Reklama

Reklama

Podivuhodný případ Benjamina Buttona

  • USA The Curious Case of Benjamin Button (více)
Trailer 4
USA, 2008, 166 min

Režie:

David Fincher

Předloha:

F. Scott Fitzgerald (povídka)

Scénář:

Eric Roth

Kamera:

Claudio Miranda

Hrají:

Brad Pitt, Cate Blanchett, Taraji P. Henson, Julia Ormond, Jason Flemyng, Mahershala Ali, Jared Harris, Elias Koteas, Phyllis Somerville, Tilda Swinton (více)
(další profese)

Benjamin Button se narodil v New Orleans té noci, kdy skončila první světová válka. Rodiče místo radosti čeká šok. Zjistí, že jejich syn vypadá jako stařec. Matka umírá krátce po porodu a vystrašený otec ho položí na schodech starobince v černošské čtvrti, kde ho najde černá kuchařka Queenie a rozhodne se jej přijmout za svého. Lékaři mu nedávají moc dlouhé šance na život - jeho tělo je opotřebované, jako by opravdu žilo už osmdesát let. Zatímco všichni očekávají, že chlapec zemře, on celý život mládne. Časem se vydává do světa, aby zjistil, že nejlépe mu bylo doma. Po svém návratu se setkává se svou přítelkyní z dětství, z které je nádherná žena. Vznikne mezi nimi silné pouto podporované vzájemnými sympatiemi, které postupně přerůstá v hlubší cit. Jak ale jejich vztah vydrží, když Daisy je předurčeno stárnout a Benjaminovi mládnout? (TV Nova)

(více)

Videa (14)

Trailer 4

Recenze (2 025)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Eric Roth .. _ Benjamin, sorted to lose people you love. How else could I know how important is for us? _____ Curious Case of Benjamin Button je velkolepé sentimentální představení fantazie a rozjímání nad časem, životem, smrtí, významem i pomíjivostí nás všech. Scénárista Eric Roth se v tomto směru skutečně přesvědčivě vyjádřil. Síla příběhu je však pouze v tom, zda ve vás vyvolá určité pocity. Obsahem totiž diváky neválcuje. Ústřední postavu téměř nezajímají dějinné okolnosti, které formují chod světa a taktéž okolní svět se o tak podivuhodného jedince pranic nezajímá a jen úzký okruh přátel s ním sdílí jeho úděl, který je nám, v čase plynoucích epizodách, postupně předkládán. Délka vyprávění je nakonec poměrně dobře stravitelná, na jeden neobyčejný lidský život až nedostačující. Ale možná, že bych střední část (práci na remorkéru) nahradil něčím poutavějším, protože po Buttonově úžasném „dětství“ v domově důchodců jsem byl možná až moc nažhaven. Finální vztahová houpačka a definitivní omlazení (za tohle bych trailery kopl někam) pak téměř začínají skřípat… _____ David Fincher už není tím razantním tvůrcem, co býval. Nyní režíruje decentně, stylově, bez excesů a ztrácí tím tak jistě část svých dřívějších vyznavačů, ale pořád se v jeho práci skrývá velký potenciál. Ten je v případě CCoBB ochucen výtečnou výpravou, kamerou (dlouhodobý Fincherův technický spolupracovník Claudio Miranda) a opředen libými tóny Alexandre Desplat (soundtrack mi občas lehce připomněl jeho Birth), které asi nejvíce podtrhují melancholickou náladu, jakou snímek má (kdyby někdo váhal, zda film vidět nechť si OST předtím - pro přesnou představu, co ho čeká - poslechne). Brad Pitt si renomé svým výkonem rozhodně posiluje a pro Cate Blanchett mám slabost i kdyby nebyla tak výbornou herečkou. _ BlackBox Projekce _ 90%. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

