Režie:
Agnieszka HollandKamera:
Ashley RoweHrají:
Ed Harris, Diane Kruger, Matthew Goode, Ralph Riach, Phyllida Law, Joe Anderson, Angus Barnett, Nicholas Jones, Bill Stewart, Matyelok Gibbs, Viktoria Dihen (více)Obsahy(1)
Aby složil svou Devátou symfonii, musel být svobodný – ve všem... Jemný příběh o posledních letech života Beethovena – jeho vášni, žádostivosti, utrpení, jeho lásce a jeho genialitě. Beethoven právě dokončuje Devátou symfonii, jeho nejvýznamnější dílo. Je hluchý, nemocný, ve špatných náladách, zpitý a naprosto sám. Lidé ho obdivují a zároveň jím pohrdají, nikdo mu nerozumí a není zde nikdo, kdo by mu pomohl v jeho nejhorších chvílích – až na mladou ctižádostivou skladatelku… jeho múzu… strážného anděla… který se objevil v jeho životě. Jejich vztah, nejprve neohrabaný až trapný se brzy změní v opravdové přátelství a vzájemně prospěšné hudební partnerství. Partnerství, které umožnilo premiéru Deváté symfonie a dalo v posledních chvílích Beethovenovi mnoho štěstí a poklidu. Leitmotivem filmu režisérky Agnieszky Hollandové je svoboda, svoboda ducha a tvorby, ničím neomezena, protože jen tak lze v umění dosáhnout pravdivosti. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (100)
Tetuška Agnieszka nemala na tento film veľa peňazí, a tak sa historickú atmosféru snaží navodiť nie davovými scénami a úchvatnou výpravou, ale... prirodzeným osvetlením. Alebo aspoň takmer. Všetko sa topí v temnote a blikavom jase sviečok a vy si zapamätáte, že toto bol vizuálne najtemnejší film od Sedem ;-). Zvyšok? Klasický priemer vhodný na "DVD doháňanie restov z kina". Dialógy sú síce dobre napísané, ale tých rečí Harrisa a Krugerovej stále v jednej a tej istej miestnosti je skrátka priveľa (v Ludvíkovom byte sa odohráva 70% filmu). Ed hrá tradične výborne, ale Diane je len o čosi lepšia ako v Tróji (to jej dirigovanie je fakt srandovné). Navyše film zažije vyvrcholenie kdesi na trištvrte cesty (premiéra deviatej) a potom už je to len také zadychčané dobiehanie po famóznom šprinte v cieľovej rovinke. ()
Film, který stojí na parádním výkonu Eda Harrise, bohužel už nestojí tak pevně na kvalitním scénáři ani režii, což je velká škoda. O „maestrovi“ by se jistojistě dal udělat poutavý biografický film podepřený jeho působivými symfoniemi, ale tady zůstal potenciál jaksi nevyužit. Popravdě jsem nečekal žádné zázraky, takže ani sebemenší překvapení se nakonec nekonalo. Ludwigovo dirigování 9. symfonie bylo sice působivé, ale jinak to byla vesměs nuda. 50% ()
snimok odhalujuci posledne dni vynimocneho skladatela, nam ho predstavuje ako dynamicky zijuceho rojka, ktory dostal poslanie od boha...tento film je pravdupovediac urceny pre menej narocnych divakov, ktori si radi vypocuju unikatne muzicke diela (scena 9. symfonie mi priniesla peknych par zimomraviek) a taktiez beethovenove pohnutky... mna trosku film sklamal svojou tvrdostou a neschopnostou rozvinut hlbsiu myslienku nez tu, ze beethoven napriek hluchote bol genius, a preto mi postava anny holtz pride uplne zbytocna, aj ked kruger sa ako tak drzi, no oproti harrisovi je len sedou myskou...55% ()
60 % - Logicky se nabízí srovnávání s Amadeem - takže řekněme Amadeus v b moll. Komorní příběh stojí na dvou hercích, Harrisova "exhibice" se tak trochu bije s nevýraznou Kruger (přeci jen, je to modelka, né herečka). Nedostavilo se ale nic tak silného, co by mě strhlo jako Amadeus. Snad kromě Beethovenovy hudby, kterou ale už měli tvůrci nachystanou samotným mistrem. Líbila se mi ale kamera, nádherná hra s malou hloubkou ostrosti - to já můžu :-) ()
Film je v jádru vydařený. Je to však hudba, silně emotivní Beethovenova hudba, která jej dostává do vyšší roviny. Vysoce hodnotím i scénář, kdy si scénárista pohrává s detailními popisy smyslu a pocitovosti skladeb psaných "maestrem". Ne každý člověk vidí onu nezaměnitelnou představu o vyjádření světa a věcí kolem sebe pomocí hudby. Zde se mu jí dostává na stříbrném podnose...Výše zmíněnému přikládám i vysvětlení takto nízkého celkového hodnocení uživatelů... ()
Galerie (49)
Photo © Myriad Pictures Inc.
Zajímavosti (8)
- Herec Ed Harris, který ztvárnil hudebního velikána, nosil ve filmu hnědé kontaktní čočky, aby změnil barvu svých očí. (Lynette)
- Wenzel Schlemmer (Ralph Riach) ve filmu mluví o skladbě "Pro Elišku". Ta však nebyla vydána do roku 1867 a ani není jisté, zda vůbec byla věnována "Elišce". (L_O_U_S)
Reklama