Tvůrci:
Paul ScheuringHudba:
Ramin DjawadiHrají:
Dominic Purcell, Wentworth Miller, Robert Knepper, Amaury Nolasco, Sarah Wayne Callies, William Fichtner, Wade Williams, Peter Stormare, Rockmond Dunbar (více)VOD (2)
Série(5) / Epizody(90)
Obsahy(1)
Proč Michael Scofield, mladý, vzdělaný, vysoce inteligentní a finančně zajištěný muž, přepadne banku? Proč při soudním jednání přistoupí na všechny podmínky a bez odvolání přijímá pětiletý trest ve vězení Fox River? Protože v tomto vězení čeká na popravu jeho bratr Lincoln Burrows. Michael věří v jeho nevinu a tak s dokonale promyšleným plánem útěku přichází, aby jej zachránil. Ve vězení se však věci nemají úplně tak, jak si představoval a tak musí krom všudypřítomnosti bachařů věnovat pozornost i zvídavému postoji některých spoluvězňů, kteří by rádi utekli též. Navíc se v nebezpečí ocitá i Lincolnova rodina, protože někdo vysoce postavený tahá za nitky a jeho poprava je pro něj velmi důležitá. (Isherwood)
(více)Videa (2)
Recenze (1 456)
1. série ***** Prison Break je adrenalinová bomba, díky čemuž lze přehlédnout vykonstruovanost a překombinovanost zápletky. Všechny díly si udržují velmi vysokou laťku, což snad nezmění ani další série (a že mě hodně zajímá, jak se s tím tvůrci poperou). Kromě ďábelského tempa, častých zvratů, situací napínavých tak, že mě donutily občas křičet (ty vole! bylo velmi časté zvolání), jsou tu dobře vyprofilované postavy, které podporuje skvělé obsazení. Obzvlášť lahůdkoví jsou Peter Stormare jako mafián Abruzzi a Robert Knepper v roli zákeřného úchyla T-Baga. Tak silné emoce jsem u žádného seriálu snad nikdy necítil. Prison Break disponuje bez nadsázky FILMOVÝMI kvalitami takové úrovně, že bez problémů poráží drtivou většinu současných thrillerů. ()
Možná nejde o nejdokonalejší seriál, bohužel pár much na své kráse má, ale jde o nejdynamičtější útěk z věznice, který si svých 5* za první sezonu ukousl bez zbytečných řečí. Všechna intenzita, dynamika a provázanost mizí začátkem druhé sezony, kdy tvůrci nezvládnou přechod do světa nekonečných možností, ale stále dokáží diváka držet v napětí a v jakém takém příběhu. Třetí sezona je už jen smutnou snahou o vzpomínky na první, kterou nelze zopakovat. Logika i příběh jdou do horoucích pekel a scenáristé asi po nocích při psaní spíše popíjejí a na výsledku je to znát. Vše se převalí do sezony čtvrté, aby zde nelogický příběh a bizarně vymyšlená zápletka, která již s původní první sérií nemá krom postav nic společného, gradovala do nejnudnější sezony a rozesmutněla všechny fanoušky. Final break jako film ukončující seriál na tom bohužel příliš nezměnil. Jak to vše shrnout? První série má neskutečný tah na branku a měla šanci se stát legendou. Druhá série měla stále slušný směr a živila se z dozvuků útěku Michaela a jeho družiny, ale o dalších dvou sezonách se raději nezmiňuji (samotná zmínka by fungovala jako nadávka:)). Smutné a nestálé 4* pro seriál, který jsem měl radost sledovat, ale který zabili nejen scenáristé, ale taky komerční nutkání těžit ze seriálu dokud to jde... PS: pokud to dokážete, podívejte se na první sezonu a pak si spokojeně vylepte pokoj plakáty Michaela a Sáry... ()
Prison Break je jistě solidní seriál, který je pln napětí, atd. atd., ale je tu jedno velké ale, které je společné mnoha americkým seriálům poslední doby (ty předtím mají navíc i jiná ale). Je moc dlouhý, což jeho příběh příliš rozmnělňuje. Proč jsme např. nuceni sledovat vyvražďovačku všech uprchnuvších vězňů, když leckteří z nich jsou pro seriál vcelku nepodstatní? Natahování. Proč do některých dílů vstoupí postavy v nějaké situaci a po čase v jiném se nacházejí téměř přesně v té stejné? Natahování. Jistě já chápu, že TV se snaží vydělat, ale stejně se mi to nelíbí. A plánovaných 6 řad mě vážně děsí. Uznávám ale, že "plnivo" je tu vymyšleno rafinovaněji než v seriálech jiných. ()
