Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 105)

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Krom toho, že strejda Mel by si měl sbalit svoje fidlátka a jít se svými pošahanými vizemi otravovat někoho jiného (třeba emzáky na Mars), přináší jeho Apocalypto několik dalších poselství - mayové stavěli vysoké chrámy proto, aby si seshora dolů mohli kutálet useknuté hlavy a považovat to za vrcholnou zábavu (asi jako u nás vesnický fotbal za nedělního dopoledne), zraněný člověk je rychlejší než jaguár, do modré se neodívají jenom šmoulové a hlavně - piercing a tetování už je dávno pasé, milé děti... ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Toto intenzivní nonstop akční dobrodružství mě přeneslo do starověké civilizace Střední Ameriky. Záhadné mayské kultury se představí v hlavní roli mladík Jaguáří tlapa (Rudy Youngblood), pro mě nepříliš znamí, který zahrál velmi dobře i s protivníkem Raoulem Trujilloem. Naplněné dobrodružství s nepřetržitou akcí a úžasnou kamerou, dobrým zvukem je Apocalypto poutavý a pro mě další filmový zážitek Mela Gibsona. Zpomalený záběr běžícího jaguára, nebo narození dítěte ve vodě je nezapomenutelné. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Když mi bylo 11, přečetl jsem si neuvěřitelně obsáhlou 8-dílnou sérii o Tarzanovi a úplně jsem tomu světu plnému dobrodružství, soubojů a záhadných tvorů propadl. Snil jsem tehdy o tom, že někdo natočí film, který by všechno to kouzlo, dobrodružství, akce a napětí dokázal zviditelnit. Myslím, že Gibson by se takového úkolu zhostil se ctí a bylo by to dokonce úžasné. Potíž je, že Apocalypto se prezentovalo jako reálný příběh z prostředí indiánských kultur předkolumbovské éry a přinejmenším reklama tvrdila, že divák se o těchto kulturách hodně doví. To v žádném případě neplatí. Apocalypto je ve skutečnosti snímek, který používá tohle prostředí jako pouhou kulisu pro velmi jednoduchý akční a docela krvavý příběh o přepadení a vyhlazení jedné vesnice. Takhle indiáni neválčili a ani nežili. Je to nicméně barevné, přiměřeně exotické a rozpohybované. Gibson se mi jeví jako průměrný herec, výborný producent a reklamní mág, ale jako problematický režisér. Bral bych ten film aspoň v té jednoduché akční podobě, kdyby se zároveň byl schopný trochu shodit, jenže se bere příliš vážně, a to mu nemůžu odpustit. Celkový dojem: 65 %. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Bijte mě, tlučte mě, nemějte mě rádi, ale bohužel tohle není to, co bych čekala od dobrého filmu. Hvězdička za kameru, druhá za výtvarné ztvárnění a masky... Z Apocalypta naprosto neskutečně čiší snaha tvůrců o monumentálnost, důležitou výpověď, poselství a kdovíco ještě. Bohužel film se bere moc vážně na to, abych v něm cokoliv mohla brát jako nadsázku (úmyslně úsměvnou úvodní scénu s tapířími orgány nepočítám), jenže v některých okamžicích jsem se musela smát, jak byl děj neskutečně naivní. Naopak slovo "nechutnost" pro mě získalo nový rozměr - už hodně dlouho, jestli vůbec někdy, se mi nestalo, abych při sledování filmu odvracela oči. Snahou tvůrců by mělo být připoutat divákův pohled k plátnu, ne ho syrovým zobrazením všeho možného odpudit (gepard trhající obličej na kusy, krev stříkající z mozku pod čerstvě odštíplou lebeční kostí, bijící srdce vyřízlé zaživa atd. atd.). Všechnu čest maskérům, odvedli výbornou práci, jenže dívat se na ní už zas tak příjemné není, a to vydržím hodně... K dobru snímku musím ještě přiznat, že jsem se, přes značnou stopáž, vlastně ani trochu nenudila. A jednou jsem si dokonce řekla, jak je v té džungli vlastně krásně a jak je to hezky natočené (záběry u vodopádu, když zrovna nikdo nebyl na maděru), jenže většinu času vás nenapadne na něco takového vůbec myslet, protože maso a krev přebije naprosto všechno. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Apocalypto nie je dobrý film. Gibson síce ubral plynu pokiaľ ide o mučenie jednotlivca, zato svoj mäsiarsky štýl nezaprie ani tu. Jeho najnovšiemu filmu predovšetkým chýba nejaké hlbšie myšlienkové pozadie a scenár, ktorý by nás k nemu priviedol. Rozhodne som totiž po veľkých rečiach o posledných dňoch ríše Mayov čakal viac než naháňačku v pralese. I kameru tu upodozrievam z toho, že jediným šťastím je pre ňu fotogenickosť prírody, pretože časti v meste nepôsobia nijak zvlášť profesionálne. Stopáž je na tento nepríbeh vražedná, a i keď diváka potešia niektoré originálne spôsoby zneškodňovania protivníkov, je to na dve a štvrť hodiny málo. Gibson by si ale mal doplniť vzdelanie v dejepise – ríša Mayov zažila svoj vrchol medzi rokmi 600-900 n.l. potom postupne upadala a v čase príchodu conquistadorov začiatkom 16 stor. už bola len zhlukom samostatných mestských štátov neveľkého významu, ktoré síce kládli zúrivý odpor ale väčší význam v regióne nemali. Rituál na pyramídach je aztécky, nie mayský. Mayovia , i keď prinášali ľudské obete, nerobili to takýmto spôsobom. 4/10 ()