UPOZORNENIE: Tento komentár obsahuje sprosté slová takže by ho nemal nikto čítať. Kde bolo tam bolo, žil jeden talentovaný režisér. Odrástol na reklamách, natočil najlepšieho Votrelca, prerazil temnými a neraz kultovými thrillermi, natočil jednu majstrovskú generačnú výpoveď a jednu výbornú kriminálku bez konca. Ale stále nebol docenený Mekkou filmového priemyslu, len kritikou a divákmi. A tak si povedal, že tentokrát na to pôjde inak. Že natočí niečo čo rozplače masy, a prinúti tú nevďačnú bandu v Akadémii aby mu ako posledná méta padla k nohám a natočil film o starnutí pospiatku. A tak prestal do filmov lepiť penisy, šiť to zblízka do obetí guľkami i nožmi a posielať hlavičky v krabiciach hlavným hrdinom aby nevyčnieval príliš z radu a miesto toho urobil zradu na náročnejšom divákovi, a to veľmi podlú. Zarytí fanúšikovia rozhodnutí za každú cenu dať miláčikovi plný kotol budú hľadať čokoľvek (a budú nachádzať ! ) aby svoje hodnotenie pre BB ospravedlnili. Napríklad ako ide o prehliadku štýlov a foriem kinematografie 20 storočia (kde ale potom ostali noir, muzikály či western ?), či zmenu rozprávača, alebo upozornenie na samotné plynutie času fyziológie hrdinu (rozprávanie o hodinách) ako vysvetlenie spôsobu narácie života BB, či nešťastná zhoda okolností pri ktorej nebol vlastne nikto a v dôsledku ktorej prišla Daisy o svoju kariéru baletky. Problém je v tom, že tieto naračné finesy v tomto filme nemajú žiadnu úlohu pre rozprávanie samotné a skôr mám pocit, že ide len o návod ako čítať tento film (hodiny) resp. zaujať diváka niekde uprostred filmu aby to nebola len „nehoda“ ale „NEHODA“, ktorá de facto aj tak pre vlastný príbeh BB nie je výrazne relevantná. Aby sme sa rozumeli, oba tieto nápady by boli úžasné, keby vo filme mali nejakú nosnejšiu funkciu než vysvetľovačku a spestrenie. V jednom však s tými, ktorí sú z BB odpečení, musím súhlasiť a to je „Forrest Gump“ syndróm. Ono, pri dostatočnom zovšeobecnení sa podobá všetko na všetko. A pokiaľ je podobnosťou plynutie času pre jedného človeka, potom sa tieto filmy skutočne podobajú ako vajce vajcu. Ja však nemám dojem, že by okrem tejto črty mali oba filmy niečo spoločné. FG poukazoval na prerody Ameriky v priebehu druhej polovice 20 storočia, kdežto Fincherov posledný film sa snaží o komornú štúdiu plynutia času, ktorá sa mimochodom v jednej či dvoch scénach musí stať výpravnou (úvod s narodením kvôli koncu prvej svetovej, a ponorka pri potápaní US flotily) z čisto naračných dôvodov. Fincherov hrdina nemení svet v čase, práve naopak je to svet a čas, čo menia jeho, na rozdiel od Forresta meniaceho nechtiac dejiny. V konečnom dôsledku však BB nie je ani filmom pre náročnejšie publikum, ani ďalšou poctivou Fincherovinou a už vôbec nie snímkom s parametrami Oscarovskej záležitosti. Kto nad filmom trochu porozmýšľa, zbadá kde a ako to škrípe a to napriek skvelej forme. Predovšetkým v scenári, ktorý je veľmi plytký a priamočiary (komu nenapadne po dvoch minútach kto je otcom Julie Ormond tomu závidím, lebo si užije to „prekvapenie“), nemá poriadny dramatický oblúk a chýba mu nejaká vrcholná scéna (a že ich tu mohlo byť). Ďalej v spôsobe akým sú prezentovaní herci. Nikde som snáď nevidel Pitta byť väčšou ikonou sexappealu ako je to v druhej polovici tohto filmu. Lenže, na to aby film fungoval ako zamyslenie nad životom a smrťou a nad tým, koľko času ešte máme, to chce človeka a nie jednovrstvovú ikonu. Ak za túto úlohu príde Oscar, je to ďalší dôkaz o degradácii tejto ceny pretože Pitt zahral snáď všetky role v ambicióznejších projektoch (Seven, Fight Club, Assassination of Jesse James), a to i vedľajšie (12 Monkeys, Snatch) omnoho výraznejšie a plastickejšie než tu. Cate Blanchett je na tom podobne, i keď v tomto filme je asi najkrajšia aká kedy bola ;-) . Záverom len, dúfam, že to David za tento film dostane, hoci natočil lepšie, a to práve preto, aby sa vrátil k vlepovaniu penisov, šitiu do obetí zblízka guľkami i nožmi a posielaniu hláv manželiek v lepenkových škatuliach. A aby už nikdy nikdy nenatočil takýto POP. 7/10 () (méně) (více)

