Hudba:
Jeff BealHrají:
Kevin McKidd, Ray Stevenson, Polly Walker, Kerry Condon, James Purefoy, Ian McNeice, Coral Amiga, Lindsay Duncan, Lidia Biondi, Tobias Menzies (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(22)
Obsahy(1)
HBO s hrdostí uvádí 22 epizod seriálu Řím. Epické drama z dob Julia Caesara, jeho nemilosrdného stoupence Marca Antonia, mazaného dědice Oktaviána, nerozhodného přítele Bruta, bezohledné neteře Atiy a kruté milenky Servilie. Příběh jednoho věku, viděný očima vojáků Lucia Vorena a Tita Pulla, dvou přátel, jejichž osudy jsou neoddělitelně spjaty s osudem samotného Říma. Láska, chtíč, věrnost a zrada zahalují nechvalně proslulé Římany jako závoj v jejich krutém boji o moc a zákon, pomstu i spásu. Staňte se svědky konce republiky a zrození impéria. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (426)
Dve veci - 1. konečne starovek, kde plebs neslúži len čoby pozadie pre veľké dejinné udalosti, ale priamo pred očami diváka žije svojim každodenným životom so starosťami a túžbami, ktoré tak dobre poznáme dodnes. Príjemné, autentické, osviežujúce! 2. CÉZAR - alebo presnejšie povedané herec Ciarán Hinds, ktorý je zdá sa na dobrej ceste k zaslúženým úspechom a popularite. Do svojej postavy vložil všetko to rozporuplné čo o nej vieme a s prehľadom ostrieľaného profesionála v najlepších rokoch všetok ten zdanlivý miš-maš pretavil do dokonalého portrétu - portétu, ktorému nechýba síce majestátna, no nemenej strašná túžba po moci (živená neskrývanou samoľúbosťou a obalená v jagavosti teatrálnych gést), čoby hlavný motív jeho sebavedomých rozhodnutí, ktoré sú zase ale nie až tak zriedka skutočne múdre, snáď až vizionárske. Až po prvé bodnutie v senáte tak hlavne vďaka nemu máme čo dočinenia s vyrovnanou a vzrušujúcou šachovou partiou. Pretože vlastne všetky postavy sú veľmi dobre napísané, pokiaľ možno verné svojim historickým predobrazom a herecky zvládnuté. ...záverom: Teším sa na druhú sériu, Octavianus vyzerá byť tiež v mimoriadne schopných rukách (mladučký Max Pirkis - bude sa mať čo obracať), udalosti naberú spád, vrátime sa do Egypta k IMHO sympatickej predstaviteľke Kleopatry a dvojka Lucius Vorenus a Titus Pullo sa snáď postarajú o to, aby sme kvôli tomu všetkému neobišli ani páchnuce rímske uličky. I keď práve miestami za vlasy pritiahnuté príbehy tých dvoch (boli všade!) a veľké očakávania do budúcnosti sú tým dôvodom, prečo štyri a nie päť. Zostávame triezvy, ušetríme ...a uvidíme! ----- 31.5.2011 - druhá séria sklamala strašným spôsobom, od nepochopiteľnej výmeny predstaviteľa Octaviana Augusta, cez vyvrcholenie väčšiny konfliktov, ktoré by možno veľmi slušne vyzneli v nejakej telenovele, ale nie vo veľkom seriály produkcie HBO. Až na Pulla som v priebehu prvých epizód znenávidel všetkých a než aby som sa o ich osudy bál, prial som im ten najhorší (a čo najrýchlejší) odchod zo scény. Je tu ale jedno pozitívum - keď som sa dozvedel, že s týmto seriálom HBO končí, bol som smutný... teraz už nie som! A akokoľvek veľmi nechcem (pretože prvá séria si to nezaslúži) , hodnotenie musí dolu. ()
V záplavě různých HERKULŮ, GLADIÁTORŮ se jedná asi opravdu o nejzdařilejší ztvárnění klíčového období nejen římských, ale i evropských dějin (co by byla EU bez Římské říše?); od dob Gravesova JÁ, CLAUDIUS jsme svědky dalšího vrcholu v uměleckém zpodobování epoch - ne dílčích momentů, ve kterých u nás vynikl nejvíce Oldřich Daněk - antických dějin. Oproti CLAUDIOVI se tu sestupuje hluboko do antického všedního dne, mimo luxusní gulagy senátorských a zbohatlických vill, domů a paláců. Konstatovaný protiklad vznešených myšlenek a barbarských činů ve vztahu k otrokům je přirozený - lepší a výkonnější stroje tehdy prostě k dispozici nebyly. Řím v tomto někdejším tzv. civilizovaném světě dílčích planetárních enkláv (Indie, Čína, Středomoří, střední a antilská Amerika) způsob, založený na mimoekonomickém donucování pracovní síly, propracoval k absolutní dokonalosti s vrcholem vlády dynastie adoptivních císařů Antoninovců (94-192 n. l.). Zhruba 120-180 000 legionářů z cca 10-12mil. Itálie drželo pohromadě říši měřící 0,5-3,5 mil. km čtvereč. s 30-80 miliony obyvatel. Vlásečnice i tepny silnic a cest, dominanty akvaduktů, to všechno fungovalo již v sullovském i césarovském Římě