Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dnes jsou televizní soutěžní pořady přísně regulovány, ale vždy tomu tak nebylo. Film vypráví příběh o diskriminaci, úplatkářství a spiknutí v zákulisí nejpopulárnější vědomostní soutěže roku 1958... Oscarový režisér Robert Redford přichází s jedním z nejprovokativnějších a nejuznávanějších filmů všech dob. Ralph Fiennes a John Turturro hrají účastníky nejpopulárnější vědomostní soutěže, kteří bojují o obrovské sumy peněz a okamžitou slávu. Když se však objeví obvinění, že je pořad zmanipulovaný a soutěžící dostávají odpovědi na otázky předem, jde o mnohem víc než jen o hru. Hráči, producenti i samotná televizní společnost se náhle ocitají ve víru stupňujícího se skandálu. Navýsost zábavný film Otázky a odpovědi, založený na skutečných událostech, které šokovaly národ, byl filmovou akademií nominován na nejlepší snímek roku 1994. (Cinemax)

(více)

Recenze (102)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hutné a přece pozvolně koncipované konverzační drama dobře ukazuje, jakým je Robert Redford důkladným režisérem. Pomalé tempo a vhodně zvolená stopáž mu slouží k skutečně brilantnímu vykreslení charakterů a motivací jednotlivých postav. Jeho retro film má v sobě dokonce coby přidanou hodnotu zakonzervovaného něco z ducha dané doby, což je u podobně laděných snímků zřejmě nejobtížnější věc. Redford klade důraz především na morální rozměr celého příběhu, zkoumání etiky zúčastněných osob, především ale etiky lidí stojících za NBC, přeneseně tedy stojí na paškále fenomén televize a míry manipulace s divákem. Ke zvýšení emotivního účinku navíc přibývá ještě podprahové manipulování s generováním tzv. amerického snu, což je velmi silný demýtizační prvek a zapadá do fáze odstartované Tichou dohodou Elii Kazana. Celý koncept je okázale symbolický - příběh se odehrává v 50. letech minulého století, tedy v době nástupu televize, kdy byla logicky televize coby nové médium brána apriori jako seriozní zdroj informací a zábavy, mechanismy reklamy nebyly ještě příliš regulovány, neboť nebyly považovány za primárně nebezpečné, a nové médium se teprve etablovalo ve společnosti. A právě na zřejmě první velké cause odkrývající manipulaci s divákem je vidět celý obludný koncept manipulování krystalicky nejčistěji, bez zbytečných nánosů dalších a dalších podstatu zakrývajících kontextů... ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Překvapilo mě, že už v samotných začátcích televizního vysílání docházelo kvůli zvýšení sledovanosti k tak obludné manipulaci s účinkujícími a diváky. Jedna neférová vědomostní soutěž tak rozehrála drama, které mělo značný dopad na životy účastníků kvízu, i když asi poněkud jiný, než původně očekávali. Režisér Robert Redford se chopil této látky po nějakých čtyřiceti letech poté, co aféra vyšuměla a obsadil film výbornými herci, kteří dokázali utáhnout i tu poněkud zbytečně přemrštěnou stopáž. Viděno v rámci Challenge Tour 2015:30 dní se světovou kinematografií ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ponechať tak tempo a zvraty prvej polovice a šlo by o skvelý film. Druhá polovica sa však premieňa na právnickú povedačku, hoci zmysluplnou, no automaticky chýba gradácia. Fiennes sa mi vo svojej úlohe veľmi páčil, bezzubý Žid mi vadil, podľa mňa to až prehrával. V každom prípade uznávam myšlienku diela. Média a ich skazenosť, manipulácia s verejnou mienkou a súťažami, klamstvá priamo na ich obrazovkách, toho sme svedkami stále. Celkovo aj s ohľadom na záver hodnotím priemerne. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Člověk tak nějak vždy trošku tušil že v televizních soutěžích nemusí být vždy vše naprosto košér a nějaký ten dopředu připravený scénář u nich vskutku "hrozí". Pod pokličku jedné takové soutěže nás nechává nahlédnout Robert Redford. Velká škoda slabšího obsazení hlavních rolí. Nějaký vyložený tahoun zde chybí. Je zajímavé jak těžké svědomí dříve lidé mívali a raději se dobrovolně přiznali. V menší roli je nepřehlédnutelný Martin Scorsese. Zajímavý poutavý filmík, u něhož je hodnocení 78% přepálené. Maximálně 70% si ovšem zaslouží. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Karel Čapek v jedné povídce nechal svého hrdinu vystavit štvavé kampani tisku. Absurdním obviněním věřila i jeho bytná, která byla svědkem jeho bezúhonného života. Zoufale se na ni obracel: "Vy přece musíte nejlépe vědět, že je to nesmysl." - "Když to psali v novinách, tak to přece musí být pravda," zněla rezolutní odpověď. Snímek představuje moralistní drama o síle médií a riziku vyplývajícím z fungování velkých mediálních korporací. Televize od dob rekonstruovaného skandálu svoji dominanci ztratily, základní otázka ale zůstala - nakolik můžeme médiím věřit a nekriticky je přijímat? Soudní ví, že je třeba ověřovat a zkoumat vše z více zdrojů, naivním nejspíš ani tenhle film nepomůže. Otázky a odpovědi jsou solidně napsané a natočené drama, které představuje výrazný žánrový nadprůměr. Je zajímavé ještě v jednom ohledu. Mimoděk ukazuje příslušníky jedné elitní skupiny, jak drží spolu. Absolvent prestižní a drahé univerzity jiného absolventa a člena téže společenské vrstvy potopit nechce. To se i ta spravedlnost začne různě obcházet a naklánět. Celkový dojem: 85 %. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (9)

  • Snímek vyhrál cenu za nejlepší film u New York Critic Circle. V kategorii nejlepší scénář skončil Paul Attanasio na druhé příčce, stejně jako Paul Scofield jako nejlepší herec ve vedlejší roli. (Terva)
  • Snímek byl natočen podle memoáru Richarda Goodwina "Remembering Amerika", který se zakládá na kvízovém skandálu z roku 1950 okolo hlavního soutěžícího Charlese Van Dorena. (Terva)
  • Žádná část podvodu nebyla v rozporu se zákonem a nikdo nešel do vězení. Jednotlivci byli stíháni za obstrukci spravedlnosti a křivou přísahu. To vedlo k masivním změnám v zákonech týkajících se soutěží. Většina kvízových show byla zrušena a tento žánr málem vyhynul. V 70. letech kvízy spíše nahradily hádanky a slovní hry. (Delock)

Reklama

Reklama