Režie:
George ClooneyKamera:
Robert ElswitHrají:
David Strathairn, Robert John Burke, Patricia Clarkson, George Clooney, Jeff Daniels, Tate Donovan, Robert Downey Jr., Frank Langella, Tom McCarthy (více)Obsahy(1)
Černobílý film George Clooneyho je rekonstrukcí sporu komentátora zpravodajství stanice CBS Edwarda Murrowa se senátorem Josephem McCarthym. Jejich konfrontace se odehrávaly přímo v živém vysílání. McCarthy stál v 50. letech v čele senátního výboru, který vyšetřoval občany podezřelé ze spolupráce s komunisty. Práce výboru se ve skutečnosti rovnala honu na čarodějnice. Kampaň senátora McCarthyho v nejmrazivějších letech studené války lze přirovnat k politickým procesům ve východním bloku ve stejné době, i když postihy v případě USA nebyly naštěstí tak tvrdé. Nespravedlivé obvinění přesto zničilo řadě lidí život nebo kariéru. Právě televizní zpravodajství o těchto kauzách pomohlo pronásledování zastavit. Film dosud získal 5 ocenění na MFF v Benátkách 2005, dále cenu pro nejlepší mimoevropský film v při udílení Evropských filmových cen 2005 a má také 3 nominace na Zlatý Glóbus v hlavních kategoriích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (325)
Zážitek z filmu je přímo úměrný divákově zájmu (či nezájmu) o skutečnost, že v první polovině 50.let skupina reportérů ze CBS systematicky šlapala na kuří oko senátorovi z Winsconsinu Josephu McCarthyovi, jehož tažení proti "rudému moru" se nechvalně zapsalo do historie pohrdáním lidské důstojnosti a lidskými právy, zaručovanými ústavou (např. Charles Chaplin by mohl vyprávět). Nemožnost adekvátně se hájit proti křivému nařčení z kolaborace s komunisty a z toho pramenící profesní problémy, jako byla ztráta zaměstnání, či dokonce v krajních případech i žalář, na to vše poukazovala CBS v čele s novinářskou legendou Edwardem Murrowem. Divák, neznalý jména McCarthy se z kraje asi nebude chytat, nejenom díky prvním dvaceti minutám, plných překrývaných dialogů a záplavě jmen, ale i díky tomu, že Clooney neukazuje problém mccarthismu v celé jeho šíři (historické souvislosti zde stručně načrtne jenom krátky osvětlující text), ale rovnou vrhne diváka do televizního studia mezi Murrowa a jeho společníky při přípravě toho času velmi sledované večerní show, ve které poukazovali na křivá obvinění amerických občanů (ve filmu jde konkrétně o dva případy). Vrcholem je pak Murrowův televizní duel se samotným McCarthym, jehož demagogický projev na adresu Murrowa patří k nejsilnějším zážitkům z filmu. Hlavní devízou Clooneyho filmu je jeho autentičnost, díky černobílé kameře, dobové hudbě a precizní výpravě hmatatelná atmosféra 50.let, kdy vám nebude připadat jak pěst na oko vkládání dobových záznamů. A možná někteří z vás, při záplavě plytkosti, která se na nás v současnosti valí z komerčních TV stanicí, se hořce usmějí při závěrečném Murrowově vyznání touhy po "vysvětlující, vzdělávající a inspirující televizi". Bohužel Ede, tak zrovna tenhle boj si nevyhrál...... ()
Film o tom, jak nebylo v 50. letech lehké dělat v televizi nebo v jiném médiu. A po tomhle filmu bych tam doopravdy dělat nechtěl. Clooney tu dobře popsal tu atmosféru, kdy se každý zaměstanec bál o své místo, protože nařčení z komunismu mohlo přijít po každém vysílání. A funguje to výborně. Celý film si jede takovým pomalým tempem a někdy až dokumentárním stylem zachycuje tehdejší situaci. To celé ještě doplňuje výborná dobová hudba a kamera. A herci jsou také do jednoho bezchybní, Strathairnem počínaje a Rayem Wisem konče. Výborný, místy až mrazivý film, který potvrzuje že Clooney má talent nejen herecký, ale také režijní. ()
