Hudba:
Jeff BealHrají:
Kevin McKidd, Ray Stevenson, Polly Walker, Kerry Condon, James Purefoy, Ian McNeice, Coral Amiga, Lindsay Duncan, Lidia Biondi, Tobias Menzies (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(22)
Obsahy(1)
HBO s hrdostí uvádí 22 epizod seriálu Řím. Epické drama z dob Julia Caesara, jeho nemilosrdného stoupence Marca Antonia, mazaného dědice Oktaviána, nerozhodného přítele Bruta, bezohledné neteře Atiy a kruté milenky Servilie. Příběh jednoho věku, viděný očima vojáků Lucia Vorena a Tita Pulla, dvou přátel, jejichž osudy jsou neoddělitelně spjaty s osudem samotného Říma. Láska, chtíč, věrnost a zrada zahalují nechvalně proslulé Římany jako závoj v jejich krutém boji o moc a zákon, pomstu i spásu. Staňte se svědky konce republiky a zrození impéria. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (425)
Můj večerníček na dobrou noc a učebnice dějepisu tak, jak ji (možná) neznáte. To je Řím. První série: Velmi chytlavě podané historické informace z období vzestupu a pádu Gaia Julia Caesara, obohacené o dobový obraz římské společnosti, jejich neduhů a hříchů (korupce, sex, násilí, ani incest není tabu), zabývající se i nižší společenskou třídou. A ony reálné, ale fiktivními životy opatřené postavičky vojáků Lucia Vorena a Tita Pulla, naprosto rozdílných přátel na život a na smrt, jsou mnohdy zajímavější, než pletichaření politických špiček. Výprava je na televizní seriál více než slušná, jen minimálně jsou cítit kulisy a studio. Druhá série: Právě jsem se probrečela ke zdárnému konci serálu a musím uznat, že zachovává vysokou kvalitu první série. V podstatě se hřeší stejně jako za Gaia Caesara, ale mladého sympaťáka Octaviána vystřídal rozmazlený nápadník Penelope, emoce se zostřily, politické i mafiánské boje přitvrdily a Vorenus a Pullo často stojí na opačných stranách. Víc než dříve vyniká Marcus Antonius a Kleopatra, Atia mě protáhla emoční horskou dráhou o pólech zbožňování a nenávist. Opravdu výborný seriál. PS: Tímto děkuju neesonovi, bez kterého bych se k Římu ještě několik let nedostala blíže, než v Dějepisu pro 1. ročník Gymnázií. ()
Koho zajímá skutečná historie, vezme do ruky knihu. Jestli je seriál něčím zajímavý, tak právě způsobem, jakým si dovede s historií hrát a proplétat ji obyčejnými lidskými osudy. Je fajn vidět starověký Řím pod jinou než křesťanskou optikou, s vlastním světem morálních a etických hodnot. Jak dalece, může každý porovnat třeba s Ovidiovým "Uměním milovat". Téměř bez výjimky skvěle napsané postavy, které občas sympaticky nabourávají divákovou zažitou představou (Cicero, Kleopatra). A stará pravda, že i velké činy se většinou sestávají ze spousty malých a za vším je třeba hledat ženu. ()
Řím - centrum bohatství, kultury, moci, intrik a neřestí. Dějiny Říma z pohledu dvou vzájemně soupeřících žen - Atia (matka Oktaviana) a Servilia (matka Bruta) a dvou vojáků 13 legie Caesara - Lucius Vorenus i Titus Pullo, které osud svedl dohromady. A společně s nimi máme možnost prožít nejenom všechny důležité události, které předcházely pádu republiky. Ale i jejich soukromé bolesti, obavy, lásky, prohry, tužby ..... tak malicherné pro dějiny a tak podstatné pro ně. Seriál začíná v roce 52 p.n.l., kdy se Gaius Julius Caesar chystá k návratu do Říma z vítězného tažení v Galii. A toho se senátorská aristokracie velmi obává, bojí se jeho moci a obliby, jejich spiknutí vyústí v občanskou válku mezi Caesarem a Pompeiem. Závěrečné titulky 12 dílu ustálily moje hodnocení na 4*, jediným velkým zklamáním pro mě byla postava královny Kleopatry. Nejenom, že se nevymotala z koberce, jak bývá zvykem, ale zatím to pro mě je jednoznačně nejošklivější a nejnesympatičtější filmová Kleopatra jakou jsem kdy viděla a že jich bylo! ()
V záplavě různých HERKULŮ, GLADIÁTORŮ se jedná asi opravdu o nejzdařilejší ztvárnění klíčového období nejen římských, ale i evropských dějin (co by byla EU bez Římské říše?); od dob Gravesova JÁ, CLAUDIUS jsme svědky dalšího vrcholu v uměleckém zpodobování epoch - ne dílčích momentů, ve kterých u nás vynikl nejvíce Oldřich Daněk - antických dějin. Oproti CLAUDIOVI se tu sestupuje hluboko do antického všedního dne, mimo luxusní gulagy senátorských a zbohatlických vill, domů a paláců. Konstatovaný protiklad vznešených myšlenek a barbarských činů ve vztahu k otrokům je přirozený - lepší a výkonnější stroje tehdy prostě k dispozici nebyly. Řím v tomto někdejším tzv. civilizovaném světě dílčích planetárních enkláv (Indie, Čína, Středomoří, střední a antilská Amerika) způsob, založený na mimoekonomickém donucování pracovní síly, propracoval k absolutní dokonalosti s vrcholem vlády dynastie adoptivních císařů Antoninovců (94-192 n. l.). Zhruba 120-180 000 legionářů z cca 10-12mil. Itálie drželo pohromadě říši měřící 0,5-3,5 mil. km čtvereč. s 30-80 miliony obyvatel. Vlásečnice i tepny silnic a cest, dominanty akvaduktů, to všechno fungovalo již v sullovském i césarovském Římě pozdní aristokratické rodové republiky. Zformována byla i většina římského práva (systematicky bylo zpracováno až o šest století později za vlády byzantsko-východořímského císaře Justiniána). Správa tohoto impéria se vyznačovala úsporností, součástí vnitřních vazeb byla i multikulturnost v limitech a chápání hodotových orientací této antické civilizace. Základní črty Římské říše seriál zachycuje skvěle, nic dlužen nezůstává ani historickým postavám. Zachycení Kaisariónovy matky Kleopatry je právě tak přesné jako postižení ovzduší historicky končící staroegyptské civilizace. Je nutné vyzvednout i výpravu, která se na celkovém zdaru seriálu podílí opravdu mimořádně. Je otázkou, nakolik se podaří v druhé řadě seriálu tuto úroveň zachovat. Jisté je, že atraktivnost děje i převratnost událostí neutrpí a zajímavé bude, jak se autoři seriálu vyrovnají s osobností Caesarova adoptivního syna Oktaviána-Augusta, zakladatelské osobnosti nejen císařského římského období, ale i julijsko-klaudijské dynastie. Náznaků, že je na co se těšit, rozhodně není málo. ()
Galerie (158)
Zajímavosti (28)
- V nejdelším natáčecím dni - scéna Caesarova (Ciarán Hinds) triumfu - se před kamerou sešlo 750 komparzistů. (Reiniš)
- Natáčelo se na největší zastavěné ploše na světě (20 000 metrů čtverečních) ve studiích Cinecittà. Seriálové Forum bylo postaveno přibližně v 60% velikosti skutečného Fora Romana. (Reiniš)
