Reklama

Reklama

Ve stínu Beethovena

  • USA Copying Beethoven (více)
Trailer

Obsahy(1)

Aby složil svou Devátou symfonii, musel být svobodný – ve všem... Jemný příběh o posledních letech života Beethovena – jeho vášni, žádostivosti, utrpení, jeho lásce a jeho genialitě. Beethoven právě dokončuje Devátou symfonii, jeho nejvýznamnější dílo. Je hluchý, nemocný, ve špatných náladách, zpitý a naprosto sám. Lidé ho obdivují a zároveň jím pohrdají, nikdo mu nerozumí a není zde nikdo, kdo by mu pomohl v jeho nejhorších chvílích – až na mladou ctižádostivou skladatelku… jeho múzu… strážného anděla… který se objevil v jeho životě. Jejich vztah, nejprve neohrabaný až trapný se brzy změní v opravdové přátelství a vzájemně prospěšné hudební partnerství. Partnerství, které umožnilo premiéru Deváté symfonie a dalo v posledních chvílích Beethovenovi mnoho štěstí a poklidu. Leitmotivem filmu režisérky Agnieszky Hollandové je svoboda, svoboda ducha a tvorby, ničím neomezena, protože jen tak lze v umění dosáhnout pravdivosti. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (100)

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Zajímavý pohled do posledních měsíců života Ludwiga van Beethovena a role Anny Holtzové v jeho pozdní tvorbě. Především orámováno překrásnou hudbou, vrcholící v 9. symfonii s Ódou na radost. Bohužel, zážitek mi poněkud rušila Diane Krugerová, dost nevhodně umístěná a dost nepřirozeně dirigující, s hlubokým dekoltem, který byl v oné slavnostní atmosféře nepříhodný. Ed Harris se mi naopak líbil, škoda dvou fekalistických scén, ty si mohli američtí filmaři odpustit, snad se chtěli přiblížit Amadeovi, ale plně se jim to nezdařilo. Nakonec jim tyto scény odpouštím a hvězdičku škrtám jen za tu Krugerovou. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film vlastně není o Beethovenovi.  1)  Zobrazuje tvůrčí proces obecně, genialitu tvůrce, lásku a pokoru. Když vás obklopí ticho, vaše duše zpívá. Film vypráví o umělecké tvorbě a hudbě._____ 2)  Přepisovačka not Anna Holtzová je fiktivní a mám pocit, že totéž platí o jejím milém, architektu Martinu Bauerovi. V uvedeném období byl už Beethoven zcela hluchý a určitě nemohl komunikovat předváděnými způsoby. Film je prostě jen inspirován  Beethovenovým životem._____ 3)  Snímek jsem si vybral ke sledování, protože Hollandová, protože Goode a protože Beethoven. Ovšem navzdory těmto highlightům to byla dost utahaná podívaná._____ 4)  Součástí ponudnělého snímku jsou nicméně dvě pětihvězdičkové scény: výstava budoucího mostu přes Dunaj a především asi dvacetiminutové Beethovenovo dirigování. Missa solemnis i 9. symfonie byly uvedeny 7. května 1824 spolu s příležitostnou předehrou Zasvěcení domu (Zur Weihe des Hauses) v divadle U Korutanské brány (Am Kärtnertor)._____ 5)  Film zobrazuje zhruba jeden týden tvůrcova života a činí tak jakoby zvenku z pohledu přepisovačky not. Na konci pak jen letmo proletí posledními třemi roky Mistrova života._____ 6)  Naštěstí jsem dílo viděl v českém dabingu, angličtinu bych u Beethovena asi neskousl._____ 7)  Z hereckého obsazení mě zaujali 56letý výborný Ed Harris (Beethoven), 24letý pěkný Joe Anderson (Beethovenův synovec Karl) a 28letý Matthew Goode (architekt Martin Bauer, autor návrhu stavby mostu). ()

Reklama

ivishka 

všechny recenze uživatele

Výroky Beethovena udivují např."Každý si myslí, že žiji ve světě ticha. To není pravda. Moje hlava je stále na prasknutí plná zvuků. Nikdy nepřestanou. Mým jediným uspokojením je, když je napíšu. Bůh zamořil moji mysl hudbou...." nebo "Hudba se nikdy nemění." Jedná se o další skvělý film z "pera" Agnieszky Holland, které si vážím čím dál tím více. Vtipný pohled na to, jak Anna Holtz v podání Diane Kruger diriguje napřed Beethovenovi, aby sám se svou hluchotou dirigoval svou symfonii. I přes tento vtipný moment filmu(vyjma několikrát odhalenou chlupatou hruď Eda Harrise) mě uchvátila scéna kde při dirigování kopíruje sám kameraman náladu hudby a její dozvuky gradují i s třesem obrazu což je brilantní nápad podobně jako následná forma toho, co asi Beethoven slyšel při potlesku a také jedna z posledních scén kde Beethoven diktuje svou představu další symfonie a popisuje její význam slovy - skoro až literárně. Podle mě film zobrazuje skladatele takového, jaký skutečně byl, ale k plné dokonalosti mi chyběla nějaká těžce popsatelná maličkost. Chválím Eda Harrise a Diane Kruger. ()

hazaba 

všechny recenze uživatele

Film plný Beethovenovy hudby ocení především milovníci tohoto skladatele. Ed Harris jako Beethoven je vynikající a ani Diane Kruger nezůstává ve výkonu pozadu. Nicméně je tu hodně zbytečných scén a kdyby se to trochu prostříhalo, bylo by to mnohem lepší. Takhle průměr, který se rychle vypaří z hlavy s jediným odkazem na božskou hudbu... ()

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Film, který stojí na parádním výkonu Eda Harrise, bohužel už nestojí tak pevně na kvalitním scénáři ani režii, což je velká škoda. O „maestrovi“ by se jistojistě dal udělat poutavý biografický film podepřený jeho působivými symfoniemi, ale tady zůstal potenciál jaksi nevyužit. Popravdě jsem nečekal žádné zázraky, takže ani sebemenší překvapení se nakonec nekonalo. Ludwigovo dirigování 9. symfonie bylo sice působivé, ale jinak to byla vesměs nuda. 50% ()

Galerie (49)

Zajímavosti (8)

  • Premiéra "9. symfonie" ve filmu rozhodně neodpovídá skutečnému provedení. Beethoven nestál na dirigentském stupínku, ale dirigoval skladbu alespoň zpovzdálí. (L_O_U_S)
  • Beethoven se ve filmu zmíní o své Sonátě měsíčního svitu. Je to však anachorismus, protože Sonáta č.14 dostala toto pojmenování až několik let po skladatelově smrti. (imro)
  • Rukopisy Beethovenovy hudby jsou připisované dvěma přepisovačům. Oba ale byli muži, a ne ženy, jak tvrdí film. (imro)

Reklama

Reklama