„Odmietame žiť v strachu. Báť sa jeden druhého.“ Ako si myslím, že politika sa rozhodne netýka len vysokoškolsky vzdelaných občanov, tak si nemyslím, že je vtipné pokladať sa za fanúšika filmu a nepoznať smutný fenomén „honu na čarodejnice“, ktorý rozpútal alkoholický senátor McCarthy, poznačiac tak kariéru/život stovkám Američanov. O tomto období rozprávali v minulosti už aj iné filmy (TAKÍ SME BOLI, MAJESTIC), ale až Clooneyho na šiestich Oscarov nominované DOBRÚ NOC A VEĽA ŠŤASTIA vás naučí všetko, čo ste potrebovali vedieť o udalosti, ktorá bez dokazovania rozpútala strach a ustavičnú vlnu neistoty americkej spoločnosti z obviňovania z komunizmu. Nesmiernemu tlaku sa odvážili čeliť len niekoľkí jednotlivci, napríklad tím televíznej spoločnosti CBS (Strathairn, Clooney, Clarksonová, Downey Jr., Langella, Daniels). Toto je umelecký záznam tých ťažkých udalostí. Clooney je nový Robert Redford. ()
Osobitý pohled na dobu amerického "honu na čarodějnice" se Clooneymu opravdu povedl. Pro neamerického diváka (zvláště mladšího) bude tenhle film asi pouze "černobílá nuda". Kdo ale bude aspoň zčásti vědět v jakých kauzách figuroval senátor McCarthy, ten si užije nejen mistrovskou filmařinu, ale i velmi přesně navozenou atmosféru s výbornými hereckými výkony. ()
Clooney sa ukazuje po Gibsonovi ďalším pánom, ktorý si rád robí vo svojej záhradke a nik mu do toho nekecia. A že je potom úroda ako sa patrí, sme sa mohli presvedčiť už v druhom filme. Hlavnú úlohu znova prepustil inému hercovi a David Strathairn sa mu za to odvďačil takmer oscarovo. Film je oveľa viac znepokojivý, ako humornejšie ladený Lumetov 'Network'. Svoju podstatu teda splnil majstrovsky, kaera a réžia do detailu vystihli atmosféru a tak už len ostáva, aby ma téma takpovediac 'viac chytila za gule'. Inak je to dokonalé. Ale mám taký dojem, že plné hodnotenie tento film po druhej projekcii neminie. 85%. ()
Galerie (47)
Photo © Stadtkino filmverleih
Zajímavosti (18)
- Jazzová hudba hraje ve filmu dohromady přesně 23 minut, což byla standardní doba trvání televizních pořadů v 50. letech. (Othello)
- Tradiční rozloučení Edwarda R. Murrowa (ve filmu David Strathaim) "Good night and good luck" ("Dobrou noc a hodně štěstí") si tento reportér přenesl z Velké Británie, kdy dělal hlasatele rozhlasu během bombardování Londýna. (Othello)
- Režisér George Clooney komentoval, proč se rozhodl natočit film černobíle: "Vyplynulo to hlavně z toho, že jsme chtěli použít archivní záběry, které by z barevného filmu příšerně vyčnívaly. Pěkně nám to zkomplikovalo život. Bylo neskutečně těžké tenhle film zafinancovat. Člověk by si myslel, že mám natolik rozjetou kariéru, že když film chci napsat za dolar, režírovat za dolar a hrát v něm za minimální plat, neměl by to být problém, ale ve skutečnosti jsme těch sedm a půl milionu sháněli celou věčnost, kousek po kousku. Jenže já Murrowa a McCarthyho prostě znám jenom černobíle. Nikdy jsem je neviděl barevně. A chtělo se mi vidět je tak, jak si je pamatuju. Legrační ale je, že jsme natáčeli barevně - protože nasvítit skutečnou černobílou trvá dvakrát tak dlouho - a kdybyste ten záznam, který někde opravdu leží, viděla, nevěřila byste, jak ujetě to vypadá. Je to hrůza. Jako sitcom." (NIRO)
Reklama