Režie:
Ang LeeScénář:
David MageeKamera:
Claudio MirandaHudba:
Mychael DannaHrají:
Suraj Sharma, Irrfan Khan, Adil Hussain, Tabu, Gérard Depardieu, Rafe Spall, Andrea Di Stefano, Chien-wei Huang, James Saito, I-Chen Ko, Jun NaitoVOD (4)
Obsahy(3)
Chlapec, tygr a oceán. Strhující dobrodružství nečekaných trosečníků v dojemném příběhu o lidské víře a naději... Působivý vizuální snímek Pí a jeho život byl natočen podle stejnojmenného románu kanadského spisovatele Yanna Martela. Kniha poprvé vyšla v roce 2001 a následujícího roku byla oceněna prestižní britskou literární Man Brookerovu cenou. Děj zachycuje životní vyprávění hlavního hrdiny s jednoduchou přezdívkou Pí, jemuž se podařilo přežít námořní katastrofu na palubě záchranného člunu ve společnosti bengálského tygra. Filmového zpracování se ujal slavný režisér Ang Lee (Ledová bouře, Tygr a drak, Zkrocená hora), jemuž se podařilo jednoduchý příběh převést ve velkolepou vizuální vizi o lidské víře. Za ztvárnění výpravného spirituálního dobrodružství byl Ang Lee nakonec odměněn Oscarem v kategorii za nejlepší režii. Snímek dále získal ocenění za nejlepší kameru (Claudio Miranda), vizuální efekty a filmovou hudbu. (Česká televize)
(více)Videa (19)
Recenze (1 109)
I když se podle snímku o Bohu mluví jen v těch lepších historkách, pořád to ještě tak úplně neřeší víru v něj, anebo pocit, který se v podstatě rovná důkazu, že extistuje. Škoda těch dialogových pasáží, respektive upovídaného úvodního exkurzu, nevím, stále mám dojem, že film vznikl jen kvůli té mokré části. Knihu jsem nečetl. Obrazově samozřejmě brilantní (i když titulková část v ZOO dost zaváněla kýčem). ()
Příliš, příliš (a ještě jednou příliš) digitální. Neustálé triky mě s výjimkou dokonalého tygra v jednom kuse otravovaly a rušily stejně jako kamera, příběh mi připadal prachsprostě obyčejný, o hlavního hrdinu jsem se během jeho výpravy ani trochu nemohl bát (proč taky, když ho na začátku vidíme staršího, celého, živého a zdravého, že)... Scénám s oblohou odrážející se v nekonečné vodní hladině nemůžu upřít vizuální působivost, vcelku se mi líbila i vsuvka s hejnem létajících ryb, ale proč muselo být všechno tak kýčovitě neonové a digi-halucinogenní? Navíc hudba (ano, ta oscarová) je naprosto tuctová. Dvě hvězdičky by byly moc. ()
Dlouho... Už hodně douhooooo mne žádný film tak nedostal jako tahle záležitost. Je to zvláštní, protože u řady příhod hlavního hrdiny jsem měl jakési deja-vu. Samozřejmě přítomnost druhého pasažéra byla naprosto vyjímečná oproti jiným příběhům o trosečnících. Ale všechna ta úžasná setkání uprostřed Pacifiku jsem už prožil s jinými hrdiny mnohem dříve v knihách. Jednak to byla mimo jiné autobiografie Roberta Dougalsona - Přežili jsme v Pacifiku a pak nejedno vyprávění zachráněných amerických letců, kteří během druhé světové války nouzově přistáli se svými zmrzačenými letouny do tyrkysových vod tohoto oceánu. Většina z nich vyprávěla neuvěřitelné příběhy o setkáních s tamní faunou, příběhy plné strádání když došly zásoby nouzové výbavy člunu i strachu v hurikánech a divokých mořských bouřích. Byly to ale i příběhy o setkání s Bohem v pásmu tišin, kdy moře rovné jako zrcadlo splynulo s oblohou v jeden celek. A uprostřed té Boží náruče malé nic, človíček v chatrné bárce spálený sluncem, žíznící, blouznící... V té chvíli dotyční většinou začali věřit v Boha a získali jakousi podivnou vůli přežít, bez níž by zmizeli beze stopy jako miliony jiných trosečníků... Jistě, chtělo to mít zcela určitě pořádnou dávku štěstí. Bez toho to nejde nikdy. O takovém setkání píše ve své knize ,,Nezlomný" letec L. Zamperini, který se zřítil se svým Liberatorem B24 do vln Pacifiku během války a který v záchranném člunu strávil 47 dní v záchranném člunu než byl vyloven Japonci. A byl o tom natočen i film Unbroken. Čekat tedy může divák ledacos, přesto vám ale vizuál tohohle skvostu vyrazí doslova dech. Kamera, zpracování, jednotlivé obrazy... Dokonalost. A k tomu neuvěřitelně nádherný soundtrack z pera Mychaela Danny. Herecké výkony taktéž úžasné... A ten závěr s předložením alternativního vysvětlení příbehu po němž vám začne hučet v hlavě... Jako bych sledoval Faunův labyrint z druhé strany světa... Jen jedno doporučení bych si dovolil. nekoukejte na to s nejmenšími. Tohle opravdu není film pro ně. Nejen, že ho nepochopí, ale je tam i pár drsných momentů. Bohužel nezbytně nutných a je dobře, ža tam jsou. Tohle byl skvost, který doporučuji vidět! Dávám za 5 surikat. * * * * * ()
Rozvrzané ale místy milé vztahování se k západu a hledání sebereflexe v kýči. Skoro se nabízí odnést si rýpavé poselství: Nezáleží na tom, jestli lžeš, hlavně když se to líbí. Duchovno šustí papírem a naivitou. Jak se ale čas od času stává, povedený (a jak jinak než kýčovitý, byť na ruby převrácený) závěr otupí většinu nejbolestivějších výtek. ()
Někdo rád maluje, jiný točí filmy. Ang Lee evidentně miluje oboje, protože Pí je jedna velká radost pro oči .. přehršel barev a nádherných obrazů .. tohle muselo ve 3D působit hodně zajímavě. Stejně tak si užijí i uši, protože soundtrack zní skvěle. Je mi jasné, že příběh je tuctovější, ale já jsem odkojený dokumenty o přírodě a v lecčems mi Pí připomněl oblíbenou Baraku. [OSCAR 2013] .. 10 nominací. Pro mě obrovský favorit na zlatou sošku v hlavní kategorii, ovšem trošku ho handicapuje fakt, že už si tuhle cenu nedávno odnesl jiný film o Indii a to Milionář z chatrče. Velké šance tedy má za soundtrack, určitě za vizuální efekty a oboje technické zvukové kategorie (mix a střih), snad i za kameru a střih. Můj černý kůň při letošním udílení .. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (32)
- Autor předlohy Yann Martel plně podporoval režiséra Anga Lee. Prohlásil o něm: "Dokáže točit velmi emocionálně silné příběhy bez ohledu na to, zda jde o intimní filmy jako Zkrocená hora (2005) nebo Ledová bouře (1997), nebo spektakulární kousky typu Tygr a drak (2000).“ (Puyi)
- Film se natáčel v Indii a na Tchaj-wanu. Jediným dalším hollywoodským filmem, který se do té doby na Tchaj-wanu natáčel, byl titul Strážní loď Sand Pebbles (1966). (Beagle)
- Režisér Ang Lee si zahrál postavu na lodi, která si bere před Gitou (Tabu), matkou Pího (Suraj Sharma), tác s jídlem. (luczi)
Reklama