To, co předvedli tvůrci tohoto seriálu, je něco neuvěřitelného. Řím, jak je zde vykreslený, jsem si do té doby mohl představovat jen ve své fantazii a nečekal jsem, že se v této podobě někdy dostane na filmové plátno. Filmů o starověkém Římě byla natočena řada. Vesměs se ale všude prezentuje jen jeho dokonalost. Kulturní, vojenská, sociální, politická, technická, právní atd., která se pro mnoho staletí stala vzorem a jakýmsi ideálem, který nebyl až do doby pozdního novověku překonán. Na jednu stranu je to pravda, ale je to jen jedna strana mince. Krásné paláce, chrámy, vily, aquadukty, sochy, divadla, lázně, stadiony, atd. to byl život aristokracie. Je to trochu zkreslený obraz života běžných Římanů. Právo ano, ale bez politické podpory v podstatě nevymahatelné. Bohatství a luxus ano, ale jen pro mocné rodiny patriciu a jejich přisluhovače. V ulicích špína, chudoba, hlad, prostituce, otroctví. Za vším intriky, korupce, politické vraždy, život v neustálém strachu o vlastní život. Ten markantní rozdíl, jak je římský život civilizovaný, kulturně vyspělý až zhýralý a zároveň barbarský a odsouzeníhodný, je právě zde lehce postřehnutelný. Teď k vlastnímu provedení filmu. Imitace římského světa prostřednictvím dobových šatů, nářadí, zbraní, staveb atd., je provedena velmi hodnověrně. Velmi oceňuji, že tvůrci šetřili s počítačovou animací. Vyhnuli se tak srovnání s řadou velkofilmů, které už mi trochu lezou krkem. Se souboji obrovských armád ve stylu Alexander Veliký, Trója atd. proto nepočítejte. Filmu to jednoznačně prospělo. Souboje krom menších oddílů probíhají spíš muž proti muži a vše v detailních záběrech. Také vesměs méně známí herci se ujali svých rolí velmi dobře. Osobně mám problém snad jen s Ciceronem, který pro mě byl a bude větší osobností, než je zde zobrazen. Hrát Caesara je vždy trochu oříšek, protože ztvárnit takovou osobnost je úkol více než nelehký. V hodnocení filmových Caesarů jsem vždy hodně kritický, přesto podání Ciarána Hindse je jedno z nejlepších, které jsem viděl. Za zmínku stojí postava Kleopatry, protože tato feťačka jde proti tradici sexy modelek, které v roli božské panovnice známe. Pravda, že historie se dá vykládat různě a i o tom je tento seriál. Naprosto smekám před postavou Atii. To je prostě dokonalá mrcha a neskutečně zábavná. Na její scénky jsem se těšil pomalu víc, než na ty s hlavním hvězdným duem Pullo, Vorenus. Tito dva legionáři nás doprovází celý příběh seriálu. Navzdory svému na dnešní dobu až šílenému chování se tak stávají hlavními hrdiny pro diváky. Člověk se jistě více ztotožní s životem vojáka, který se protlouká na vlastní pěst světem, než s ironickým životem aristokracie plným zrady. U Pulla s Vorenem se dostáváme trochu ke konfliktu realita vs. popularita. Ve skutečnosti jsou jména Lucius Vorenus a Titus Pullo pouze zmíněna v Zápiskách o válce Galské. Nikde jinde se o nich historie nezmiňuje. V seriálu se naopak pohybují okolo všech zásadních událostí týkajících se doby pádu republiky a zavraždění Caesara. Zde stejně jako v dalších případech se autoři seriálu chytli více myšlenky, uděláme to pro diváka zajímavější. Přišlo mi to, že autoři rádi využívají některá „hluchá“ místa historie k vlastní (často velmi poutavé) interpretaci. Místy i za cenu toho, že se rozcházejí s historickými prameny. Kdo se nezajímá o historii, tak si toho asi většinou nevšimne. Já pár knížek z tohoto období četl, přesto mě to v celkovém hodnocení neodradilo a bral jsem to spíše jako nevšední interpretaci. Řeknu to asi takto. Pokud máte rádi historii a římskou kulturu, zajděte si do knihovny nebo do muzea. Pokud chcete poznat římský život se vší svou surovou a ničím nekrášlenou realitou, doporučuji tento seriál. () (méně) (více)