Režie:
George ClooneyKamera:
Robert ElswitHrají:
David Strathairn, Robert John Burke, Patricia Clarkson, George Clooney, Jeff Daniels, Tate Donovan, Robert Downey Jr., Frank Langella, Tom McCarthy (více)Obsahy(1)
Černobílý film George Clooneyho je rekonstrukcí sporu komentátora zpravodajství stanice CBS Edwarda Murrowa se senátorem Josephem McCarthym. Jejich konfrontace se odehrávaly přímo v živém vysílání. McCarthy stál v 50. letech v čele senátního výboru, který vyšetřoval občany podezřelé ze spolupráce s komunisty. Práce výboru se ve skutečnosti rovnala honu na čarodějnice. Kampaň senátora McCarthyho v nejmrazivějších letech studené války lze přirovnat k politickým procesům ve východním bloku ve stejné době, i když postihy v případě USA nebyly naštěstí tak tvrdé. Nespravedlivé obvinění přesto zničilo řadě lidí život nebo kariéru. Právě televizní zpravodajství o těchto kauzách pomohlo pronásledování zastavit. Film dosud získal 5 ocenění na MFF v Benátkách 2005, dále cenu pro nejlepší mimoevropský film v při udílení Evropských filmových cen 2005 a má také 3 nominace na Zlatý Glóbus v hlavních kategoriích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (325)
O někdejším americkém "Mccarthismu" a "Výboru pro neamerickou činnost" jsem sice něco málo věděla už předtím, ale netušila jsem, jakou úlohu sehrál v konfrontaci se senátorem McCarthym televizní hlasatel Edward Murrow. Ano, přesně takto by měla fungovat média - jako protiváha k politické moci, která se stále pídí po pravdě a nebojí se pravdu lidem ukázat. Je smutné vidět, že to tak mnohdy není... Každopádně tento film mě velmi překvapil svou kvalitou zpracování tématiky. V rámci černobílého obrazu navíc skvěle fungovalo propojení se skutečnými dobovými záznamy, působilo to tak velmi celistvě a autenticky. A samotná postava Edwarda Murrowa mě zaujala svou schopností jít přímo k jádru věci a vypíchnout to, co je podstatné. Mám totiž často dojem, že lidé mají obecně tendenci ztratit se v nějakém problému a přestat vnímat, co je a není důležité. Takhle vzniká fanatismus a extrémní zaslepené chování, které je ve výsledku škodlivé. Momentálně narážím například na aktuální problematiku vypořádání se s rasismem (obzvlášť opět v Americe) - prvotní záměry můžou být sice dobré, ale až moc snadno se antirasistické tendence zvrtnou v něco, co má paradoxně velmi daleko do skutečného přijetí odlišné rasy. Někdy je smutné to pozorovat.... Proto tvrdím, že lidé jako Edward Murrow můžou být určitou inspirací v tom, že je třeba vidět věci s nadhledem (z vyšší perspektivy) a rozumem. Murrowovi se rozhodně dařilo uvádět věci na pravou míru a poukazovat na to, co je skutečným problémem. Chtělo by to víc takových lidí, kteří by dokázali vést masy k čistému a jasnému uvažování. Je dobře, že právě o něm vznikl tento film (tleskám Georgovi Clooneymu). ~(4,3★)~ ()
Film o tom, jak nebylo v 50. letech lehké dělat v televizi nebo v jiném médiu. A po tomhle filmu bych tam doopravdy dělat nechtěl. Clooney tu dobře popsal tu atmosféru, kdy se každý zaměstanec bál o své místo, protože nařčení z komunismu mohlo přijít po každém vysílání. A funguje to výborně. Celý film si jede takovým pomalým tempem a někdy až dokumentárním stylem zachycuje tehdejší situaci. To celé ještě doplňuje výborná dobová hudba a kamera. A herci jsou také do jednoho bezchybní, Strathairnem počínaje a Rayem Wisem konče. Výborný, místy až mrazivý film, který potvrzuje že Clooney má talent nejen herecký, ale také režijní. ()