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Řemeslně poctivý kus práce, do kterého Fincher vložil množství svých nezaměnitelných nápadů, které však nijak zásadně nepoutají pozornost, tudíž nechávají dostatek místa příběhu. Ten sám by ale šel odvyprávět během chvilky. Ne že bych se nudil, na to umí režisér vyprávět dostatečně poutavě, ale je to jeho první film, který mě emocionálně absolutně minul. Možná i díky tomu, že Cate Blanchett mi tam prostě nějak ‚nesedí‘ a za vynikajícím Pittem notně vlaje, a taky díky košaté stopáži, která je vzhledem k množství děje prostě příliš. No, dokonalý styl evidentně utáhne mnohé, jak koukám na hodnocení kolem. Slabší čtyřka. ()

Hakha 

všechny recenze uživatele

Hlavní ústřední dvojici to neuvěřitelně jiskří, hudba válí a David Fincher opět parádně režíruje. Pro mě 166 min dost velká stopáž, ale zde jsem délku vůbec necítil, po celou dobu jsem se nechával unášet poutavým příběhem, který byl místy i humorný. Těžko nacházím nějakou chybu, mé hodnocení 5 hvězdiček… ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Naprosto fantastické a okouzlující (melo)drama, u kterého by člověk i po dvou a třičtvrtě hodinách prosil, ať ještě nekončí a tohle není fráze, nýbrž regulérní fakt... David Fincher ve své bravurní a puntičkářsky dokonalé režii přednesl příběh nádherný i podivuhodný zároveň, který nejen že je zajímavý a originální již svou podstatou, ale dokáže také něžně pohladit a dotknout se srdíčka, aniž by to vyznělo pateticky, či prvoplánovaně. Sledovat tento film je až hypnoticky krásné (k čemuž přispívá i líbezná hudba), divákovi se dostává potěšení jak z děje, který jakoby se vznášel mezi nebem a zemí, tak ze samotného vyprávění, neboť přes to všechno tohle není jen další pohádková Velká ryba či lehce naivní Forrest Gump... Komplexní celek dokonalosti ještě dokreslují vynikající výkony Brada Pitta a Cate Blanchett, jejíž něžné a smyslné pohledy mě dokáží totálně uhranout. 10/10 ()

Galerie (92)

Zajímavosti (36)

  • Režisér najskôr uvažoval o tom, že by Benjamina (Brad Pitt) hral v jednotlivých vekových kategóriách vždy iný herec. (Amityville)
  • Filmaři úzce spolupracovali s firmou Levi's, aby získali jisté kusy oblečení z jejich kolekce Levi's Vintage Clothing k dosažení autenticity různých časových úseků zachycených během filmu. (3DD!3)

Související novinky

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

Fincherova Kleopatra žije

Fincherova Kleopatra žije

17.11.2011

Mluví se o ní už téměř dva roky. Nové, údajně mnohem realističtější zpracování životopisu poslední egyptské vládkyně je od začátku připravováno pro Angelinu Jolie. Velkorysý projekt Cleopatra: A Life… (více)

A profesorem Moriartym se stává...

A profesorem Moriartym se stává...

30.09.2010

Když se mluvilo o obsazení hlavního padoucha v Sherlocku Holmesovi 2, padala zvučná jména: od Brada Pitta přes Hugha Laurieho až po Daniela Day-Lewise. Roli nakonec získal Jared Harris. Kdo, k čertu,… (více)

Reklama

Reklama