Režie:
David FincherScénář:
James VanderbiltKamera:
Harris SavidesHudba:
David ShireHrají:
Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Robert Downey Jr., Brian Cox, John Carroll Lynch, Richmond Arquette, Chloë Sevigny, John Getz, John Terry (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Rozvedený Robert Graysmith pečuje o synka a pracuje jako karikaturista v San Francisco Chronicle. Tady se také v srpnu 1969 dostane k případu záhadného vraha, který o měsíc dříve v kalifornském Vallejo zavraždil mladou Darlene a těžce zranil jejího přítele Mikea. Vrah rozeslal redakcím řady novin dopis, v němž tvrdí, že vraždil už v prosinci, a požaduje zveřejnění zvláštní šifry. V září zaútočí znovu a jeho oběťmi se stanou Cecilia a její přítel Bryan, který vražedný útok přežil. Robert začíná být případem posedlý a obtěžuje redaktora Paula Averyho, který o něm má psát. Po čase se spřátelí a společně sledují nejen další zločiny a zprávy, které vrah novinám rozesílá, ale také práci detektivů pověřených vyšetřováním. Averymu se podaří získat důkazy, že dosud záhadný vrah, přezdívaný Zodiac, poprvé vraždil už v roce 1966, kdy se jeho obětí stala studentka Cheri Jo. Zodiac oznámí, že už své zločiny nebude zveřejňovat. Detektivům se podaří dostat na stopu Arthura Leigha Allena. Důkazy proti němu však nejsou dostatečně průkazné, a tak musí být propuštěn. Policistům se stále nedaří dopadnout vraha ani usvědčit Allena, považovaného za hlavního podezřelého. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (1 366)
Raz to muselo prísť. Nebyť náročnosti a kvality, ktorú som od tohto snímku čakal, asi by som reagoval inak, no David si sám na seba uplietol bič. Do dva a pol hodinového príbehu vcucnúť udalosti natiahnuté cez tridsať rokov, to chce odvahu. A spočiatku sa zdalo, že päť ročné čakanie prinesie nejaké to ovocie, no čím viac sa film zamotával a hlavne kúskoval po krátkych strihoch scén jednotlivých období, tak tým viac strácal na prehľadnosti ale hlavne na napätí, ktoré bolo hlavným očakávaním. Ďalšou prekvapujúco nezaujímavou stránkou bolo lúštenie rébusov a stôp, ktoré viedli k dopadnutiu Zodiaca, pretože tie nemali podstatnú gradáciu a efekt zaujímavosti a to nehovorím o závere, ktorý skončil ako holá, nerozvitá veta. O dokonalosti technickej a vecnej stránke filmu niet pochýb, no tie (pre mňa zásadné) veci, ktoré som spomenul mi nedovolia dať viac než 65% a neovplyvnila ma ani brútálnosť úvodných vrážd. What a pity. ()
Mám úplné dilema, protože Fincherovy věci jdou většinou mimo mě (a na první shlédnutí před mnoha lety mě ani Zodiac nezaujal). Nicméně když už jsem se k filmu znovu dostala, tak jsem si řekla, že mu dám bez předsudků novou šanci, a teď horko těžko musím přiznat, že některé části mě celkem pohltily. Úplně všechny ale ne. Největší zubolam je samozřejmě to obrovské množství dat a událostí, které se Fincher rozhodl obsáhnout, ale budiž, celková délka výjimečně není to, co bych filmu tohoto typu vyčítala. Těžkému a obsedantnímu pátrání naopak dlouhá stopáž sluší, neboť pomáhá v divákovi navodit, co se děje filmovému hrdinovi. Jediné, nad čím bych se zamyslela, jestli bylo ve filmu úplně potřeba, bylo paradoxně prominentní postavení pro postavu Roberta Downeyho Juniora, protože mi ve výsledku přišlo, že tam zase tolik neudělal a v půlce se stejně vypařil, protože si scénář uvědomil, o čem chce vlastně vyprávět, a ožralý sebestředný novinář to nebyl. Co mi ovšem vadilo víc, že mnoha zobrazovaným událostem chyběla osobitost, stylovost či zkrátka ono působivé "něco", co bych si pamatovala i dlouho po shlédnutí