Čtyři série byly poměrně dlouhé, ale ve finále to i přes některá drobná zaváhání stálo za to. Vyjmečný seriál, vyjmečné herecké výkony. Pokud se dokonalá mysl Michaela Scofielda (bez problémů během pár dní vymyslí plán jak dobít jakékoliv vězení) bere s rezervou, pak se jedná o dynamickou a velmi koukatelnou záležitost. ()
Galerie (675)
Zajímavosti (119)
- V 1. sérii hraje Terrence Steadmana John Billingsley. Ve 2. sérii jej hrál Jeff Perry. (Kulmon)
- Mezi natáčením epizod Konec tunelu a Krysa byla čtyřměsíční pauza, protože v květnu začalo zničehonic sněžit. (don corleone)
- Wentworth Miller (Michael Scofield) byl obsazen až jako poslední ze všech herců. Do natáčení skočil hned asi týden po castingu. (don corleone)
Ten lineup drám, ktorý vychádzal z produkčných dielní Foxu a ABC Studios na prelome milénia a v ranných nultých rokoch bol neskonalo monštruózny. A Prison Break patril medzi jedných z kráľov. Celkom paradox berúc do úvahy, že z bližšieho pohľadu bol síce plný prekvapení a zvratov, majorita z nich však predvídateľná a/alebo absurdne nereálna (nielen teraz, ale aj pred 20 rokmi), avšak na prvú dobrú divácky atraktívna. Na vznik bol ale najprv nutný úspech Lost a 24, ktorý dal do popredia TV exekutívy prospešné možnosti dlhodobých serializovaných formátov v prime time. --- Jedným z obľúbených trópov televíznej tvorby je obrovská nekonečná spleť konšpirácií mýtických rozmerov a polien v ceste za vytúženým cieľom namierených proti protagonistovi. Prison Break na týchto prvkoch stavia tak silne (plus dnes už legendárne, no dosť repetetívne Djawadiho tóny), že bez nich by nedokázal fungovať a všetky zaujímavé zvraty by v takom štýle replikovať a ani inak vystavať nemohol. Obojsečná zbraň, ktorej môžeme poďakovať za to, čo scenáristi v prvej sérii dokázali vymyslieť a poskladať dokopy, no tiež opačne, čo nakoniec z počinu vzišlo v neskorších fázach. --- S1: Tá už navždy klasikou a synonymom TV tvorby predminulej dekády. Pútavo roztiahnuť plánovanie a realizáciu jedného úteku naprieč štandardným formátom 22-24 epizód bez toho, aby prekyprovali hluchými miestami, je umenie. Tiež brilantne ťaží z drsnej atmosféry skazeného prostredia väznice Fox River a prím hrá aj mýtus D. B. Coopera. (x) ♪♫ / ♪♫ --- S2: Road trip po Amerike a všetkých jej vidieckych kútoch naprieč štátmi od západu po východ, od severu na juh, a hľadanie stratených zakopaných miliónov niekde na ranči v Utahu. Plus tradičný koncept vysoko inteligentného "zloducha" a jeho dolapiteľa. Fichtner ako Mahone tu masívne exceluje a popri tých priemerných hereckých výstupoch drvivej väčšiny účinkujúcich je to práve on, kto tu ponúka ako-takú reálnu hereckú platformu. A Robert Knepper. Ten je na samostatnej priečke geniality, a to v rámci komplet celého seriálu. --- S3: Alias príjemné osvieženie exotikou pod panamským spaľujúcim slnkom v zabahnenom špinavom pekle menom Sona. Dianie pomerne mohutne pritiahnuté za vlasy. Zrejme príprava divákov na posledné tango so Scyllou v nasledujúcej sérii. --- S4: Konvenčné elementy dramatického seriálu o vládnych konšpiráciách a sprisahaniach tu už plne uchopili jeho smerovanie. Úplná rutina a neprekvapivý šedý (pod)priemer, ktorý oprávnene schytával a zrejme aj dnes schytáva bomby. Za mňa ale rozlúšťovanie šifier v atlase vtákov T-Bagom jedna z najzaujímavejších liniek. A pravdou je, že ako samostatne stojaci celok ďaleko z dohľadu vysoko nastavených štandardov predchádzajúcich sérií by dokázal uspieť bez akýchkoľvek problémov. A vlastne celá tá neskoršia fáza v druhej polovici série presahuje to, čo by dokázal ponúknuť zvyčajný produkt toho času a toho žánru. --- The Bag Man: Povinná spin-off jazda pre fanúšikov T-Baga. Proste musíš. (x / x) (x) --- S5: Návrat radšej ani nekomentujem, škoda reči... "Ako chceš prevŕtať betónovú stenu niečím, čim sa šľahajú vajcia?" / "Nikdy nepodceňuj stenu." (S1 1.2007) (S1-S4: 6.2011) (S1-S4: 7.2013) (S1-S5: 3-4.2017) (S1 11.11.2022-18.11.2022) (S2 27.1.2023-1.2.2023) (S3 4.2.2023-6.2.2023) (S4 7.2.2023-11.2.2023) (S5 11.2.2023) () (méně) (více)