Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 105)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Gibson je magor, ale to se ví už od Umučení Krista. Fascinuje mě, jak tam i v Apocalyptu naprosto dezinfikuje jakýkoliv náznak myšlenky (až na ten závěr) a jde mu jen o co nejdetailnější zobrazení brutálního násilí. To sice taky má něco do sebe, ale osobně si raději pustím jedničku Ramba. Ta si na nic nehraje. První hodina je nesnesitelně dlouhá, naštěstí v té druhé konečně dojde na honičky po pralese. O mayské kultuře se nedozvíme nic (kromě toho, že lidem vytrhávali srdce z těla a pak jim sekali hlavy), celé se to mohlo odehrávat vlastně kdekoliv a kdykoliv. Mel by možná neměl tolik chlastat a vrátit se ke svým režisérským kořenům... ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Mel Gibson se vrátil a o nic slabší než dřív. Možná jsem ho jako herce nemiloval, ale jako režiséra se perfektně trefuje do mých potřeb a chuti. Vyzvedl Máyskou říši z propadliště dějin a ukázal ji v barvách takových, jakým se vaší učitelce dějepisu na základní škole ani ve snu nezdálo. Herci působí neskutečně věrohodně a celkové uvěřitelnosti pomáhá i jazyk Yucatec, který rozhodně má své kouzlo a dokonale dokresluje atmosféru. Ze začátku nevíte co očekávat. Otec svému synu řekne poslední moudra a pak se nestačíte divit jak krvavě a drasticky (kam se hrabou Římané) dokážou Máyové vyplenit jednu malou vesnici. Od toho okamžiku sledujeme cestu skupinky přeživších do srdce říše Máyů. V tuto chvíli se na první pohled akční film mění ve velkolepou záležitost, kterou jsem dlouho neviděl. Možná je to dav lidí pod Máyskou pyramidou, možná to je ten rituál obětování zajatců pro jejich Boha a nebo možná všechno dohromady. Úchvatné představení jedné civilizace, pro kterou brzo nebude na světě místo. Od chvíle kdy hlavní postava má to velké štěstí a unikne ze spárů Máyů už nečekejte nic jiného než honičku myši s kočkou, kdy si nejste vůbec jisti kdo loví a kdo je loven. Akce střídá akci a nečekaná porce akce je kvalitní, působivá a nebojí se krve. S velkým očekáváním se těším na příští film Mela jako režiséra, protože on je jeden z posledních, kteří si točí co chtějí a já jen doufám, že mu to vydrží velmi velmi dlouho, protože se pro mě osobně z něj stává nejlepší nezávislý režisér beze strachu. ()

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

Velkou civilizaci nelze dobýt z venčí, dokud se sama nezničí zevnitř..... Nebo jinak: lidé nepotřebují ,,jiné" nepřátele, na zlo si vystačí sami. A je jedno jestli jsou to Mayové nebo fašisti. Prostě lidé. A je bláhové myslet si, že tomu tak není od pradávna věků. Dívám se vyděšeně a doufám, že M.Gibson je optimista. OČI. OČI žen, OČI dětí snad neříkají nikde víc. A jejich výraz je vlastně největší hrůzou. Utrpení je všude stejné. Ale tohle nemá být film o utrpení, ale o kultuře. I když o tom hodnou chvíli pochybuji. A dlouho jsem již nedržel žádnýmu hrdinovi pěsti tolik, jako zde. Neskutečné záběry. A nejen přírody. Film, jenž musel být natočen s jediným úmyslem. ŠOKOVAT ! A stejně by mne zajímalo, jestli je M.Gibson optimista. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Akční historický film z prostředí na pomezí tří kultur ze tří věků - pralesní indiáni (pravěk), Mayská civilizace (středověk) a právě připlouvající první španělští dobyvatelé (objevení Ameriky - počátek novověku). Indiánský mladík z dobyté vesnice v pralese je určen jako mayská oběť na oltáři pyramidy. Zatímco začátek filmu je prostý jako Osada Havranů následovaný výpravnou částí jako z Indiana Jonese, druhá půlka filmu je skvělou nepřetržitou pralesní akcí srovnatelnou s Rambem. Gibson jako režisér je schopný natáčet bravurně především akční scény, ale jeho filmy jsou pro mne poznamenány až nadměrnou krutostí, ať už jde o strhující Statečné srdce, nebo vytržené indiánské srdce. Lze ocenit zdůraznění těžkého údělu Mayských nevolníků a otroků barvami souvisejícími s jejich prací - např. bílí vápeníci a namodralí barvíři v kontrastu s okázale nastrojenými a namalovanými kněžími. Trailer: http://www.csfd.cz/film/221334-apocalypto/videa/ ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Jako podobenství o konci civilizace určitě ne (mayská říše se rozpadla koneckonců o nějakejch 700 let dřív), jako dobrodružnej film říznutej dokumentací lidových obyčejů to ale docela funguje. Hlavní hrdina má sice nemístnou kliku korunovanou záchranou deus ex karaka, v rámci odsýpající akce (o ději se moc mluvit nedá) to však zas tak nevadí. Emmerich by se měl se svým 10000 BC podívat, jak takové filmy točit. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (47)

  • Hromady hnijících těl bez hlavy, které se ve filmu objevují, jsou nesmysl. Archeologové z tohoto období nenašli žádné hromady kosterních pozůstatků. V desátém století, kterému odpovídá průběh obětního obřadu ve filmu, se navíc praktikoval rituální kanibalismus. Oběti pojídali zejména Aztékové. Žili v oblastech, kde se nevyskytovala velká zvířata, jenom králíci, vodní ptactvo a ryby. Rolníci chovali pouze psy a krocany. V oblasti mexického údolí, kde přebývalo velké množství lidí, panoval takový nedostatek masa, že ho směla konzumovat pouze šlechta. Právě proto ostatní lidé pojídali těla obětí. Nalezené kosterní pozůstatky přesto naznačují, že většina populace trpěla dlouhodobou podvýživou kvůli nedostatku živočišných bílkovin. Rovněž je velmi obtížné představit si, že by někdo dobrovolně zakládal taková obří ohniska infekčních nemocí. (Wences)
  • Čtyřicetimilionový rozpočet zaplatil z vlastní kapsy Mel Gibson, takže si film mohl natočit bez jakýchkoli omezení, s neznámými herci nebo úplnými začátečníky a v původním jazyce Mayů. (imro)
  • Natáčecí podmínky byly velice různorodé: při teplotě 53 stupňů se rozbil teploměr, jindy naopak udeřila taková zima, že se dítěti z komparzu omotal kolem nohy had, aby se zahřál. (Divočák)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama