce píchla do vymožeností našeho moderního světa. Když z každé série vyberu jednu, tak nejprve CELÁ TVÁ MINULOST: Úderné, smutné. Paměťový implantát, který umí přehrát veškeré vzpomínky, nadělá v jednom manželství pořádnou paseku. Přesvědčí se o tom nervózní mladý právník a jeho lži „skrývající“ manželka. Ze druhé série pak WHITE CHRISTMAS: Poněkud roztáhlý příběh s několika emocionálními vrcholy a rafinovanými zvraty. A hlavně tři náměty, které měly dostat samostatnou epizodu. Přesto to do sebe hezky zapadne. Ze třetí série je toho víc, nicméně PÁD STŘEMHLAV: Útok na růžovou, útok na sluníčkové úsměvy. Bryce Dallas Howard najde kvalitní publikum na svatbě. Obzvlášť, když družičkovskou řeč přednese právě ona. Jenže to úplně nedopadne. Ze čtvrté potěší mimo jiné DJ NA ODSTŘEL: Kolik jim systém vyměřil? Kdy se ohlásí doba zániku? Budou to tři roky nebo jen pár hodin? Času dostali pramálo, ale oba cítili, že to tam prostě je. Pouto, které chtě nechtě omezují okolní zákony. Pátá série STRIKING VIPERS: Anthony Mackie má doma Nicole Beharie, což je samo o sobě výhra. Má slušnou práci a evidentně mu toho moc nechybí. Ovšem vyzkoušet se musí vše, a zatímco face to face se s letitým kamarádem příliš nevídá, po síti jim to jde náramně. Obzvlášť když se na trhu objevila jedna intenzivní novinka. A konečně ze šesté série LOCH HENRY: Sledujeme mladý pár, který navštíví jeho rodné skotské městečko s cílem natočit v něm studentský dokument. Nakonec ale změní námět, což bude fatální chyba. Holt najít staré rodinné videokazety může přinést děsivé tajemství... Nepředvídatelné, slušně zahrané a s fajn atmosférou zapadlého britského zapadákova. ()
Black Mirror je bezesporu sociálně důležitý a trestuhodně ojedinělý sociálně-osvětový počin a bylo by fajn, kdyby každý člověk musel všechny díly vidět a diskutovat v rámci společenské výchovy dřív, než ho pustí k maturitě. Jen škoda, že jako umělecké dílo je zbytečně kvalitativně rozkolísaný, že nápady nejsou vždycky vytěžené na maximum s adekvátní průraznou silou a tříštivým potenciálem těch nejlepších dílů a samozřejmě také, že jich není rok co rok víc, aby postupně pokryly všechny neuralgické body soudobého lidstva, protože by jinak mohl mít fantastický ozdravný účinek – vracet milionům diváků prožitek či aspoň povědomí původní citlivosti a emočních reakcí právě tam, kde je každodenní realita chce mít otupělé, navyklé a netečné. *** Všechny náměty, představené technologické vynálezy a vize blízké budoucnosti vystavěné na jejich společenském využití/zneužití, jsou bezesporu dobře zvolené (často nejsou originální, naopak: těží z plejády těch nejodvážnějších a nejnebezpečnějších vizí, které se objevily ve světové scifi a anti-utopické literatuře a obstály jako platné komentáře současného světa a jeho nelaskavého vývoje, a jako takové ještě ani zdaleka nejsou vyčerpány – co naplat, prognostická scifi literatura pořád ještě běží mílovými kroky před filmem), ale hodně ztratí na efektu, když jsou ilustrovány na příliš banálním, schematickém příběhu. *** U těch několika dílů, kde se téma potká se správně navrženým a dostatečně komplexním příběhem a s důsledným zpracováním, jež člověka vtáhne a nenechá ho se odpojit, to funguje parádně – na představené vize, na možnosti využití či zneužití konkrétních technologií a případné následky a s nimi spojené prožitky člověk už jen tak nezapomene. Kdežto jiné vize, byť stejně nebezpečné a silné (některé nápady jsou v literatuře dávno prozkoumány a rozehrány mnohem komplexněji a působivěji), bohužel tolik nevyniknou. *** *** Top klenoty (ale je potřeba to vidět celé, žádný díl nejde pod tři hvězdy, většina je na čtyři a zásadní síla je v naléhavé působivosti celého provokativního komplexu): Patnáct milionů meritů (S01E02), Lovná zvěř (S02E02), DJ na odstřel (S04E04). *~ ()
Značne nevyrovnaná séria filmových poviedok, kde sa v hodnotení jednotlivých sérií i dielov míňam so všeobecnou kritikou. Ako tie významne horšie mi prídu všeobecne adorované prvé 2 série. Dôvodom je najmä tá až smrteľná vážnosť, s ktorou sú nakrútené, pričom zo všetkého najviac mi to pripomínalo sci-fi z 50tych rokov, ktoré sa dnes pozerajú okrem iného aj kvôli ich komickej serióznosti. Pritom o Black Mirror sa hovorí ako o satire, ale minimum častí má čo i len náznak humoru. Najlepšie časti (bez poradia): Playtest; Shut Up and Dance; San Junipero; Bandersnatch; Rachel, Jack and Ashley Too. ()
Galerie (257)
Zajímavosti (179)
- Tento díl dvakrát odkazuje na první epizodu seriálu Národní hymna (2011). Když Lacie (Bryce Dallas Howard) projíždí svá sociální média, objeví se mezi nimi příspěvek od Michaela Callowa (Rory Kinnear), premiéra ze zmíněné epizody. Ve svém příspěvku píše: „Zase mě vyhodili ze ZOO. :(“, což je odkaz na akt, který musel spáchat na praseti. Dále se pak Lacie setkává s fanoušky fiktivního seriálu „Sea of Tranquility“ od HBO, kteří jedou na fanouškovskou událost. Na tomto seriálu pracoval specialista přes vizuální efekty, kterého si Michael Callow ve zmíněné epizodě najal. (hansel97)
- Štýl rozprávania Jesse Plemonsa v role kapitána Dalyho je úplne iný, akým rozpráva v bežnom živote, a má byť odkazom na Williama Shatnera a jeho kapitána Kirka v seriáli Star Trek (od r. 1966). (Arsenal83)
- Píseň "Anyone Who Knows What Love Is (Will Understand)" zazní v každé sérii. V 1. sérii v epizodě Patnáct milionů meritů (2011), ve 2. sérii v epizodě Bílé Vánoce (2014), ve 3. sérii v epizodě Muži pod palbou (2016), ve 4. sérii v epizodě Krokodýl (2017), v 5. sérii v epizodě Rachel, Jack a Ashley Too (2019) a v 6. sérii v epizodě Joan je hrozná (2023). (mrborn2lose)
Reklama