pozdní aristokratické rodové republiky. Zformována byla i většina římského práva (systematicky bylo zpracováno až o šest století později za vlády byzantsko-východořímského císaře Justiniána). Správa tohoto impéria se vyznačovala úsporností, součástí vnitřních vazeb byla i multikulturnost v limitech a chápání hodotových orientací této antické civilizace. Základní črty Římské říše seriál zachycuje skvěle, nic dlužen nezůstává ani historickým postavám. Zachycení Kaisariónovy matky Kleopatry je právě tak přesné jako postižení ovzduší historicky končící staroegyptské civilizace. Je nutné vyzvednout i výpravu, která se na celkovém zdaru seriálu podílí opravdu mimořádně. Je otázkou, nakolik se podaří v druhé řadě seriálu tuto úroveň zachovat. Jisté je, že atraktivnost děje i převratnost událostí neutrpí a zajímavé bude, jak se autoři seriálu vyrovnají s osobností Caesarova adoptivního syna Oktaviána-Augusta, zakladatelské osobnosti nejen císařského římského období, ale i julijsko-klaudijské dynastie. Náznaků, že je na co se těšit, rozhodně není málo. ()
1. séria Kvalitné, skutočné, netelevízne. No kam sa hrabe GLADIÁTOR :) Občas trochu schematické, ale atmosféru to má neuveriteľne skvelú... Už nechápem, len jedno, prečo všetci nezhltli rovnako kvalitného Attilu s Gerardom Butlerom... 2. séria Rovnako divácky atraktívna, ale už sa tu obajvujú menej uveriteľné zápletky (prekonbinované vzťahy) a menej zaujímavé (aj keď krátke) dejové linky (napr. židia). Už nie tak skutočné, ale o to hriešnejšie a skazenejšie... a vyvolavajúce chuť po prípadnej ďalšej sérii... ()
Kdybych hodnotil jen první řadu, asi bych sáhnul po nejvyšším hodnocení. Zdobí jí tah na bránu a každá scéna působí dojmem, že v seriálu má svůj smysl a děj někam posunuje. Bohužel druhá série trpí nešvarem většiny seriálů a to zbytečnou dějovou vatou v prostředku série. Když se jedná o politické intriky vše funguje, ale u některých podružných dějových linií jsem se nemohl zbavit dojmu, že se jedná o zoufalé nahánění stopáže. Druhá série, tak klidně mohla být poloviční. Jinak koncept seriálu je velmi dobrý. Dává nahlédnout jak do života té nejvyšší třídy, tak mezi obyčejné občany a otroky. Fantastický je casting, samí téměř neznámí, avšak kvalitní herci. Zejména ústřední dvojice jednoduchých legionářů se povedla. Jinak je to klasická produkce HBO sázející na to, že nejlepší reklama je šokování. Tedy sex, násilí a vulgarita. Je na každém, jak se s tím srovná. Připouštím, že je to trošku laciné, nicméně v kulisách Říma ne až tak nepatřičně. Škoda, že seriál skončil, protože i dál by bylo co vyprávět. ()
Po pravdě řečeno bych ani nevěřil, že je možné natočit tak sugestivní a přitom tak realistický obraz starověkého Říma, aniž by se nějak významně slevilo z vysokých požadavků na věrnost historickým událostem. Seriál přitom vůbec nenudí. Jednotlivé doložené historické postavy se prolínají s fiktivními a skutečné historické události doplňují poutavým způsobem smyšlenky scénáristy. Seriál zobrazuje život všech společenských vrstev v římské říši a příznačné je, že úvodní scéna jednoho dílu začíná honičkou malých dětí uprostřed římské ulice plné řemeslníků a trhovců. Už úvodní titulky navozují dojem náročné a přitom zajímavé podívané. Herecky i režijně velmi dobře zvládnuté, přitom se v seriálu neobjevují zavedené hvězdy. O to silnější je pocit reality a ztotožnění herců se seriálovými postavami. Narozdíl od stovek jiných děl tenhle seriál vypovídá o skutečném životě obyvatel dávno zaniklé říše. Celkový dojem: 95 %. Snad jedině válečné scény jsou poněkud ošizené, což se vzhledem k jejich finanční náročnosti dá omluvit. ()
Galerie (158)
Zajímavosti (28)
- Během natáčení bylo použito 4 000 částí garderoby. Látky byly dobově autentické a pocházely z italského Prata, Indie, Tuniska a Maroka. Kožené předměty pro herce pocházely z dílny bratrů Grassiových, jejichž otec vyráběl zbroj pro film Kleopatra (1963) a další snímky natočené ve studiích Cinecittà. (Reiniš)
- Na stavbě fóra pracovalo pět měsíců přes 400 řemeslníků z celé Evropy a několik specialistů z Indie. (Yardak)
- Komparzisté představující římské vojáky museli strávit dva týdny ve speciálním táboře, kde podstoupili vojenský výcvik odpovídající skutečnému římskému výcviku. (Reiniš)
Reklama