a co by film a jeho zacházení se sdělováním informací povýšilo na mistrovský kousek. Nabízí se srovnání s mnou milovanými Vzpomínkami na vraždu (alias česky Pečeť vraha) od Joon-ho Bonga, který onoho hypnotického nezapomenutelného pocitu sebevědomě dosahuje v každé scéně. Oproti němu působí Zodiac pořád dost neobratně a nehotově a proto nepůjdu s hodnocením výš než tři hvězdičky, které podle mě představují více či méně neinvenční standard. Ale za takové ty roztomilé věci jako boží setkání u plakátu a sklepa a obecně náladu vyvolanou kombinací takového tématu s Donovanovým Hurdy Gurdy Manem si ode mě film nějaký ten respekt vysloužil. ()
Perfektní. Perfektní porovnání filmové detektivařiny a skutečné kriminalistiky. Principů, podle kterých se píšou scénáře detektivek, kde prostě stačí umanutost drsného Harryho, a skutečného vyšetřování, kde stonásobné přesvědčení zkrátka nestačí, pokud se nemůže opřít o důkazy. Co se týče filmového hlediska, líbilo se mi, jak málo hudby se ve filmu vyskytovalo ve vypjatých situacích, maximálně několik znepokojivých tónů, atmosféra tak byla daleko syrovější a autentičtější. K tomu chytré dialogy včetně několika povedených černých vtípků. Jasné maximum. ()
// Ale tak ano, precizní řemeslo spolu s napínavým příběhem chytře rozložené do téměř tří hodin projekce si přímo volá po nějakém tom hlubším zamyšlení, tomu se ale bohužel nakonec tolik nedostává, jelikož stejně jako tehdy během šedesátých a sedmdesátých let, tak i ve filmu a nakonec i při sledování zkrátka uběhne až příliš mnoho promlčeného času, abych došel k nějakému uspokojení z finálního "odhalení". Ať už to bylo překvapivé, či nikoliv, zkrátka jsem z toho nic neměl. Nejen, že jsem čekal, že Zodiac bude mnohem chytřejší, fikanější, kultivovanější, důmyslnější a možná i vzhledově mladší a víc fit (kulhajicí, plešatý a obyčejný mrzák... takovou roli měl dostat někdo, kdo by z ní zvládl vytřískat něco víc "šileného"). Ano, nešlo tu o Zodiaca, šlo o ty muže, kteří se mu snažili přijít na kloub. Ale to mi zkrátka nestačilo. Nicméně dobrá, skvělá režie, přesní herci a velmi napínavá první polovina - 70% ()
This is Mertax speaking: Pustila jsem si film na pc a těšila se, jak potrápím svůj neokortex. Neuvědomila jsem si ale, že se potřebuju naučit na test z marketingu a managmentu, který jsme následující den psali. Film si tak hezky běžel, takže po 1,5 hodině, co jsem se podívala na zbývající minuty, jsem prožila menší šok. S totálním sebezapřením se Zodiac pomocí Alt+F4 odebral ke spánku. Stejně jako Graysmithovi tak i mně nedal Zodiac spát - a to doslova. Nemohla jsem dočkat, až ho další den dokoukám. Ve scéně, kdy dojde karikaturista k zamčeným dveřím, jsem byla vyděšenější než u lecjakého hororu. Utíkala jsem v duchu s ním. Čemuž předcházel na oko nevinný dialog: Not many people have basements in California. - I do. Pro zajímavost jeho poslední dopis. Máte možnost to dořešit... ()
Galerie (56)
Zajímavosti (43)
- Pověstný perfekcionismus Davida Finchera si můžeme vychutnat například ve scéně, kdy Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) veze syna do školy. Z rádia slyšíme upoutávku na koncert The Rolling Stones, který se skutečně připravoval v období, kdy se snímek odehrává. I loga produkčních společnosti Warner Bros. a Paramount jsou z roku 1969. (imro)
- Všechny Zodiacovy dopisy a šifry jsou citovány doslovně. Text na konci první šifry nebyl nikdy rozluštěn. (gjjm)
- Paul Avery (Robert Downey Jr.) ve svém houseboatu poukazuje na videohru "Pong" (1972). I když je stále zapnutá, skóre se nemění. (Anagram)
Reklama