Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
Na každý film s Jodie Foster se nedočkavě těším, protože si nevzpomínám, že bych jí kdy viděla hrát v něčem špatném ( tady mě tedy trochu zklamala, moc si nezahrála) . Dokonalý plán, který dokonale zamotá hlavu policii a pro mě dokonale namíchaný film. Bezpečnostní kamery osleply. Osazenstvo banky v kombinézách jako na chemický poplach. Albánský prezident promlouvá k národu. Muž uvnitř bavící se hrou „škatulata škatulata“, který nemá rád brutální videohry, ale zato hádanky a proti němu rozchechtaný policejní vyjednávač (nikdy jsem neviděla Denzela W. aby se ve filmu tak smál a vlastně detektivové se vůbec smějí v thrilleru málo) a ke všemu nebezpečná právnická potvora najatá na diskrétní úkol, pro kterou není nic problém. A pro mě zase není problém jít na 5*, nejen za perfektní obsazení, humor, ale i za úvodní a závěrečnou píseň od Chaiyya Chaiyya. ()
Originální thriller nabušený výbornými hereckými výkony a neméně skvělým scénářem prošpikovaným do nejmenších detailů a překvapujícím každým krokem nejintenzivnější a nejrafinovanější loupeže banky co jsem měl možnost vidět. Film se sice zdá vcelku dlouhý, ale fakt je, že dokáže překvapit celkem častokrát a rozhodně nepřestane nudit. Když vezmu v potaz, že poslední opravdu dobrý thriller jsem viděl Bournův mýtus, tak je nakonec jasné, že se tento film stane pro mě nejlepším thrillerem nejen tohoto roku. --- Můžu se podívat na tvojí botu? Protože jsem ještě neviděl nikoho, kdo by někomu nakopal zadek tak, jako teď ty. ()
„Co má větší váhu: Všechny vlaky projíždějící přes Grand Central Station v průběhu roku, nebo stromy poražené k výrobě amerických bankovek? Malá nápověda: Je to chyták“ Pro někoho „jenom“ zábavný heist-movie, pro někoho mnohovrstevnatá sociologická diagnóza současné situace v Americe (ne všichni, kteří vypadají jako potenciálně nebezpeční takoví skutečně jsou). Na první pohled banální příběhovou pavučinu o tom „kdo“, „kdy“, „co“, „proč“ a „jak“ tvoří mnohonásobně pevnější vlákna, než na jaká jsme u podobných filmů zvyklí. Jako nit se celým filmem vine rasová problematika, k jejíž podstatě se Lee propracovává s mnohem větší obratností než třeba tvůrci melodramatického Crash. Důležitá je morální nejednoznačnost všech postav, potažmo veškerého jejich jednání. Může malý zločin překrýt zločin mnohem větší? Jakou váhu mají peníze? V neposlední řadě si film pohrává s žánrovými pravidly, překrucuje je, nebo je zcela obchází a zcela odlišným způsobem přistupuje k tomu, co by měl vědět zločinec, co policista a co divák. Vždy to ovšem činí tak, aby se divák necítil podražen (jako v případě druhého dílu Dannyho parťáků). Výborný scénář plný černého humoru a slovních přestřelek skýtá nejedno překvapení, to hlavní je nám odhaleno na samém začátku (aniž bychom o tom věděli), ta ostatní většinou v pravý okamžik vypointují nějakou vedlejší epizodku (albánský dialog). Psychologické prokreslení postav je přiměřené. Rozsahem největší roli má Denzel Washington, kterému se celkem úspěšně daří nevykrádat sebe samého. Rovněž způsob, jakým Clive Owen přistupuje k dalšímu charismatickému hajzlíkovi zasluhuje obdiv. Pozoruhodná je postava Jodie Fosterové, šedé eminence (příjmení Whiteová nelze brát jinak než jako ironii), která disponuje nebezpečnou mocí v podstatě nad všemi zúčastněnými stranami. 90% Zajímavé komentáře: POMO, Tom Hardy, Malarkey, Lynn, HoneyBunny ()
Veľmi, veľmi podarené! Myslím, že opäť obohatil divákov o ďalšiu možnosť bankovej lúpeže, a ako je v obsahu písané, do posledných chvíľ netušíme o čo ide. Premakaný nápad! Priam nečakaná zápletka, úplne sa vymyká štandardným klišé bankových lúpeží. Pre mňa osobne škoda, že nedal Lee viac priestoru Dafoeovi, no Washington jeho miesto dôstojne zaplnil a zahral znova skvelo! 85%. ()
Spike Lee je génius! Do posledního detailu promyšlená, s přehledem (úžasná kamera Matthewa Libbatiquea, střih, kompozice scény) a nadhledem (vtip, skvělé narážky na atmosféru New Yorku 5 let po 11. září) natočená žánrovka, která se díky umně vloženým detailům, prostřihům a mistrovskou prací s fabulací pasuje nad všechny známé standardy. Pro většinu divácké obce přehnaně ukecaná a zoufale neakční záležitost, ale pro toho, kdo dokáže tomuto nejosobitějšímu hollywoodskému afroameričanovi na režisérské stoličce číst mezi řádky pochopí, že není loupež jako loupež a hříchy mládí se nezapomínají ani po šedesáti letech. Díky Spikeu! ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- V úvodu filmu i v závěrečných titulcích slyšíme indickou skladbu "Chaiyya Chaiyya" A.R. Rahmana, která poprvé zazněla ve filmu Ze srdce... (1998). (don corleone)
- Drama Spika Leeho se během prvního víkendu (24. – 26. 3. 2006) vyšplhalo na první místo amerického žebříčku návštěvnosti s tržbami 28,9 milionů amerických dolarů. Šlo o nejvyšší výdělek v Leeho kariéře. Celosvětové tržby filmu s rozpočtem 45 milionů dolarů byly 186 milionů dolarů. (imro)
- Scenárista Russell Gewirtz debutoval Spojencem na filmovém plátně. Dosud napsal jen několik epizod televizního seriálu Slepá justice (od r. 2005) o slepém policistovi, který se snaží po osudném úrazu opět zapojit do práce. (imro)
Reklama