Galerie (100)

Zajímavosti (47)

  • Pyramidy měřily okolo padesáti metrů a symbolizovaly hory. Rozlehlá prostranství ve městech pak představovala moře. Na vrcholcích "hor" se tedy cosi odehrávalo a lidé v "moři" mohli průběh rituálu sledovat jen z dálky. Viděli pouze krále v bíle zářícím oblečení. Když obětoval zajatce, shazoval jeho tělo dolů. Pokud prováděl oběť sám na sobě, muselo být vidět, že si král pustil žilou a krev zbarvila roucho. Rituál nedoprovázely žádné veřejné projevy. Při obětech komunikoval král pouze s bohem a nikoliv s poddanými na úpatí pyramidy. To je doloženo kresbami na kamenných deskách - stélách. Mayové totiž po každém významném období vztyčovali stélu s datem a popisem událostí. Obětování samozřejmě mělo i propagandistický význam, sloužilo k upevňování královy moci. Ovšem lidské oběti v takovém měřítku posilovaly prestiž vládce až v poklasickém období, tedy o pět století později. (Wences)
  • Mnoho podstatnějších rolí hráli lidé, kteří se nikdy předtím ve filmu neobjevili. (fannah)
  • Hromady hnijících těl bez hlavy, které se ve filmu objevují, jsou nesmysl. Archeologové z tohoto období nenašli žádné hromady kosterních pozůstatků. V desátém století, kterému odpovídá průběh obětního obřadu ve filmu, se navíc praktikoval rituální kanibalismus. Oběti pojídali zejména Aztékové. Žili v oblastech, kde se nevyskytovala velká zvířata, jenom králíci, vodní ptactvo a ryby. Rolníci chovali pouze psy a krocany. V oblasti mexického údolí, kde přebývalo velké množství lidí, panoval takový nedostatek masa, že ho směla konzumovat pouze šlechta. Právě proto ostatní lidé pojídali těla obětí. Nalezené kosterní pozůstatky přesto naznačují, že většina populace trpěla dlouhodobou podvýživou kvůli nedostatku živočišných bílkovin. Rovněž je velmi obtížné představit si, že by někdo dobrovolně zakládal taková obří ohniska infekčních nemocí. (Wences)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama