Reklama

Reklama

Ve stínu Beethovena

  • USA Copying Beethoven (více)
Trailer

Obsahy(1)

Aby složil svou Devátou symfonii, musel být svobodný – ve všem... Jemný příběh o posledních letech života Beethovena – jeho vášni, žádostivosti, utrpení, jeho lásce a jeho genialitě. Beethoven právě dokončuje Devátou symfonii, jeho nejvýznamnější dílo. Je hluchý, nemocný, ve špatných náladách, zpitý a naprosto sám. Lidé ho obdivují a zároveň jím pohrdají, nikdo mu nerozumí a není zde nikdo, kdo by mu pomohl v jeho nejhorších chvílích – až na mladou ctižádostivou skladatelku… jeho múzu… strážného anděla… který se objevil v jeho životě. Jejich vztah, nejprve neohrabaný až trapný se brzy změní v opravdové přátelství a vzájemně prospěšné hudební partnerství. Partnerství, které umožnilo premiéru Deváté symfonie a dalo v posledních chvílích Beethovenovi mnoho štěstí a poklidu. Leitmotivem filmu režisérky Agnieszky Hollandové je svoboda, svoboda ducha a tvorby, ničím neomezena, protože jen tak lze v umění dosáhnout pravdivosti. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (100)

ivishka 

všechny recenze uživatele

Výroky Beethovena udivují např."Každý si myslí, že žiji ve světě ticha. To není pravda. Moje hlava je stále na prasknutí plná zvuků. Nikdy nepřestanou. Mým jediným uspokojením je, když je napíšu. Bůh zamořil moji mysl hudbou...." nebo "Hudba se nikdy nemění." Jedná se o další skvělý film z "pera" Agnieszky Holland, které si vážím čím dál tím více. Vtipný pohled na to, jak Anna Holtz v podání Diane Kruger diriguje napřed Beethovenovi, aby sám se svou hluchotou dirigoval svou symfonii. I přes tento vtipný moment filmu(vyjma několikrát odhalenou chlupatou hruď Eda Harrise) mě uchvátila scéna kde při dirigování kopíruje sám kameraman náladu hudby a její dozvuky gradují i s třesem obrazu což je brilantní nápad podobně jako následná forma toho, co asi Beethoven slyšel při potlesku a také jedna z posledních scén kde Beethoven diktuje svou představu další symfonie a popisuje její význam slovy - skoro až literárně. Podle mě film zobrazuje skladatele takového, jaký skutečně byl, ale k plné dokonalosti mi chyběla nějaká těžce popsatelná maličkost. Chválím Eda Harrise a Diane Kruger. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Jsem hodně alergická na americké pokusy znázornit evropskou historii. I tenhle film ji z hlediska faktů znásilnil, ale po aktu nezůstala pachuť na patře, roztrhané prádlo a rozedřené lokty. Možná tomu trošku pomohla i paní režisérka. Ale hlavně mám pocit, že tvůrci prožívají to stejné krásné mrazení v zádech, když u Beethovenovy deváté nastoupí sbor s Ódou na radost. Takže celý snímek musím vnímat jako poklonu hudbě pana Beethovena. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Škoda, že sa celý film točí iba o dôsledkoch a nie aj o príčinách. Divák sa tu pomerne dopodrobna dozvedá o Beethovenovej ťažkej povahe, o jeho výčinoch a excesoch, ale o tom, čo ho k tomu viedlo a prečo bol taký aký bol ani zmienka. Chýbal tomu komplexnejší pohľad na túto osobnosť. Takto sa síce na to dobre pozerá, no po čase to môže trocha nudiť, keďže je to stále o tom istom. Nejaké tie flashbacky do jeho minulosti (20-30 min./film) by dejovej linke iba prospeli. No na druhú stranu, tá premiéra 9. symfónie bolo niečo úchvatné a dychberúce, jednoznačne tá najlepšia sekvencia filmu. Pre mňa je Beethoven vo "svätej" trojici najlepších hudobných skladateľov akí kedy po tejto zemi chodili. Aj keď neupieram celkové prvenstvo a genialitu Mozartovi, Beethoven ho niektorými svojimi melódiami prekonal. Slabší nadpriemer. 70/100 ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film vlastně není o Beethovenovi.  1)  Zobrazuje tvůrčí proces obecně, genialitu tvůrce, lásku a pokoru. Když vás obklopí ticho, vaše duše zpívá. Film vypráví o umělecké tvorbě a hudbě._____ 2)  Přepisovačka not Anna Holtzová je fiktivní a mám pocit, že totéž platí o jejím milém, architektu Martinu Bauerovi. V uvedeném období byl už Beethoven zcela hluchý a určitě nemohl komunikovat předváděnými způsoby. Film je prostě jen inspirován  Beethovenovým životem._____ 3)  Snímek jsem si vybral ke sledování, protože Hollandová, protože Goode a protože Beethoven. Ovšem navzdory těmto highlightům to byla dost utahaná podívaná._____ 4)  Součástí ponudnělého snímku jsou nicméně dvě pětihvězdičkové scény: výstava budoucího mostu přes Dunaj a především asi dvacetiminutové Beethovenovo dirigování. Missa solemnis i 9. symfonie byly uvedeny 7. května 1824 spolu s příležitostnou předehrou Zasvěcení domu (Zur Weihe des Hauses) v divadle U Korutanské brány (Am Kärtnertor)._____ 5)  Film zobrazuje zhruba jeden týden tvůrcova života a činí tak jakoby zvenku z pohledu přepisovačky not. Na konci pak jen letmo proletí posledními třemi roky Mistrova života._____ 6)  Naštěstí jsem dílo viděl v českém dabingu, angličtinu bych u Beethovena asi neskousl._____ 7)  Z hereckého obsazení mě zaujali 56letý výborný Ed Harris (Beethoven), 24letý pěkný Joe Anderson (Beethovenův synovec Karl) a 28letý Matthew Goode (architekt Martin Bauer, autor návrhu stavby mostu). ()

Zlosyn.dna 

všechny recenze uživatele

Agnieszka ma tak trochu sklamala. Tentokrát si naložila zrejme príliš. Scenár je nevýrazný, Harris ma nepresvedčil, sekvencie filmu majú kolísavý charakter. Predčasné vyvrcholenie filmu v trištvrtine jednoducho nechápem! Potenciál ktorý ponúka sám Ludwig van zostal trestuhodne nevyužitý. Jednoznačne film zostáva "v tieni Beethovenovej geniality". Škoda. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (8)

  • Winona Ryder odmítla roli Anny, protože byla nespokojená s tím, že během celého natáčení by musela nosit blond paruku. (newpage)
  • 11-milionový projekt studia MGM americké díváky velmi nezaujal. Debutoval na 40. příčce žebříčku návštěvnosti s obratem 70 460 dolarů. Celkový obrat v USA se nakonec vyšplhal na 355 968 dolarů. (imro)
  • Snímek získal nominaci na cenu Goya jako nejlepší evropský film, úspěch se dostavil ve stejné kategorii až na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastian. (imro)

Reklama

Reklama