Režie:
Alexandre AjaKamera:
Maxime AlexandreHudba:
tomandandyHrají:
Aaron Stanford, Kathleen Quinlan, Vinessa Shaw, Emilie de Ravin, Dan Byrd, Tom Bower, Billy Drago, Robert Joy, Ted Levine, Desmond Askew, Ezra Buzzington (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Poklidné automobilové putování se v hrůzyplném remaku klasického hororu Wese Cravena mění v boj o holé přežití! Osamělá rodina se v poušti Nového Mexika stává obětí zvráceného klanu krvežíznivých mutantů. Film Hory mají oči, ve kterém není nouze o kaluže krve a strašidelné scény, vás napětím nenechá ani na chvíli vydechnout! (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (867)
Francúzska brutalitka Haunte Tension (2003) ma pekne navnadila na ďalší tentoraz americký projekt mladučkého režiséra Alexandra Aja a zároveň som bol zvedavý ako dopadne po zásahu cenzúry a v dnešnej vlne remakov. Úvodná scénka určite zaujme a v maličkej miere dá tušiť čo nás asi čaká. A potom dlho dlho nič. Polovicu filmu sa nič nedeje (rozumej žiadny poriadny masaker). Ale zoznámenie s početnou rodinou, ktorá sa vydá naprieč púšťou karavanom, musí byť. Návšteva benzínky, odporučenie od pumpára na skvelú skratku, havária karavanu, hľadanie pomoci, ... to všetko zaberá polovicu filmu. Proste nič nové pod slnkom. Žiadny nápad, všetko je nemastné neslané. Herci niesú nijak oslňujúci, dialógy sú len tak aby sa nepovedalo a tak si povzdychnem za Ajovým Haunte Tension, kde to po prvých desiatich minutách bolo pekne husté. Našťastie potom nasleduje konečne prepad karavanu párom šialencov za zvukov drsného techna (hardcoru) a väčšina rodinky, ktorú tvorily mama, otec, syn, dve dcéry, jedna s manželom a dieťatom + dvaja vlčiaci, je v ťahu. Mutanti sú proste náležite drsný a rázny. To čo nasleduje potom je v rámci žánru slušným oživením a originálnym riešením. Vyriaďovanie účtov je husté, krompáče, sekery a iné exkluzívne zbrane zapríčiňujúce efektné úmrtia lietajú vzduchom, zásahy sú rázne, krvy je požehnane (zásah cenzorov nieje badateľný) a ego postáv hneď len tak sála z filmu. No, klasiku som nevidel, ale pochybujem že je lepšia. ()
Jakkoli se Alexandre Aja po tomto filmu jevil jako naděje hororového filmu, zpětně nakonec Hory mají oči zůstaly jediným jeho umělecky výraznějším dílem. Navzdory relativní nesympatičnosti postav totiž zapojují řadu filmařsky inspirativních postupů, které na jedné straně počítají s našimi žánrovými zkušenostmi a na druhé straně je nenaplňují tak, jak bychom očekávali. Nejvýznamněji to platí pro hlediskové záběry a vůbec problematiku hlediska v hororovém filmu, kterak jsem se snažil tehdy vysvětlit ve své analytické stati. (Jde o práci z druhého semestru na vysoké, což žel zahrnuje i poněkud sešněrovaný jazyk. Je v ní ale přesto několik pěkných postřehů.) ()
Od rutinních vyvražďovaček, kterých jsou poslední dobou doslova plné kýble, se tento výtvor liší pouze zobrazovanou dávkou syrovosti a brutality, která výtečně osciluje mezi snesitelností a přemrštěnou nechutností. Samozřejmě některé scény jsou přehnaně vyhypované (nakonci je hlavní hrdina prakticky nesmrtelný a co vydrží je až za hranicí akceptovatelného a to i vzhledem k žánru). Bohužel si ovšem divák jen těžko hledá citovou vazbu k hlavním charakterům. Dead list je nepředvídatelný, ale emoce žádné a strach rovněž ne. Velké množství krve potěší, úvodní silně nevhodné titulky se satirickým podtextem a neuvěřitelně nevkusně zvolenou hudbou přímo urazí. ()
Rozhodně jeden z těch lepších hororů, který byly vyprodukovány poslední dobou, sice Aja nedokázal zase jako ve filmu Noc s nabroušenou břitvou vybudovat nějakou hororovou atmosféru, ale za to se vrhnul na něco typu Wrong turnu a myslim, že se mu to docela zdařilo. Bohužel první asi 3/4 hodinky je tak trošku o ničem, sice nějaký náznáky už tehdy jsou a někdy velmi solidní, ale nic převratnýho a film spíš uspává, ale jakmile se pořádně odhalí pointa, tak se do toho teprve Aja opravdu opře a vyžívá se v podobných chuťovkách jako je zasekávání seker do hlavy, kanibalismus nebo upálení zaživa. Sice už jsem viděl plno lepších hororů, ale Aja mě dokázal v závěrečný vyvržďovačce hodně zaujmout svým pojetím brutality a jelikož mam takový filmy rád, tak si u mě může vyzvednout pěkný 4* ()
Lidi odjakživa mají tendenci všechno zjednodušovat, urychlovat nebo zkracovat. Když podivný pumpař navrhne ústředním cestovatelům zkratku skrz kamenitou poušt v Novém Mexiku, nikdo samozřejmě nezaváhá a o několik minut později se už sjíždí z krásné rovné silnice do hrbolatého terénu. A masakr začíná... Hned po úvodním prologu musí být divákům jasné, že v horách se nebudou producírovat modrooké blondýny, ale patřičně hnusné zrůdy, s jejichž tělem si pohrál radioaktivní spad. V první polovině se buduje (možná trochu zdlouhavě) atmosféra, aby se vzápětí přiřítila první hardcore akce, při které během pěti minut zaklepe na nebeskou bránu hned půlka výletníků. A pokud jste zrovna po dobrém nedělním obědě, rozhodně vám tahle scéna usnadní trávení. V tomto duchu se vlastně nesou všechny akční střety, dříve kontaminovaným vzduchem opisují ladné půlkruhy krompáče a sekery a jejich zahrocené konce se s vervou zahryzávají do lebečních kostí. Ke slovu se dostanou i střelné zbraně, u mě významné plus má brokovnice. Velmi výrazná je i hudba, zejména při prvním přepadení karavanu. Herci nejsou příliš přesvědčiví, ale v rámci žánru to lze odpustit, skvělá je kamera a skvělé jsou rovněž i lekačky, při kterých možná vaše tělo opustí nějaký ten přebytečný vzduch. Typicky otevřený konec. 15 miliónů dolarů(rozpočet)/70 milionů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Galerie (65)
Zajímavosti (36)
- Mutanti žijí v takzvaném Nuketownu, tzn. v jednom z měst pro armádní testy jaderných a atomových bomb, které byly skutečně budovány. (ČSFD)
- Ted Levine, který ztvárnil vysloužilého policistu Boba, hrál člena policejního sboru v seriálu Můj přítel Monk (od r. 2002). (Lorge)
- Na place se stalo zvykem, že si štáb v prostojích mezi natáčením jednotlivých záběrů krátil dlouhou chvíli inscenováním zápasů se zbraněmi, které byly používány jako rekvizity. (imro)
Reklama