Reklama

Reklama

Let číslo 93 aerolinek United Airlines startoval kvůli čekání na ranveji o něco později. Když letadlo dosáhlo letové výšky, už byly dostupné zprávy o unesených letadlech. Piloti dostali textovou zprávu: "Pozor na vpád do kokpitu, dvě letadla narazila do Světového obchodního centra." O chvilku později do kokpitu vtrhli únosci, z rádia se ozvalo dvakrát Mayday, pak se řízení zmocnil únosce. Pravděpodobným cílem letadla měl být důležitý objekt ve Washingtonu, spekuluje se o sídle Kongresu nebo Bílém domě. Pasažéři uneseného boeingu se telefonicky spojili s policií, linkou United Airlines i svými blízkými na zemi. Dozvěděli se o únosech letadel a jejich nárazech do budovy Světového obchodního centra. Podle rekonstrukce událostí se pak pasažéři odhodlali k odporu. (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1 269)

Psema 

všechny recenze uživatele

Osobně si nevzpomínám na film, při kterém by mě tolikrát zamrazilo a chtělo se mi brečet (asi 5 krát).Paul Greengrass předvedl, že toto je cesta pro zpracování ožehavých situací světové historie. Bez patosu a laciných pokusů o vyvolání citu vyhrává Let č. 93 na všech frontách. Je to zkrátka film bez jediné chyby, který však po shlédnutí nebudete chtít vidět znovu. Ne kvůli kvalitám, ale kvůli citové naplněnosti, která Vám nedá několik dní spát. ()

kitano

všechny recenze uživatele

Toto filmove dielo absolutne neuznavam. Po filmovej stranke pravdaze nieje co vytknut, avsak z moralneho hladiska som to jednoducho nedokazal vstrebat. Je to film zalozeny na nedavnej tragedii, a znej cerpe vsetku svoju silu. Titanic bol taktiez zalozeny na obrovskej tragedii, avsak stale to bol klasicky FILM tak ako ho pozname. Lovestory, dojemny priebeh a tak dalej. Kdezto United 93 je priama rekonstrukcia a to mi nedovolilo sa pri filme uvolnit tak, ako ked sa vzdy na filmy pozeram. Su aj ine filmy ktore vypovedaju o dnesnej dobe, ake hrozne veci sa deju. Napr. taky Crash. Tento film ma zasiahol ako blesk a tak isto som po dopozerani na niekolko hodin zostal otraseny. Avsak stale to bol klasicky FILM. Cela vypoved bola zalozena na fiktivnych udalostiach a napriek tomu mal obrovsku silu. Kdezto po dopozerani United 93 u mna skor prevladal neprijemny pocit toho ze niekto tuto tragediu doslova vyuzil aby natocil dychberuci thriller. Nemozem hodnotit ako odpad, ani piatimy hviezdami a podobne ako u Umuceni krista (ktory bol presne toho isteho razu) zostanem bez hodnotenie. Uz by som to druhy raz nikdy v zivote nepozeral. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Zapomeňte na Kurta Russella a Leslieho Nielsena. Zapomeňte na šťastná přistání, z prdele kliku amatéra za kniplem a rande sjednaná 10 vteřin po opuštění hořícího letadla. V době bezprecedentního teroristického činu z vás dokumentarista Greengrass udělá malé mušky ve zmatených řídících centrech i na palubě letu United 93, aby vás spolu s hlavními hrdiny donutil na konci přestat dýchat. Snad věrně a přiměřeně emotivně tak složil zaslouženou poctu obyčejným lidem, co se ocitli v nepravou chvíli na nepravém místě a položili svůj život za bezpečnější (západní) svět. S jednou věcí však budu mít odjakživa problém - s mírou PUBLICITY. Let číslo 93 je jen další kapkou do oceánu zvaného War on Terror, zatímco jiné informace, doplňující celou mozaiku objektivity z druhé strany, zůstávají jako Sahara po mírné dešťové přeháňce. Tohle ale není problém Greengrasse, ale nás všech. Připomínám, že v době útoků četl George W. Bush dětem ze základní školy na Floridě pohádky. Věříte na ně ještě taky..? ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Deset let "poté" jsem zhlédl film natočený s pětiletým odstupem od událostí, které bez jakékoliv diskuze jednou provždy změnily svět (bližší rozbor je možný u piva). Předem mi byl znám styl, jakým je film natočen, a že jde o v podstatě dokumentární rekonstrukci. Absolutně jsem ale nebyl připraven na to, jak živě bude celá věc působit, a jakým způsobem mi bude běhat mráz po zádech. Myslím, že Greengrass posunul hranici filmového umění zase o kus dál, a ta intenzita zážitku nepramení z toho, že se jedná zrovna o "nedotknutelné" a "ctihodné" jedenácté září, a že bych se cítil spravedlivě pohoršen zlem, které se tehdy stalo. Prostě jsem nikde jinde necítil, že by lidské úsilí zachránit si holý život - a to na obou stranách! (byť únosci chtěli přežít jen dost dlouho na to, aby mohli slavně vstoupit na nebesa ke svým pannám) - působilo tak přesvědčivě. Stačí "jenom" budovat od začátku věrně atmosféru chaosu, který nastal, a toho úžasu/neuvěření/překvapení z toho, že by najednou mohlo dojít k tolika únosům letadel, a hlavně proč se to děje. Že někoho mohlo napadnout něco tak neskutečného jako vzít takhle obrovský stroj a napálit to s ním do takhle obrovské/důležité budovy. A znova. A znova. A skoro. Zatmívačkové popisky byly podle mě naprosto zbytečné - všechno, co potřebujete, vidíte předtím. Nechme politiku a konspirace stranou (tak jako Greengrass), TOHLE je režijní genialita a film par excellence. Jinak bych si přece nemohl myslet, že se to těm cestujícím přece jen povede... 100% ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Moje averze ke sledování náboženských fanatiků, kteří věří v kupu blábolů, kterou sepsal před stovkami let nějaký dement, mi nedovolí jít s hodnocením výš. První třetina se nese v nudném dokumentárním stylu. Poté už přichází na řadu chaos a znechucení z těch ksichtů, kteří si myslí, že zabitím nevinných lidí spasí sebe i celý svět. Jedná se o působivou rekonstrukci teroristických útoků, ale zase takový povyk bych kolem toho nedělal. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (34)