EDIT: Film jsem videla uz potreti a s kazdym zhlidnutim u me jeho hodnoceni stoupa (a tak to mame radi). Cernobilost momentalne ocenuju jako naprosto top - film pusobi jeste vice dokumentarne a skutecne zaznamy maji vetsi silu. Stejne tak zakomponovani opravdovych rozhovoru, misto aby hledali herce, ktery by McCarthyho kvalitne zahral (to by zvladnul asi jenom Gottwald). Po x letech si navic vsimam ruznych detailu, ktere se daji docenit az po hlubsim studiu historie a teorie medii - ale tady ukazuji na vyborne reserse pri psani scenare (napr. vubec rict, ze nikdo nevidel obsah zminene obalky, a je tedy nejiste, co je uvnitr, bylo tehdy v americkych "za kazdou cenu neutralnich" mediich skandal...nebo ze McCarthyho pad de facto zpusobilo navazeni do armady, kterou do te doby nechal byt). Puvodni koment: Priznavam se, ze patrim mezi ty mladsi divaky a taky k tomu, ze jsem o pripadu kolem McCarthyho vedela opravdu jen zakladni informace. A pritom se mi tenhle Clooneyho film vcelku hodne libil. Fakta nebyla na obtiz, rychle jsem se seznamila s jednotlivymi reportery a tak nejak se mezi ne zapojila. Vadily mi ovsem dve veci: Cernobile zpracovani. Nemuzu si pomoct, ale pusobilo na me prilis prvoplanove a uz vubec ne prirozene, nijak ve mne nenavodilo atmosferu padesatych let (zato pisnicky ano). Druhym mym problemem je, ze nejsilnejsi a nejuzasnejsi momenty filmu byly ty skutecne zabery pana McCarthyho, pripadne jeho obeti. V takovou chvili ale uz nejde o Clooneyho film, nybrz o skutecne dokumentarni spoty, ktere me proste dostaly svoji nemoznosti a krutosti. Mno...ale abych nebyla jenom negativni... R. Downey Jr. byl uzasny :) ()
Film je náročný, možno som urobil chybu keď som ho pozeral v neskorých hodinách. Každopádne ma vtiahol naplno do 50.tych rokov, možno aj svojím čiernobielym nádychom a nemal som ani raz pocit, že sa natáča v kulisách v roku 2005. Chýbalo mi dosť že sa celý film odohrával len v interiéri ale to sa dalo aj čakať. Výborné výkony hlavne od Davida Strathairna a Patricie Clarkson. ()
Jedinečná záležitost, která věří v zachycení atmosféry, pocitu ohrožení a zrnité záznamy na McCarthyho kázajícího dle Kladiva na čarodějnice. Asi bych se neodvážil tenhle film někomu doporučovat a jsem si jistý, že Oscara za nej film nevyhraje, ale Clooney dokazuje, jak chytrou osobnost v něm Amerika získala. Cítil jsem se sice jako šmírák, pro kterého vilu Vyvolených nahrazuje budova CBS, ale i tak (a bez velkých dramatických zákrut) jsem si v kině těch devadesát minut nadmíru užil. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (17)
- Celý filmový plac se vešel do jednoho patra. Kvůli tomu například výtah musel být umístěný na otočné ploše. V bezstřihovém záběru, kdy postavy jedou výtahem z jednoho patra do druhého, se kulisa otočila o 180° a tím se docílilo přechodu do nové lokace. (Othello)
- Ve filmu se objeví množství autentických archívních televizních záběrů. Při testovacích projekcích si diváci navzdory tomu mysleli, že herec ztvárňující senátora McCarthyho je příliš afektovaný. (imro)
- Tradiční rozloučení Edwarda R. Murrowa (ve filmu David Strathaim) "Good night and good luck" ("Dobrou noc a hodně štěstí") si tento reportér přenesl z Velké Británie, kdy dělal hlasatele rozhlasu během bombardování Londýna. (Othello)
Reklama