  • Ještě před začátkem plnohodnotné práce na filmu si tvůrci vyžádali povolení od rodin pozůstalých. Režisér Paul Greengrass komentoval, že "jsem považoval za danou věc, že kdyby mě odmítli, film bych nenatočil. Ukázal jsem jim, co jsem natočil dřív, a doufal jsem že pochopií, o co mi jde. (...) Setkal jsem se třemi druhy lidí: Jedni rozhodně chtěli, abych tenhle film natočil, druzí si nebyli jistí, a třetí byli proti. V takové chvíli samozřejmě musí následovat dialog. Je třeba vysvětlit jim, co jste zač, co jste udělal a co udělat chcete. V tomhle případě se ti nerozhodnutí stali přesvědčenými a v případě těch oponujících jsme mohli pochopit, proč se jim představa filmu nelíbí. Například paní Feltové v tom letadle zemřel manžel. Vzpomínám si, jak jsem se s ní sešel a jak jí byla představa filmu zpočátku velmi proti srsti. Řekla, že se s námi sejde, abychom si o tom promluvili. Zkoušel jsem jí co nejupřímněji vysvětlit, o co jde, a řekl jsem: 'Jeden z problémů je samozřejmě to, že ať už natočím jakýkoli film, musí být dost realistický, jinak by nemělo smysl ho točit. Bude to hodně trýznivé. Musíme konfrontovat realitu a to je něco, co spousta lidí nebude chtít vidět. Ale obávám se, že bych mohl natočit scény, které by vás hodně rozrušily.' Paní Feltová je velmi impozantní osoba, na kterou nikdy nezapomenu. Ocelovým pohledem se mi zadívala přímo do očí a řekla: 'Vy nemůžete vytvořit žádné scény, které by se alespoň přiblížily tomu, s čím od jedenáctého září musím žít každý den. Toho se nebojím. Bojím se, že vznikne film, ve kterém takové scény nebudou. Jestli nejste připravený zobrazit realitu, nechci s tím filmem mít nic společného.' Až poté začala věřit. A já cítil morální zodpovědnost vůči tomu, co mi tehdy řekla." (NIRO)
  • Irácký herec Lewis Alsamari, který ztvárnil vůdce únosců, nedostal vízum na premiéru filmu, přestože má od devadesátých let minulého století azyl v Anglii. V USA ho však stále vedou jako člena irácké armády, i když jako dezertéra. (imro)
  • K postavám samotných únosců režisér Paul Greengrass řekl: "Chtěl jsem, aby byli opravdoví. Chtěl jsem dosáhnout něčeho hrozně obtížného a myslím, že těm čtyřem mladým hercům se to podařilo. Měli být zároveň malí, nenápadní a neškodní, ale přitom taky nebezpeční, strašliví a smrtící - úplně protichůdné vlastnosti. Toho dne ostatně nedošlo jen k jednomu únosu, ale ke dvěma. Kromě letadel a nevinných lidí bylo taky uneseno náboženství, islám. Unesla ho skupina mladých, bigotních, hluboce věřících a ideologicky pomýlených lidí, kteří když zabíjeli, tak to - jak víme podle hlasového záznamu z pilotní kabiny - dělali ve jménu boha. Je zaznamenané, že když zabíjeli tu letušku, vzývali boha. To je na tom to hrozné. Ve jménu něčeho, co má představovat dobro, spáchat tak neuvěřitelné zlo." (NIRO)

Související novinky

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

30.11.2023

Jsou tomu prakticky už tři roky od doby, kdy na Oscara nominovaný režisér Paul Greengrass vydal svůj zatím poslední celovečerní film, kterým bylo westernové drama pod názvem Zprávy ze světa s Tomem… (více)

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

26.10.2014

Britský režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) má velkou zálibu v dramatech podle skutečných událostí. Jeho Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří mezi špičku… (více)

Noční můra s DiCapriem

Noční můra s DiCapriem

12.09.2014

Britský režisér Paul Greengrass s oblibou rekonstruuje skutečné události. A po Krvavé neděli, Letu číslo 93 nebo loňském Kapitánu Phillipsovi si našel další projekt, s nímž se ohlédne do minulosti.… (více)

Greengrassův neuvěřitelný špión

Greengrassův neuvěřitelný špión

30.07.2014

Paul Greengrass je sice známý především díky Bourneově mýtu a Bourneově ultimátu, jeho specialitou jsou ale dramata podle skutečných událostí. Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří… (více)

Reklama

Reklama